Sur-⁠Ron Storm Bee
test

Sur-⁠Ron Storm Bee

Nejlepší elektrické enduro na trhu?

Opět se mi do rukou dostal stroj od čínské společnosti Sur-⁠Ron a opět to byl výborný zážitek, který mě nutí utrácet. Musím přiznat, že filozofie Sur-⁠Ronu je moje krevní skupina a s jejich modely mě zatím vždy bavily testy nejvíce. Na silnici sice narazíte na výkonnostní omezení, jestliže je chcete srovnávat se silničními motocykly, ale tam kde silnice končí, tam nastupuje Sur-⁠Ron a ve své kategorii zatím stále nemá konkurenta.

Společnost Sur-⁠Ron vznikla v roce 2014 a operuje ze dvou různých lokalit. Jeden tým se nachází ve městě Chongqing, který v Číně představuje podobnou lokalitu jako pro nás Modena v Itálii, sídlí zde tradiční čínské automobilky a výrobci motocyklů. Zde se motocykly Sur-⁠ron navrhují a vyrábí. Druhý tým se nachází ve městě Hangzhou, které představuje hlavní město pro moderní elektronické komunikační prostředky a zde se tým zaměřuje na vývoj inteligentního řídícího systému.

Sur-Ron Storm Bee – test

Sur-⁠Ron Storm Bee je plnokrevná kroska, která může bez problémů měřit síly i s nejlepšími čtyřtakty, k tomu je protkaná několika senzory a chytrými funkcemi a je to první motorka, u které jsem si musel přečíst uživatelský manuál, abych naplno využil vše, co nabízí. Já jsem jezdil na verzi R neboli road vybavené zpětnými zrcátky, blinkry a brzdovým světlem, zkrátka vším, co je potřeba pro homologaci do provozu. K dostání je ale také ve verzi bez označení, která představuje čisté enduro k využití pouze mimo veřejné komunikace a na tratích, a poslední verze F značí off-road. Jednotlivé verze se mezi sebou liší elektronickými funkcemi, výbavou, typem pneumatik nastavením tlumičů atp.

Verze R je obuta do all-⁠terrain plášťů, které jsou ideálním řešením, když motorku využíváte na silnici i mimo ni. Přední vyplétané kolo má 19", zadní 17" a také je vyplétané, rozvor mezi nimi je 1 430 milimetrů. Použité brzdy si Sur-⁠ron vyrábí, nebo aspoň nechává obrandovat, sám a i když se to jeví trošku děsivě, tak jsem nezaznamenal při jízdě žádné jejich limity nebo poklesnutí účinnosti. Přední upside-down vidlice má zdvih 290 milimetrů s nastavitelným odskokem a zadní tlumič se dá nastavovat od 115 do 290 milimetrů, odskok si také nastavíte podle potřeby. Výška sedla 950 milimetrů a nosnost motorky je 107 kg, takže na vyjížďky se spolujezdcem to pochopitelně úplně není. Rám je z kovaného hliníku v kombinaci s trubkovými výztuhami.

Klíčové prvky a data

Vzduchem chlazený elektromotor má špičkový výkon 22,5 kW a 520 Nm, se kterým je zrychlení z 0–⁠80 km/h otázkou 3,6 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 110 km/h. Lithium-⁠iontová baterie má kapacitu 5,7 kWh a váží 30 kilogramů. K motocyklu dodávaná nabíječka ji nabije za 4 hodiny. Udávaný dojezd výrobcem je 120 km, to ovšem platí pouze, pokud pojedete rychlostí 50 km/h. Reálně jsem s motocyklem na plný výkon ujel něco málo přes 40 kilometrů, ale na trati je to hodina, hodina a půl, což bohatě stačí. ABS, kontrolu trakce a ostatní elektronické nastavení si nechám do samostatné kapitoly, protože jsem se nestačil divit, co všechno motocykl nabízí a jak perfektně to funguje.

S tím souvisí řídící jednotka, která je také vzduchem chlazená a zpracovává opravdu mnoho dat z několika senzorů, reaguje na zatížení sestavy, vyhodnocuje teploty + další veličiny a v každém okamžiku upravuje dostupný výkon. Odpovídá stupni ochrany IP67. To znamená téměř nevyšší stupeň ochrany značící úplnou ochranu proti prachu a ochranu proti ponoření do jednoho metru na 30 minut, ale jezdit po zrcátka utopený v potoku bych vám úplně neradil, i když jsem na internetu taková videa zahlédl, dokonce jsem viděl jedno, kdy byl motocykl utopený 10 minut, než se podařilo ho přivázat na lano a vytáhnout. Světě div se, po vytažení fungoval bez jakýchkoli známek poškození. Při tlakovém mytí se ale vždy vyvarujte přímému oplachování konektorů.

Elektronická nastavení

Storm Bee je bezesporu motorka s nejširším nastavením, na které jsem kdy jel. Základní režimy jsou tři: Eco s maximální rychlostí 70 km/h, Rain s vypnutou rekuperací, takže motorka jen plachtí, a kontrolou trakce na maximum, a Sport. Pak je tu ještě zpátečka, kterou je vždy lepší mít než nemít, a tlačítko Turbo, jež vám na 10 vteřin zpřístupní maximální výkon motoru. To mi sice indikovalo na obrazovce, že funguje, ale na výkonu jsem nepoznal rozdíl, snad mi to někdo objasní, protože nápad se mi velice líbí. Další nastavení elektronických funkcí je nutno provádět v deaktivovaném režimu a při sklopeném stojánku, za jízdy se dají měnit pouze tyto základní jízdní režimy a případně kontrola trakce, když to tak máte nastavené.

V obou případech je rekuperace dostupná v šesti úrovních.

Poté bych zmínil rekuperaci, která je u Storm Bee řešena dvěma způsoby – naturální motorem a při stlačení brzdové páčky. Druhý způsob jsem takto pokročilý viděl poprvé. V obou případech je rekuperace dostupná v šesti úrovních, když počítám i úplně vypnutou, s různou intenzitou. Dále je tu velice chytře řešena kontrola trakce, jež výrobce označil zkratkou ASR a přiřadil jí vlastní páčku na ukazováčku levé ruky. A jestliže se ptáte, proč má kontrola trakce vlastní páčku, tak je to z toho důvodu, že je dostupná ve třech režimech a vy si můžete zapnout kontrolu trakce na maximum, ale při stisknutí se po dobu držení tlačítka úplně vypne. Rozšířená funkce ovládání brzdových senzorů umožňuje motoru, aby zůstal při stlačení brzdové páčky buď zapnutý, anebo vypnutý, když taháte za akcelerátor. Senzor náklonu a pádu je další užitečnou funkcí. Je buď zapnutý, anebo vypnutý. V zapnutém stavu je poměrně citlivý a při větším rázu po dopadu nebo při větším náklonu deaktivuje celou motorku a vy musíte vypnout a zapnout zapalování, abyste mohli pokračovat v jízdě. Naopak ve vypnutém stavu zůstává akcelerátor aktivní, i když s motorkou říznete na zem.

Další funkce mění intenzitu citlivosti plynu a vektorování točivého momentu, případně jinak – prodlevu na plynu. Tato funkce má 3 úrovně a opět ji musím pochválit. U elektrických motorek a především krosek, kdy je potřeba za řídítky stát, se mi stává, že si cukám za plyn ve stoje při přejíždění nerovností a rozhazuje mi to rovnováhu, proto je řešení dávat si vyšší řídítka, případně přijít s takto chytrým řešením. A jako poslední bych uvedl funkci nastavování převodového poměru od 0,7 do 1,5. To využijete při změnách velikostí kol, typů pneumatik a velikosti rozet. I když to zní složitě a je toho hodně, tak díky ovládání pouze dvěma tlačítky je přepínání jednotlivých nastavení velice snadné, jen si to chce zapamatovat jednotlivé zkratky a jejich význam. To ovšem nebude problém, když budete na motorce pořád, navíc si myslím, že poté, co naleznete optimální naladění pro vaše potřeby, už nebudete potřebovat do nastavení dál šťourat. Díky těmto všem nastavením je možné vytvořit z jedné motorky téměř několik desítek jiných s rozdílnými vlastnostmi. To ze Storm Bee dělá jeden z nejvariabilnějších strojů vůbec a těžko se najde někdo, komu by neseděl.

Jízda

Pro uvedení Storm Bee do pohybu je nutné zapnout zapalování, zvednout stojánek, zapnout aktivační tlačítko a navíc ještě zmáčknout tlačítko „Ready“, rozsvítí se pak zelená kontrolka a můžete jet. Zdá se to zbytečně složité, ale bezpečnostních prvků před uvedením elektrické motorky do chodu je lepší mít více než méně, důvodů je hned několik. Potenciometr elektronického plynu je v určitých polohách maličko náladový a udržovat stálou rychlost, když máte zapnutou rekuperaci, je celkem křečovité, ale jinak je při rozjezdech plynulý. Storm Bee je enduro se vším všudy a rozměry i hmotnost jsou podobné jako u spalovací krosky. Na silnici se na pláštích do každého terénu chová motorka poslušně a je hravá, ale po silnici budete s tímhle strojem jezdit zřídkakdy, zato v terénu a na dráze je Storm Bee jako doma.

Ze začátku jsem se zaměřil na pohrávání se všemi elektronickými nastaveními a porovnával jednotlivé stupně všech funkcí, až jsem si pro sebe našel optimální jak pro jízdu na silnici, tak v terénu. Na silnici jsem upřednostňoval režim Rain bez rekuperace a v terénu Sportovní režim s rekuperací na druhý stupeň, citlivost plynu také na druhé úrovni, kontrolu trakce na trojku, kvůli hladkým plášťům, ale na tlačítko ASR jsem si nastavil, že při podržení se kontrola trakce vypne úplně. Polní a lesní cesty jsou na Storm Bee opravdu za odměnu. I když sjedete z cesty, tak není terén nebo výjezd, se kterým by si neporadila, proto věřím, že by byla, nejen kvůli své tichosti, ideálním strojem pro nějakého myslivce nebo správce objektu s členitým a těžko prostupným terénem.

Postačí řidičské oprávnění skupiny A1 nebo B.

Na trati je motorka předvídatelná a tlumiče vyžehlí každou nerovnost i v základním nastavení. Bohužel nejsem žádný závodní jezdec a jen se po trati vozím, takže jsem nedokázal využít všechen její potenciál, ale moc mě mrzí, že to neumím, protože Storm Bee by chtěla létat vysoko a daleko. I při stálé zátěži se motor nepřehřívá a neubírá na výkonu, ale při poklesnutí kapacity baterie na 4 % se stáhne výkon a maximální rychlost je pouhých 30 km/h. Jakmile se dostanete na 0 %, výrobce nenechal prostor pro žádné natahování a motocykl prostě přestane jet. Do technického průkazu se Storm Bee zapisuje jako 10kW motorka, takže na ni postačí řidičské oprávnění skupiny A1 nebo B.

Konkurence

Z velkosériových a stále vyráběných elektrických motocyklů je pro Storm Bee v současné době jediným konkurentem KTM E-⁠XC, potažmo ještě Zero FX, ale to je kategorie sama pro sebe. KTM od představení jejich prvního elektrobiku z roku 2014 neudělalo žádné přílišné změny a v současné době je jejich E-⁠XC už poněkud zastaralé a ani náznakem nenabízí tolik elektronických nastavení jako Sur-⁠ron. Přesto si pořád drží vysokou prodejní cenu okolo 300 tisíc korun, zatímco Storm Bee se prodává okolo 260 tisíc korun, když se podíváme na ostatní parametry. Výkon je totiž u KTM 18 kW oproti 22,5 kW u Stormu, kapacita baterie u KTM 3,9 kWh, zatímco 5,7 kWh u Storm Bee a velký rozdíl je i v maximální rychlosti, kdy KTM nabízí 80 km/h a u Sur-⁠ronu 110 km/h. KTM dominuje naopak v rychlonabíjení, které zabere pouhých 30 minut na 80 %, a také je o 25 kilogramů lehčí. Za mě ale určitě vítězí Sur-ron, i kvůli dostupnosti náhradních dílů a jejich nižší ceně než u KTM, ale posuďte sami. Dalším konkurentem by byla jednoznačně Alta Redshift, kdyby nezanikla.

Za zapůjčení elektrické motorky Sur-⁠Ron Storm Bee děkujeme obchodu Unicooltech.cz, kde si ji můžete zakoupit a která je výhradním distributorem výrobků Sur-Ron pro český a slovenský trh, takže kromě servisu a náhradních dílů, vám může dodavatel poskytnout i školeného technika při řešení problémů na dálku.

Technické parametry Sur-Ron Storm Bee

Maximální rychlost 110 km/h
Maximální dojezd 120 km
Maximální výkon 22,5 kW
Hmotnost 136 kg
Doba nabíjení 4 hodiny
Kapacita baterie 5,7 kWh
Cena 269 000 Kč

Závěr

Motocykly Sur-⁠ron, i přes svou nedlouhou historii, nastoupily na trh se špičkovými a promyšlenými stroji za rozumnou cenu. Se svými modely Light Bee a Ultra Bee si dokonce vytvořily úplně vlastní kategorii, která je všelijak kopírovaná a nedivím se. Komunita okolo jejich značky roste raketovým tempem a jejich stroje si pořizují i hollywoodské celebrity. Zahlédl jsem i nějaké koncepty silničních motorek, které chystají, a těším se, s čím přijdou příště. Připravte se, že o této značce budeme slýchat.

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • široká škála elektronických nastavení
  • jednoduchá na ovládání
  • zpracování a design
  • dostupnost náhradních dílů
Zápory
  • občasná náladovost plynu při silné rekuperaci
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze