Zeekr 001 FR. Tisíc koní už dnes nestačí

CES 2025
3
Zeekr 001 FR. Tisíc koní už dnes nestačí
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Jeden z nejambicióznějších elektromobilů, představených na CES 2025, se jmenuje Zeekr 001 FR
  • Půjde po krku těm nejvýkonnějším elektromobilům současnosti
  • A vypadá na čínské poměry po čertech dobře

Jestliže jsme ještě nedávno kroutili hlavami nad inflacemi výkonů u spalovacích aut, elektromobily tento proces, kdy rostou počty kilowattů a koní do nebes, ještě podstatně urychlily. Dnes už se nepřidávají desítky, ale rovnou stovky koní. Takže si můžeme prohlédnout čínský Zeekr 001 FR, který dostal rovnou 1 265 koní a může si v klidu vyšlápnout i na Teslu Model S Plaid. Potenciál na to rozhodně má. Jedná se totiž o ostrou verzi již známého shooting braku Zeekr 001. O ní se už nějaký čas ví a není bez zajímavosti, že ač má ve finále méně, než původně deklarovaných 1 280 koní, zrychlení z klidu na stovku za 2,7 s se naopak o hodně velký kus zlepšilo. Novinka to totiž zvládne za 2,02 s. Ano, Tesle Model S Plaid, která si svého času nárokovala označení nejrychlejšího elektromobilu světa, to trvá 2,1 s, na druhou stranu jsme čekali, že americká střela najde pokořitele mnohem dříve a ve větší míře.

Zeekr 001 FR je rychlejší než Tesla S Plaid a vypadá skvěle

V této hladině výkonů a ambicí už není prostor pro kompromisy, proto Zeekr 001 FR používá rovnou čtyři elektromotory (Tesla si vystačí se třemi), pro každé kolo s jedním. Odpadají tedy starosti s těžkými a drahými diferenciály a časem, potřebným k zásahům stabilizačních systémů. Oba zadní elektromotory jsou spojené do jednoho montážního celku a mají rotory, potažené karbonem (jako tesla), aby vydržely odstředivé síly při extrémně vysokých otáčkách. Přední motory s permanentními magnety jsou rovněž sloučené a montážní modul navíc obsahuje invertory. Součástí elektrovýzbroje je i vysokovýkonná baterie 100 kWh, schopná dobíjení příkonem až 450 kW. Cenou za sportovní úpravy je normovaný dojezd 550 km podle CLTC, který je výrazně nižší, než u civilních verzí tohoto modelu.

Design tvůrci přiostřili výraznými karbonovými doplňky s červenými ozdobnými prvky, výsledek vypadá velmi působivě. Dojem pak rozhodně nekazí 22" kola s pavučinovým vzorem, skrývající gigantické karbon-keramické kotouče s lakovanými brzdiči Brembo. Díky nim zlověstný stroj předvede špičkové výkony i při zpomalování, konkrétně ze stovky na nulu by to měl zvládnout během 33 metrů.

Interiér pak vyšlechtila kombinace černé a červené alkantary spolu s řadou efektních detailů a konstrastního prošívání. Sedadla jsou sice hodně anatomická, avšak na evropské zvyklosti mají docela otevřené sedáky bez výrazného bočního vedení. Jistě to prospěje každodenní použitelnosti, ovšem jak jsme se osobně přesvědčili, evropská elita nabízí výrazně větší oporu v bocích. Čína má ovšem trochu jiné chutě, než Evropa, o čemž svědčí třeba i elektricky zavírané dveře. Stačí šlápnout na brzdu...

Infozábava s obřím centrálním displejem vychází ze sériového Zeekru 001, uživatelské rozhraní ovšem prošlo rozsáhlými změnami a sportovci se mohou těšit na jízdní mód, nazvaný Kimi Räikkönen. Finský mistr světa formule 1 totiž pomáhal s vývojem a je tváří značky. Automobilka právě nyní zvažuje, že ostrý Zeekr 001 FR bude vozit do Evropy, protože základní verze se tu již nějaký čas prodávají. Otázkou ovšem zůstává cena, protože vůz v Číně stojí po přepočtu zhruba 2,5 milionu korun a po zaplacení cel, poplatků a nákladů za dovoz a homologaci by se výsledná částka mohla snadno dostat do sfér, které Evropané za čínské výrobky zatím nejsou zvyklí akceptovat. Rozhodování by jim mohl usnadnit fakt, že jinde zatím moc na výběr není a Evropa zatím podobné auto nedokáže vůbec nabídnout.

Diskuze ke článku
Miroslav Krejci
Miroslav Krejci
K čemu jsou takové výkony dobré, tedy kromě marketingu?

Ostatně by se asi zákonodárci měli začít zamýšlet nad tím, jak zohlednit sílu dnešních BEV pro získání příslušného řidičského oprávnění. Prostě a jednoduše to zavést obdobně jako je to u motocyklů.
A na výkony nad určitý výkon (>400 kW?) povinnost absolvovat zkoušku „způsobilosti" tzn. že by řidič musel prakticky (na uzavřeném okruhu či polygonu) prokázat, že takto výkonné vozidlo je schopen bezpečně ovládat za všech situací.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze