Toyota se spolu s dalšími japonskými výrobci zúčastní nadcházejícího ročníku Rallye Dakar s malým vodíkovým vozem. Auto s označením HySE-X1 s litrovým vodíkovým spalovacím motorem pojede v soutěži Mission 1000, která je nově součástí Dakaru. Vozidlo vyvinulo výzkumné sdružení HySE (Hydrogen Small mobility Engine technology), jehož členy jsou vedle Toyoty skupina Kawasaki, Suzuki Motor, Honda Motor a Yamaha Motor. Vůz HySE-X1 je postavený na podvozku od belgické firmy Overdrive Racing, který má upravené uspořádání pro použití vodíku, tedy zejména palivovou nádrž a systém přívodu paliva. Pohání jej vodíkový 16ventilový kapalinou chlazený přeplňovaný čtyřválcový motor DOHC pro motocykly o objemu 998 cm³, které HySE v současnosti využívá ve svých výzkumných aktivitách.
Vůz o délce 3,53 metru váží přibližně 1 500 kg. „Účast na Rallye Dakar je pro nás způsob, jak prezentovat výsledky našeho výzkumu a jak můžeme identifikovat potenciální problémy a zdokonalit naši technologii,“uvedl předseda HySE a výkonný ředitel pro technický výzkum Yamahy Kenji Komatsu. Mise 1000 je novou součástí Dakaru, který se bude konat v Saúdské Arábii od 5. do 19. ledna 2024. Jde o aktivitu zaměřenou směrem k vývoji nové generace uhlíkově neutrálních technologií pohonu, jako jsou vodík, elektrické hybridy nebo hybridy na biopaliva. Vozy v této kategorii včetně HySE-X1 budou jezdit v jedněch z nejdrsnějších podmínek v rámci motoristického sportu.
Tvůrci průkopnického vozu tak budou mít vynikající příležitost zjistit, jak bude vodíkový motor fungovat v extrémních podmínkách a lépe identifikovat potenciální problémy s maloobjemovou mobilitou v oblasti vodíkových pohonů. Navíc svou účastí v světově proslulé Rallye Dakar bude možné propagovat přítomnost a iniciativy HySE. Maketa vozu HySE-X1 se bude rovněž vystavovat na tokijské výstavě Japan Mobility Show na stánku Motorsports Program.