Jak moc se nadřou roboti při výrobě auta? Ti v SEATu urazí za den více než 1 600 km

Jak moc se nadřou roboti při výrobě auta? Ti v SEATu urazí za den více než 1 600 km
  • Roboti přepravují 23 800 dílů denně a každý rok překonají vzdálenost více než 436 tisíc kilometrů, což odpovídá vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem
  • Robotizovaná přeprava usnadňuje a optimalizuje práci zaměstnancům výrobního závodu a zkracuje dobu výroby o 25 %
  • 125 automatizovaných přepravních vozidel AGV (Automated Guided Vehicle) sdílí každý den pracovní prostor se 7 tisíci zaměstnanci výrobního závodu SEAT ve španělském Martorellu

Automatizace jednotlivých procesů se netýká jenom automobilového světa. Na roboty se vsází čím dál tím více napříč segmenty. Důvod je jasný. Ačkoli investice do robotů či automatických linek je vyšší, do budoucna se vám vše vrátí. Linka nebo robot si nevezme dovolenou, nezavolá, že mu ráno není dobře, a tak podobně.

Ve skladu motorů se v pět hodin ráno rozsvítí modré světlo na jednom ze 125 robotů, kteří se vydávají na svou trasu v jednom z úseků výrobního závodu SEAT v Martorellu, přičemž každý den absolvují až 2 800 koleček. Dohromady pak každý den urazí více než 1 600 kilometrů. Jak vlastně taková práce robotů vypadá?

  • 125 robotů a 7 tisíc zaměstnanců výrobního závodu: Naskenují čárové kódy, aby byla zajištěna přeprava správného dílu. Senzor následně otevře dveře skladu, jimiž se roboti vydávají na svůj okruh. Tímto způsobem začíná den některým ze 125 robotů AGV, kteří běžně křižují trasy ostatních robotů a 7 tisíc zaměstnanců výrobního závodu. Jejich činnost připomíná dokonale synchronizované taneční představení. Automatičtí roboti přepravují motory, převodovky, tlumiče nebo okna dveří. Jejich užitečná hmotnost je až 1 500 kg.
  • Cesta na Měsíc se semafory a chodci: Roboti AGV překonají každý rok vzdálenost více než 436 tisíc km, což je více než vzdálenost mezi Zemí a Měsícem. Díky prostorovému vidění v rozsahu 360° během jízdy po stanovené trase přesně vědí, kdy zastavit před červeným semaforem, nebo kdy jim zaměstnanec zkříží cestu. Roboti se přizpůsobují „chodcům“ a dbají na jejich bezpečnost. Na jejich přítomnost je upozorňují laserové skenery.
  • Navigování v rámci „robotí galaxie“: Roboti AGV se pohybují ve výrobním závodě Martorell po 40 trasách vytyčených vodicími magnetickými dráhami v podlaze. Jízda po každé trase trvá mezi 1 a 7 minutami. Během této doby jsou roboti vedeni vodicími dráhami, automaticky zpomalují v zatáčkách, aby neztratili stabilitu při přepravě těžkého nákladu, a jsou schopni udržovat bezpečnou vzdálenost. V budoucnosti budou vodicí trasy nahrazeny navigačními systémy GPS.
  • Dálkové ovládání: Pět zaměstnanců v dispečinku konfiguruje a v případě nutnosti dálkově upravuje nastavení trasy pro všechny roboty AGV. Centrální server shromažďuje informace ze softwaru nainstalovaného v každém robotovi. Přesná poloha robotů se zobrazuje s numerickým symbolem na displejích v místnosti dispečinku. Zelené světlo znamená provoz s nejvyšším výkonem. Žluté světlo signalizuje, že roboti zastavili kvůli překážce nebo nabíjení svých akumulátorů. Systém také detekuje možné technické problémy a je schopen je okamžitě odstranit.
  • Sdílení inteligence v Průmyslu 4.0: Čtvrtá průmyslová revoluce umožňuje zaměstnancům řídit procesy pro optimalizaci rozhodovacích procesů. Kromě toho mohou spolupracujícím robotům svěřovat úkoly, které jsou fyzicky nejnamáhavější a často se opakují. SEAT jako průmyslový lídr v oblasti digitalizace a automatizace také počítá s realizací dalších opatření, jako je začlenění softwaru a hardwaru do výroby a logistiky.

Jak je vidět, práce robotů je poněkud alchymie. Vše naladit tak, aby to dokonale fungovalo, dělalo své pracovní úkoly dobře a včas a ještě to počítalo s lidmi, nebude nic snadného. Tu a tam může robotovi někdo vkročit do cesty, tu a tam se může něco zpozdit.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze