Hybridní modely zpravidla kombinují benzin a elektřinu. Na trhu však bylo i pár modelů, které místo benzinu měli pod kapotou naftový motor. Ale co takhle hybrid, který kombinuje CNG, benzin a elektřinu? Škoda Auto v Ženevě ukáže studii, která vsadí právě na tento pohon. Jmenuje se Škoda Vision X.
„Ve společnosti Škoda Auto běží přípravy a práce na vývoji mobility zítřka na plné obrátky,“ říká Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje. „S hybridní studií Škoda Vision X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ dodává Strube.
Ekologická koncepce hnacího ústrojí ve studii městského crossoveru, lakované v odstínu FlexGreen, zaujme svou kombinací spalovacího motoru na CNG (compressed natural gas – stlačený zemní plyn), respektive benzin, a dvou elektromotorů. Nová technika umožňuje vozu dosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 89 g/km.
Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, tedy čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem. Byl vyvinut speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 koní) a maximální točivý moment 250 Nm. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby – když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu (boost-efekt) nebo zlepšit trakci např. mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.
Vision X je prvním automobilem značky Škoda s pohonem všech kol, který nemá kardanovu hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu. Elektromotor se navíc zapojuje jen tehdy, když je to potřeba. Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Energii elektromotor čerpá ze 48voltového ion-lithiového bateriového palubního systému. Díky rekuperaci se ion-lithiové baterie za jízdy dobíjejí – při brzdění a tzv. plachtění proměňuje Vision X kinetickou energii na energii elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později ji využívá k jízdě. Maximální točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu. Díky tomu je rozjíždění spontánní a zrychlování výrazně intenzivnější. Mezi výhody použitých akumulátorů patří zejména nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena.
Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment tisíc Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů. Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu Škoda Vision X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy, maximální rychlost činí 200 km/h.
Strategie elektromobility
V globální růstové strategii společnosti Škoda Auto hraje elektromobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelové palety značky Škoda odstartuje už v roce 2019 uvedením modelu Škoda Superb s plug-in-hybridním pohonem. Vedle toho bude Škoda Auto v Mladé Boleslavi od roku 2019 vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy dalších značek koncernu Volkswagen. Krátce poté bude následovat první zcela nový sériově vyráběný vůz značky Škoda s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka svou nabídku hybridních vozů a elektromobilů v různých segmentech ještě výrazně rozšíří.
Zdroj: tisková zpráva