V zákulisí nejmodernější továrny Toyoty. Úkol robotů je pouze usnadnit práci

V zákulisí nejmodernější továrny Toyoty. Úkol robotů je pouze usnadnit práci
  • Největší a nejmodernější podnik japonského koncernu tvoří haly o ploše více než 750 tisíc čtverečních metrů
  • V továrně každoročně vzniká 550 tisíc automobilů – sedanů Toyota Camry a Avalon a dále limuzín Lexus ES
  • Letos Toyota dokončila modernizaci závodu v hodnotě 1,33 miliardy a zaměstnala 700 dalších pracovníků

Všudypřítomná robotizace má sice své výhody, ale také velkou skupinu odpůrců. Roboti mohou být cenným pomocníkem, ale také nepřítelem kvůli obsazování pracovních míst, která by standardně obsazovali lidé. V automobilovém průmyslu je robotizace už několik desítek let populární. A nejen to – robotizace šetří náklady. Robot vám nikdy neřekne, že mu není dobře, že by chtěl jet na dovolenou a podobně.

Továrna Toyoty v Kentucky

Americká továrna Toyota Motor Manufacturing Kentucky v Georgetownu je největší a nejmodernější podnik japonského koncernu. V halách o ploše více než 750 tisíc metrů čtverečních vzniká každoročně 550 tisíc automobilů – sedanů Toyota Camry a Avalon a dále limuzín Lexus ES. Letos Toyota dokončila modernizaci závodu
v hodnotě 1,33 miliardy a zaměstnala 700 dalších pracovníků, aby mohla spustit výrobní proces nové generace a produkovat v USA nejpopulárnější model Camry založený na nové platformě TNGA.

Letos Toyota dokončila modernizaci závodu
v hodnotě 1,33 miliardy.

I přes tyto investice byste dnes na montáži vozů našli stejný podíl lidských zaměstnanců jako dříve – neklesl. Wil James, předseda představenstva Toyota Motor Manufacturing Kentucky, má pro to následující vysvětlení: „Úroveň automatizace výrobního procesu se za posledních 15 let nezvýšila. Stroje sice skvěle vykonávají opakující se činnosti, nejsou ovšem schopny samy zvýšit efektivitu, ani kvalitu práce. To umí jen lidé.“

Právě proto efektivita stále stoupá, ačkoli podíl robotů na výrobních procesech již deset let zůstává v podnicích Toyoty průměrně na úrovni 8 procent. Klíčem k úspěchu je tu japonský výraz „kaizen“, jenž znamená stálé zdokonalování, na němž se podílejí všichni zaměstnanci Toyoty. Jsou to oni, kdo zblízka sledují každodenní práci, takže jsou schopni si všimnout nedostatků v procesech a navrhnout jejich zlepšení. Lidský postřeh, nápaditost a selský rozum zkrátka žádný robot nahradit nemůže.

Jako příklad může posloužit racionalizace metody montáže palivových nádrží v Kentucky. Dříve zvedal těžkou nádrž dopravník a dělníci ho následně upevňovali pomocí objímek a šroubů. Pracovalo se jim značně nepohodlně, s rukama zvednutýma vzhůru, a tak vymysleli chytré zařízení, které jedním pohybem zvedne nádrž, umístí ji v příslušné pozici a pak ji upevní ke karosérii.

Myslíte si, že se tím dělníci sami připravili o pracovní místa? Ani náhodou! Dostali nový, důležitý úkol. Nyní provádějí kontrolu kvality montáže nádrží, pozorně prověřují všechny spoje. Žádný stroj to nedokáže lépe než oni.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze