Volkswagen XL1 – držitel světových rekordů

  • Model XL1 je držitelem hned dvou světových rekordů
  • Nádrž na pohonné hmoty má obsah pouhých deset litrů

Když se řekne Volkswagen, většině z vás se nejspíš vybaví modely jako Passat, Touareg či Polo, popřípadě nedávná aféra Dieselgate či snad německý konzervatismus. Ale ono je to ve finále vlastně jedno. Dneska se totiž budeme věnovat něčemu velmi futuristickému. A to i přesto, že se nejedná o žádnou horkou novinku.

Volkswagen totiž mimo všech těch Passatů, Touaregů a dalších modelů vyrobil také model XL1. Že nevíte, o co jde? To jistě nejste sami. Jde totiž o poměrně vzácný automobil, který někde vidět či potkat v ulicích je praktický nemožné.

Volkswagen XL1 byl postaven v roce 2011 a hned ve dvou ohledech je světovým rekordmanem. A my jsme se na tento zajímavý automobil mohli podívat a rozhodně vás nemůžeme ochudit o spoustu zajímavostí, který tento futuristický vůz od Volkswagenu ukrývá. Za prvé jde o automobil s nejnižší udávanou spotřebou na světě. Na ujetí 100 kilometrů má stačit pouhých 0,9 litrů. A za druhé jde o nejaerodynamičtější automobil světa. Jeho součinitel odporu Cx činí 0,189. Pro srovnání: u Nissanu Leaf se hodnota tohoto koeficientu rovná 0,28. BMW i8 je na tom lépe, ale s hodnotou 0,26 se XL1 stále ani nepřibližuje.

Model XL1 má pod kapotou pouze dvouválcový motor TDI o obsahu 0,8 litrů. Jeho výkon činí 48 koní. K dispozici je zde však i elektromotor, který produkuje 27 koní. Výsledkem je tedy 75 koňských sil, které musí rozhýbat 795 kilogramů. Ve finále tak nejde o tak špatné hodnoty – poměr výkon ku váze je 5:3. Na trhu je hned několik automobilů, které disponují podobným výkonem a daleko vyšší hmotností. Pohonné ústrojí je spojeno se sedmistupňovou převodovkou DSG. Zrychlení z klidu na sto proběhne za 11,9 sekundy. Na elektrický pohon urazíte až 50 kilometrů, a to díky 5,5kWh baterii. Zajímavostí je, že podle papírových údajů má model XL1 pouze desetilitrovou nádrž na pohonné hmoty.

Design automobilu je jedním slovem futuristický. V hlavní roli je zde aerodynamika a pokus o co nejnižší spotřebu, nikoli ukázat zde nejmodernější a nejvíce sexy křivky. Nejspíše zde není ani důležité, zda se vám Volkswagen XL1 líbí či nikoli. Jde prostě o futuristický automobil a kdo ví, třeba ho za pár let budete na silnici běžně potkávat. Zmínit bychom měli i to, že se vyrobilo pouze 200 kusů a cena začínala na 2,8 milionech korun. Tak co, dali byste přednost XL1 nebo sáhli raději po Tesle?

Zdroj: volkswagen.co

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze