Automobilky a prodejci aut ze Spojeného království, sdružení do zájmové skupiny Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), požadují po tamější vládě odsun zákazu prodeje spalovacích aut. Ten byl ve Velké Británii stanoven stejně jako původně v Evropské unii na rok 2035, jenže právě Unie jej tento týden po tlaku zdejších automobilek zmírnila. Britští výrobci by rádi dosáhli téhož, protože realita ostrovního trhu prý neodpovídá tomu, aby bylo skutečně možné za deset let přestat prodávat spalovací auta bez šoku pro výrobce i zákazníky. Lisa Brankinová, generální ředitelka Fordu UK, který je zdaleka nejhlasitějším rebelem, požaduje okamžitou revizi zákona Vehicle Emissions Trading Schemes (VETS) z roku 2023.
Právě VETS je jedním z nejpřísnějších harmonogramů dekarbonizace osobních aut na světě. Nařizuje automobilkám prodávat určité minimální procento vozidel bez lokálních emisí, které každým rokem stoupá. V roce 2030 by to mělo být 80 %, o pět let později pak sto procent. Od roku 2030 pak musí být všechna nová vozidla aspoň částečně elektrifikována. Aktuálně se však nepodařilo splnit ani první postupný cíl, který požadoval už na rok 2024 minimálně 22% podíl lokálně bezemisních vozidel. Součástí zákona jsou i drakonické pokuty za nesplnění. Tamější automobilový průmysl toto nařízení od začátku ostře kritizuje, ovšem v poslední době vláda učinila některé dílčí kroky, které mu vyšly vstříc. Revize VETS byla od počátku ohlášena na rok 2027, avšak vláda se do ní pustí už příští rok.
Autocar oslovil zástupce tamějších automobilek a úprava VETS by se hodila všem. Aktivně se v tom angažuje i tamější zastoupení Volkswagenu. Největším exportním trhem pro britské výrobce totiž zůstává Evropská unie, která už podmínky zmírnila. Britské automobilky, svázané přísnějšími pravidly, by se pak octly v nevýhodě. Volkswagen se také nechal slyšet, že k řešení zjevného rozporu mezi VETS a tržní realitou by přispělo i pokračování vládní podpory růstu prodeje, tedy dotace. Ty už v současnosti v Británii fungují, jsou však poskytovány automobilkám a podmíněny lokální výrobou nebo silnou vazbou na Spojené království.
Snahy o zmírňování dekarbonizačních aktivit ovšem mají v Británii i odpůrce. Kromě očekávatelného odporu ekologických organizací se proti tomuto záměru staví například i bruselská lobbistická skupina Transport & Environment (T&E). Ta by naopak doporučovala zdvojnásobit úsilí o rychlou elektrifikaci. Záměr revidovat VETS se nelíbí ani společnostem, obchodujícím s elektromobily. Ty varují, že by podobný signál mohl vyplašit investory. Ozývají se i hlasy k ponechání VETS a zesílení spolupráce s Čínou. To by ostrovní království mělo hospodářsky urychlit a udělat z Británie jakousi evropskou elektromobilní laboratoř.
