Volkswagen udělal další důležitý krok k levným elektromobilům

Mnichovský autosalon 2025
8
Volkswagen udělal další důležitý krok k levným elektromobilům
Fotografie: Volkswagen
  • Volkswagen dokončil projekt unifikovaného článku a zahajuje jeho výrobu
  • První vozy jím vybavené ponesou značky Škoda a Cupra
  • Produkce se plánuje na třech místech a dvou kontinentech

Poněkud stranou od hlavního proudu automobilových novinek zůstala jedna z nejdůležitějších premiér celého letošního mnichovského autosalonu. Volkswagen Group totiž podle očekávání představil kompletně dokončený projekt unifikovaných článků, kterými chce do roku 2030 vybavit 80 % koncernových elektromobilů. Jedná se o cylindrické články, sestavované do architektury CTP (cell-to-pack), tedy bez modulů a jejich hlavní přínos je jasný. Jejich velkosériová produkce přímo ve vlastním domě postupně přinese výrazné zlevnění bateriových sad a lepší kontrolu nad dodavatelským řetězcem. Cílem je samozřejmě plná kontrola, k ní směřují další připravované kroky. Už nyní ale i podstatná část surovin, například pro výrobu katody, pochází z EU. Volkswagen se tak po BMW stane dalším evropským výrobcem, který přesedlá na cylindrické články a cell-to-pack architekturu.

Projekt vznikl jako spolupráce Volkswagenu a jeho dceřiné společnosti Power&Co, nyní je po několikaletém úsilí připraven na spuštění sériové výroby vlastních unifikovaných článků. Jako první se rozběhnou výrobní linky v německém Salzgitteru, napřesrok bude následovat španělská Valencie a v roce 2027 kanadský St. Thomas. Univerzální články jsou dlouhodobým projektem a postupně počítají s nasazením dalších chemií, které mohou být libovolně použity. Kromě současné NMC tak brzy dojde i na LFP, o něco později i sodík a nakonec pevný elektrolyt. Ten už Volkswagen ve spolupráci s americkým startupem QuantumScape začal prakticky testovat, a sice v elektrickém motocyklu výrobce Ducati, který rovněž patří pod koncernová křídla.

Při konstrukci baterií se počítá s moderními technologiemi v čele s gigacastingem, výsledkem je 10% zlepšení energetické hustoty proti stávajícímu stavu. Ta se bude zpočátku pohybovat kolem 660 Wh/l. Vůbec prvními vozy s novou technologií se stanou městské elektromobily Škoda a Cupra, jejichž výroba se připravuje právě ve Valencii.