Přední český výrobce a prodejce elekrokol Apache Bicycles prodal za první pololetí roku 2019 na 9 000 elektrokol. „Některé pesimistické předpovědi, že se trh s elektrokoly rychle nasytí se vůbec nepotvrdily. Pro tento i následující roky operujeme se zhruba 20 % meziročního růstu,” říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles. To potvrzují i čísla. Prognózy Apache říkají, že prodeje za celý rok 2019 se budou pohybovat okolo 12 000 e-kol, což je 20% nárůst oproti loňskému roku.
Růst 20 až 30 % vydrží i v dalších letech
Před třemi lety někteří světoví experti předpovídali, že se trh s elektrokoly nasytí a nebude dlouhodobě nijak dramaticky růst. Vývoj v Česku i zbytku Evropy pesimistické předpovědi zcela rozmetal. „Ano, samozřejmě, že trh zpomaluje. To je zcela logické. Prakticky si ale už několik let drží dynamiku meziročního růstu minimálně kolem 20 až 30 %. Odhadujeme, že za celý rok 2019 prodáme něco kolem 12 000 elektrokol, ” vysvětluje Štěpán Pleskač. Podle expertů z Apache Bicycles vydrží tento trend i v nejbližších třech letech. Proti stávajícímu stavu se tak zhruba zdvojnásobí. Stojí za tím snižující se ostych a despekt ke kolům s motorem, stárnutí populačně nejsilnějších ročníků a růst používání elektrokola nikoliv jako sportovního náčiní, ale jako dopravního prostředku. „U nás v Čechách růst prodejů elektrokol možná není tak razantní jako třeba na evropských předních trzích s elektrokoly, jakými jsou Holandsko nebo Německo, ale elektrokola si stále získávají nové nadšence,“ říká Štěpán Pleskač.
Evropa jako mekka elektrocyklistiky
Elektrokola jsou na evropském cyklistickém trhu v současnosti dominantou, která dokonce šlape na paty trhu s běžnými bicykly. Co se týče předních trhů s elektrokoly v EU, především Německa a Holandska, v Německu vzrostl trh s e-koly v první polovině roku 2019 o 37 %, konkrétně na 920 000 elektrokol, což činí téměř celý počet elektrokol za rok 2018. V Holandsku se pak počty elektrokol prodaných během prvních osmi měsíců letošního roku zvýšily téměř o 36 %. Ještě odvážnější odhady než odborníci z Apache Bicycles mají zástupci Svazu evropského cyklistického průmyslu (CONEBI) v čele se svým generálním managerem Manuelem Marsiliem, který tvrdí, že trh s elektrokoly se v příštích pěti letech ztrojnásobí. Mimo to společnost CONEBI předpovídá, že 70 % z celkového obratu trhu s elektrokoly budou tvořit výrobci právě v rámci EU.
E-cyklistika jako sport i doprava
Velký podíl na oblibě elektrokol má fakt, že cyklistika získává stále větší popularitu jako dostupný způsob sportu. Rozmach elektrokol pak umožňuje běžným koncovým zákazníkům dostupnost informací o dopravním prostředku, který jim umožní sportovat a zároveň se podívat do lokalit, které by jinak třeba ani nenavštívili. Mnoho lidí využívá elektrokolo i jako dopravní prostředek. Hlavně ve větších městech se dnes stává trendem, že raději než autobus nebo tramvaj lidé využijí právě elektrokola. „Když se potřebujete dostat v Praze na schůzku, občas je to městskou dopravou komplikované kvůli její zahlcenosti a zácpám,” říká influencerka Nikol Trojanová. „Od doby, co mám městské elektrokolo od Apache, mnohem raději volím tuto cestu, kdy se pohodlně, téměř bez námahy a mnohem rychleji dostanu tam, kam potřebuji,” dodává s nadšením k využívání elektrokola ve městě Nikol.
Elektrokola zkrátka nabízejí univerzální možnost využití a záleží jen na preferencích daného cyklisty, který druh preferuje. Více o jednotlivých typech naleznete například v tomto testu elektrokol, který se kromě porovnávání jednotlivých parametrů věnuje i odlišnostem mezi různými kategoriemi.