Británie mění kurz: hybridy dostávají zelenou až do roku 2035

Británie mění kurz: hybridy dostávají zelenou až do roku 2035
Fotografie: Jaguar Land Rover
  • Cílem je podpořit domácí průmysl, který čelí rostoucímu tlaku
  • Konec prodeje spalovacích aut se posouvá z roku 2030 o 5 let

Britská vláda podle informací webu www.autocar.co.uk přeřazuje na jiný převodový stupeň. Místo ambiciózního ukončení prodeje spalovacích motorů do roku 2030 přichází zmírnění pravidel. Hybridní vozy (HEV a PHEV) zůstanou v nabídce až do roku 2035 a automobilkám se obecně rozvážou ruce. Cílem je podpořit domácí průmysl, který čelí rostoucímu globálnímu tlaku.

Hybridy žijí déle

Rozhodnutí přichází v době, kdy Velká Británie zvažuje, jak vybalancovat ekologické závazky s realitou globálního obchodu. Klíčovým faktorem bylo i nedávné uvalení 25% dovozního cla Spojenými státy, kam směřuje téměř třetina britské automobilové produkce. Premiér Keir Starmer v reakci na to prohlásil, že „nová éra globální nejistoty si žádá pružnější přístup“. V praxi to znamená, že plně hybridní a plug-in hybridní vozy budou moci zůstat na trhu až do roku 2035, namísto původně plánovaného zákazu v roce 2030. Cílem je usnadnit přechod a dát automobilkám více času na přípravu. A čísla naznačují, že Britové o hybridy zájem mají. Přeci jen meziroční růst registrací v případě HEV o 27,7 % a u PHEV dokonce o 37,9 % mluví jasně.

Snížení kvót i pokut

Spolu s tím přichází také zmírnění kvót pro podíl elektromobilů. Například pro menší výrobce, jako jsou Aston Martin, Lotus nebo Rolls-Royce, už nebude nutné dosáhnout 80% podílu elektromobilů do roku 2030. Namísto toho získají více času na adaptaci bez hrozby sankcí. Původní cíl pro rok 2025 byl 28 % prodaných aut s nulovými emisemi, ale realita ukazuje, že automobilky se k této metě zatím ani nepřiblížily. Pokuty za nesplnění cílů se navíc snižují z 15 000 na 12 000 liber (z cca 440 tis na 352 tis Kč) za vůz.

Nový systém kreditů

Británie zavádí i systém obchodování s emisními kredity, podobně jako EU. Výrobci tak budou moci „přetáhnout“ nesplněné cíle do následujícího roku, čímž se opět zvyšuje flexibilita při přechodu na elektromobilitu. Výrobci navíc budou muset zajistit, aby emise CO2 z jejich spalovacích vozů byly o 10 % nižší než v roce 2021, což je alespoň dílčí kompenzace za prodloužení života hybridů.

Co bude dál?

Britská vláda slibuje, že v létě představí novou „moderní průmyslovou strategii“, která má pomoci přizpůsobit tamní automobilový průmysl nové realitě. Cílem je zároveň posílit vyjednávací pozici Spojeného království ve vztahu k USA, kde se kvůli vysokým clům připravují i možná odvetná opatření.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze