Příchod elektromobility nepřinesl jen plně/částečně elektrická auta. Na trh se dostává více a více elektrických dopravních prostředků, jako jsou různé skateboardy, koloběžky nebo poslední dobou velmi populární kola.
O elektrických kolech jsem ze svého okolí po většinu času slyšel jen samé negativní věci. Nejlepší zkušenost však vždy získáte až po vlastním vyzkoušení. Rozhodně tuto recenzi neberte jako test odborníka, který na elektrických kolech najel stovky kilometrů. Naopak bych chtěl následující řádky popsat pohledem laika, pro kterého se jednalo o první zkušenost s elektrokolem.
Nejsem žádný velký sportovec a existuje asi tak deset sportů, které půjdu dělat raději, než abych vytáhl kolo a šel se někam projet. Důvod vám nepovím, ale raději poběžím do 10 kilometrů vzdálené vesnice, než abych šlapal na kole. Jenže elektrokolo vám tento pohled změní. Deset kilometrů je najednou jak nic a vy se po prvních několika cestách začnete poohlížet po destinacích, které máte klidně 50 a více kilometrů vzdálené. Proč? Protože elektrokolo vám pomůže. A ani nejde tak o fyzickou jako spíše o psychickou pomoc. K tomu se však dostaneme později.
Elektrokolo není o tom, že si sednete a ono to za vás všechno vyšlape samo.
Hned na úvod bych rád podotkl, že ti, kteří tvrdí, že elektrokolo je pro staré lidi, jsou vedle. Respektive nemusejí být vedle, ale já s nimi rozhodně nesouhlasím. Elektrokolo není o tom, že si sednete a ono to za vás všechno vyšlape samo. Kdepak! Na elektrokole musíte šlapat a pokud chcete, tak vám elektromotor pomáhá. Můžete však také celou hmotnost kola táhnout sami. Je to pouze o vašem rozhodnutí. Pomoc elektromotoru bych popsal asi tak, že vy šlápnete a elektromotor prodlouží dojezd. Jako kdyby šlápl ještě dvakrát až pětkrát za vás. Záleží na nastaveném režimu. Krátce bych se ještě vrátil k tomu, proč i jako netrénovaný jedinec můžete s elektrokolem uvažovat o poměrně vzdálených destinacích. Je to o hlavě: podobně jako s elektromobilitou v autě. Bojíte se, že po cestě je spousta kopců a že nějakou delší trasu prostě nezvládnete. Jenže s elektrokolem máte pojistku. Do kopců vám může pomáhat a celkově se tak nenadřete. Jednoduše řečeno, vy můžete držet pořád stejné tempo šlapání a jen si měníte úroveň pomoci od elektromotoru.
K dispozici jsem měl horské elektrokolo Tuwan. Rám je ze slitiny hliníku se sportovní geometrií a je osazen středovým elektromotorem Comp C18 česko-japonské výroby. Motor má 2,9 kilogramu. Baterie Apache Power není do rámu integrovaná, což umožňuje použití lehčí konstrukce. I tak má elektrokolo 18,1 kilogramu a dalších 3,1 kilogramu váží baterie. Ta pochází od LG a její kapacita je 16 Ah. Papírový dojezd je až 160 kilometrů na nabití. Ten je však závislý na trajektorii tratě, ale také na vaší váze a pak především na tom, jak moc si necháte pomáhat. Poprvé jsem baterii nabíjel po více jak 150 ujetých kilometrech, kdy si elektrokolo chtěl každý člen rodiny v okolí Lipna vyzkoušet. Baterie jsem pak pokaždé nabíjel přes noc, kdy na to máte dostatek času.
Mezi hlavní vlastnosti testovaného kola patří:
- zeslabovaný duralový rám a česko-japonský motor Comp C18
- vzduchová vidlice SR Suntour XCR Air RL-R se 100 mm zdvihu, 15mm pevnou osou a zamykáním z řídítek
- 29palcová kola s výtečným poměrem tuhosti a hmotnosti
- komponenty Shimano Deore
- hydraulické kotoučové brzdy Shimano MT 400 se 180mm kotouči
- ergonomické gripy značky Ergon
- nízká hmotnost okolo 20 kg (hmotnost se mění v závislosti na velikosti rámu)
Stačí nějaký ten kopec směrem dolů, občasné šlápnutí a pod kopcem můžete mít i vyšší rychlost než 60 km/h.
Všechny důležité informace se k vám dostávají přes displej, který se nachází na levé straně řídítek a ukazuje aktuální rychlost, stav baterie, ale také úroveň, jak moc vám elektromotor pomáhá. K dispozici je hned pět úrovní, ale pomoc elektromotoru můžete i vypnout. Na pátou úroveň (ta vám pomáhá nejvíce) se stačí párkrát opřít do šlapek a rychlost přes 40 km/h máte hned. Displej na slunci není moc čitelný, ale nemusíte se na něj dívat tak často jako v autě. Stačí ale nějaký ten kopec směrem dolů, občasné šlápnutí a pod kopcem můžete mít i vyšší rychlost než 60 km/h. Samozřejmě, že je kolo vybaveno rychloúchytem, ať už potřebujete zvednout sedlo nebo třeba sundat přední kolo, abyste jej mohli naložit do auta.
Jak moc se změnil můj názor na elektrické kolo po ujetí více jak 250 kilometrů? Řekl bych, že velmi. Už dávno si nemyslím, že jde o kolo pro staré lidi. Baterie je jen jakási psychická podpora, díky které dokáže přemluvit na nějaký ten výlet i vaše rodiče, manželku či kamarády, kteří přeci jen kolo nemají dvakrát v lásce. Například cesta do vedlejší vesnice, kterou bych standardně jel minimálně čtyřicet minut, jsem zvládnul za polovinu času, a i to je velký benefit elektrokola.
Na elektrokolo se můžete dívat z několika hledisek. Otázkou je, jestli vám aspoň některý bude dávat smysl. Největší překážkou pro nás, příležitostné sportovce, bude cena. Námi testovaný model startuje na částce 54 990 Kč, a to pohledem laika není zrovna málo. Pokud však patří cyklistika mezi vaše oblíbené sporty, pak s velkou pravděpodobností máte jistě ve své garáži ještě dražší kolo. Je potřeba také započítat fakt, že takové kolo s vámi můžete fungovat i více jak deset let s minimální investicí do údržby.
Za zapůjčení děkujeme společnosti Apache Bicycles, kde můžete daný produkt zakoupit.