Zeekr čelí obřímu skandálu. Měl uměle nafukovat prodeje falešnými pojistkami

Zeekr čelí obřímu skandálu. Měl uměle nafukovat prodeje falešnými pojistkami
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Čínské značky Zeekr a Neta podle zjištění Reuters uměle navyšovaly prodeje tím, že si vozy předčasně pojistily, i když je zákazníkům reálně neprodaly
  • Podle dokumentů a výpovědí prodejců takto Neta vykázala více než 64 tisíc „prodaných“ vozů, což byla více než polovina jejích oficiálních prodejů

Podle zjištění agentury Reuters čelí čínské automobilky Zeekr a Neta vážným obviněním z manipulace se statistikami prodejů. Obě značky měly v letech 2023 a 2024 totiž vykazovat elektromobily jako prodané pouze na základě sjednaného povinného ručení – přestože vozy ještě nenašly skutečné majitele. Nejvíce se to týká značky Neta, za níž stojí společnost Zhejiang Hozon New Energy Automobile. Ta měla podle interních záznamů vykázat jako prodaných 64 719 vozů, které byly pouze pojištěné, ale zatím fyzicky nedodané zákazníkům. To je přitom více než polovina všech jejích vykázaných prodejů za období leden 2023 až březen 2024.

Značka Zeekr, kterou vlastní skupina Geely, pak používala podobný postup. Ve městě Xiamen byly vozy pojištěny přes státního dealera Xiamen C&D ještě předtím, než byly fyzicky prodány. Zeekr sice tvrdí, že šlo o vozy určené k výstavě, které bylo třeba pojistit kvůli bezpečnosti, nicméně podle kupujících i dokumentace zůstává nejasné, proč byly následně prodány jako nové a bez odpovídajících slev či upozornění na starší pojištění.

Například v prosinci 2024 Zeekr v Xiamenu údajně vykázal 2 737 registrací, což je 14× měsíčního průměru. Reálně však bylo v daném měsíci podle místního registru vozidel vydáno pouze 271 registračních značek, tolik vozů tedy skutečně šlo do provozu.

Tzv. „zero-mileage used cars“, tedy auta s nulovým nájezdem, která však byla technicky registrována jako použitá kvůli předčasnému pojištění, se podle Reuters stávají běžnou praktikou na přeplněném čínském trhu. Pro automobilky totiž představují cestu, jak zlepšit čísla ve finančních výkazech, splnit kvóty a v minulosti i čerpat státní dotace na elektromobily. Odvrácenou stranou mince je fakt, že tyto automobily prodejci často dostávají na sklad a nemají jistotu, že se jim je podaří reálně prodat.

Praktiky obou značek podle nejnovějších zpráv každopádně údajně již řeší čínské úřady, které v poslední době začaly volat po uklidnění konkurenčního boje na trhu s elektromobily. Ministerstvo průmyslu i proto chystá zákaz přeprodeje vozidel do šesti měsíců od registrace, aby omezilo fiktivním prodejům. Čínská státní média pak měla informovat o tom, že nejeden čínský zákazník zjistil, že jeho vozidlo bylo pojištěno měsíce před koupí.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze