Vědci z univerzity v Basileji zveřejnili na biomedcentral.com výsledky květnového výzkumu, který porovnával vliv jízdy na kole a elektrokole na kardiovaskulární systém. Studie se zúčastnilo třicet dva netrénovaných mužů středního věku, kteří se potýkali s nadváhou. Zhruba polovina z nich užívala po dobu čtyř týdnů alespoň třikrát týdně elektrokolo, druhá půlka pak po stejně dlouhou dobu užívala klasické kolo. Rychlost jízdy si mohli určovat sami dobrovolníci.
Naměřené hodnoty ukázaly, že obě pozorované skupiny dosahovaly nečekaně podobných výsledků. Závěry tak potvrdily norskou studii z loňského roku: fyzická aktivita je proti klidovému stavu při jízdě na elektrokole 8,5krát vyšší a při jízdě na běžném kole 10,9krát vyšší. Podle vědců je tento rozdíl mnohem menší, než předpokládali. „To, co tvrdíme od začátku elektrokol, konečně potvrzují i vědecké studie. V praxi to denně vidíme u těch, kteří elektrokola používají,“ říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.
Podobné výsledky hlásí také za zámoří vědci z coloradské univerzity. Účastníci jejich studie jezdili po dobu jednoho měsíce do práce na elektrokole. Aerobní kapacita se těmto cyklistům zvýšila a ustálila se i hladina cukru v krvi. „Elektrokolo je efektivní forma aktivní dopravy, která snižuje riziko některých kardio-metabolických faktorů,“ říká autor studie James Peterman.
Mezi klasickými cyklisty i laickou veřejností často převládá názor, že jízda na elektrokole představuje kvůli přídavnému motoru aktivitu, která nemá na energetický výdej vliv. Drtivá většina elektrokol má ale pohon pouze jako podpůrný prostředek, takže jezdec musí stále šlapat a vyvíjet tak poměrně velkou fyzickou aktivitu. „Jízda na elektrokole je zdraví velmi prospěšná. Pomáhá lidem s nadváhou, starším lidem či lidem s hendikepem začít opět s pravidelným pohybem, který je pro zdraví ten nejdůležitější. Mimo studií to potvrzují například i špičkoví sportovci, kteří na elektrokolech i trénují,“ vysvětluje Pleskač.
S postojem, že elektrokolo není sport, se často setkává i trojnásobný mistr světa v Bike Trialu Petr Kraus, který k překvapení mnohých začal nedávno jezdit také na elektrokole. „V podstatě pořád se mě lidé ptají, proč jezdím na elektrokole, když nemám žádné zdravotní omezení a můžu jezdit na kole klasickém. Kamarádi si občas utahují, že už jsem zpohodlněl, ale opak je pravdou. Na svém e-biku od Apache si v lese zajezdím daleko víc, takže si dám i víc do těla“, říká profesionální biker Kraus s tím, že díky elektromotoru stihne vyjet a sjet kopec vícekrát než na kole bez pohonu.
Za posledních pět let se prodeje elektrokol v Evropě raketově zvedly. Jen za rok 2017 se zvýšil prodej v Německu o 19 %, v Nizozemí o 9 % a ve Francii dokonce o úctyhodných 30 %. Zhruba o 30 % vzrostla výroba elektrokol v meziročním srovnání v první polovině 2018 také u největšího tuzemského výrobce elektrokol Apache Bicycles. „Obliba elektrokol stále roste, takže je vidět, že lidé už tolik nevnímají elektrokolo jen jako dopravní prostředek pro lenochy. V tomto jsem optimista“, uzavírá Pleskač.