Elektrické motocykly na Rally Dakar a hrozivá nehoda v 9. etapě

Elektrické motocykly na Rally Dakar a hrozivá nehoda v 9. etapě
Fotografie: Tacita Motorcycles
  • Letošní ročník nabídl poprvé v historii kategorii s nulovými emisemi nazvanou Mission 1000
  • Na elektrických motocyklech se jí zúčastnily 3 týmy
  • Rally Dakar chce do roku 2030 většinu závodních strojů na startovním roštu s nulovými/minimálními emisemi

V letošním ročníku Rally Dakar došlo k významnému posunu, který může být považován za jednu z největších změn za celých 45 let existence soutěže. Poprvé v historii soutěžila vozidla s nulovými emisemi ve vlastní kategorii. V rámci programu Dakar Future se nově pojmenovaná kategorie Mission 1000 stala arénou pro souboje mezi vozidly poháněnými elektrickou a vodíkovou energií, přičemž se zaměřila na ujetí, jak už název napovídá, 1 000 kilometrů dlouhé trasy v Saúdské Arábii. Cílem tohoto programu je podpořit výrobce při rozvoji technologií budoucnosti. Deset etap Mission 1000, z nichž každá je dlouhá přibližně 100 km, proběhlo odděleně od tradičních závodních kategorií. Více se o kategorii Mission 1000 můžete dozvědět na oficiálním YouTube kanálu Dakar. Electriccyclerider.com představil týmy, které se účastnily.

Budoucnost Dakar Future

První je Green Power Energy Race Team s motocyklem Eco Galícia Francisca Jose Gómeze Pallase, který na zakázku postavil Jordi Altas. Sám Pallas je svérázná osobnost s vlastní společností Quechova specializující se na udržitelnost a výstavbu modulárních domů, dlouhodobě se věnuje podpoře elektrických motocyklů. Samotný motocykl je výsledkem práce pouze tříčlenného týmu. Více se o motocyklu a celém týmu můžete dozvědět na oficiálním YouTube kanálu Dakar.

Motocykl Eco Galicia španělského týmu Green Power Race

Až do 9. etapy se vedlo týmu skvěle a závodu dominoval, nicméně 12 kilometrů před koncem 9. etapy nevydržel rám náročnost terénu a Pallas vyvázl z hrozivé nehody pouze se zlomeným žebrem. Video z nehody je i s vyjádřením španělského jezdce k nalezení na jeho Instagramu.

Další hráčem je italský startup Tacita, který staví na své unikátní platformě využívající pětistupňovou převodovkou. Tato specifická konfigurace společně s výkonným motorem o 44 kW a baterií o kapacitě 8,61 kWh umožňuje modelu Discanto dosahovat dojezdu 200 km, a snadno tak zvládat rychlostní zkoušky dlouhé 100 kilometrů. Motor a řídicí jednotka jsou navíc chlazeny kapalinou, což je ideální pro dlouhé, otevřené a rychlé pouštní etapy. Více o motocyklu a celém týmu se můžete dozvědět též na oficiálním YouTube kanálu Dakar. Důležité je také zdůraznit, že Rigo, zakladatel Tacita, byl jedním z klíčových přispěvatelů k realizaci Mission 1000. Zajímavostí týmu byla rovněž mobilní elektrárna vlastní výroby na solární pohon pro nabíjení mezi jednotlivými etapami.

Tacita Discanto

A pak je tu Arctic Leopard, relativně nový výrobce elektrických motocyklů pocházející z Číny, který sice působí na trhu jen několik let, ale jeho motocykly byly koncipovány s ohledem na výzvy otevřených pouští. Když se majitel společnosti Gang Jun (Jack) Cai vydal hledat vhodný elektrický motocykl pro terénní závody, nenašel nic, co by plně vyhovovalo jeho potřebám. Rozhodl se tedy postavit si vlastní motocykl. Prvním výsledkem byl model založený na trialovém stroji s názvem XT800. Model Cheetah E-XE880 je pak vybaven 105V 58Ah baterií spojenou s motorem o výkonu 37 kW, který je se svými 108 kg mimořádně lehký.

Na Dakar.com Jack uvádí: „Měl jsem vizi vytvořit terénní motocykl, který bude lehký, výkonný, snadno ovladatelný, s nízkou hlučností a minimálními emisemi. Většinu těchto požadavků lze splnit, ale to, co je na trhu k dispozici, je spojeno s příliš velkým množstvím výfukových plynů. A protože existující motocyklové továrny nenabízely to, co jsem hledal, rozhodl jsem se, že si postavím svůj vlastní. Vytvořil jsem společnost Arctic Leopard Company s cílem vytvořit ideální terénní motocykl. A nejlepší způsob, jak ověřit výkonnost motocyklu, je zúčastnit se závodů, protože jen kvalitní závodní stroj může dosáhnout vynikajících výsledků.“ Na rozdíl od Tacita, který byl vyvinut s důrazem na Rallye Dakar a náročné etapy, je stroj Arctic Leopard založen na mírně upravené verzi platformy E-XE880. Podobně jako mnoho motocyklů s benzínovým motorem o objemu 450 ccm odvozených od enduro a motokrosových modelů, i dakarský Gepard je v podstatě vylepšenou verzí sériového motocyklu s rozšířenou baterií, závodní elektronikou, světly a dalšími úpravami. A co je víc, na tomto stroji závodí sám Cai spolu s dalšími dvěma jezdci týmu, Wenminem Su a Willy Jobardem.

Budoucnost Dakar Future

Kategorie Mission 1000 není jen novinkou, ale testem věcí příštích. Program Dakar Future se zaměřuje právě na budoucnost. Jaké výzvy čekají nejprestižnější rallye na světě v příštích letech? Hlavním cílem je zajistit, aby všechna vozidla účastnící se soutěže do roku 2030 byla závodními stroji s nulovými nebo minimálními emisemi. Ačkoliv to může znít jako ambiciózní cíl, stojí za povšimnutí, že tým HySE (Hydrogen Small Mobility & Engine) SXS reprezentuje spojené úsilí pěti hlavních japonských výrobců vozidel. Honda, Kawasaki, Suzuki, Toyota a Yamaha spojují své síly, aby se vozidla poháněná vodíkem stala skutečností. A jestliže se letos podařilo poprvé v historii hybridnímu Audi RS Q e-tron vyhrát Dakar, tento šestiletý ambiciózní plán nezní až tak bláznivě.

Elektrické motocykly dojely do cíle Mission 1000 a nebýt hrozivé nehody týmu Green Power Energy Race Team s jezdcem Gomézem Pallasem, ovládly by kategorii. Na to se ale historie neptá a první tři příčky obsadili jezdci ze stáje Arctic Leopard a až za nimi zbylí dva jezdci Tacita.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze