V Los Angeles budou jezdit nákladní auta na vodík. Prsty v tom má nejen Toyota

V Los Angeles budou jezdit nákladní auta na vodík. Prsty v tom má nejen Toyota
  • Projekt spolufinancuje agentura California Air Resources
  • Ta přispěla částkou 41 milionů dolarů (913 milionů korun)
  • Bezemisní nákladní vozy Toyota budou stát na platformě Kenworth T680
  • Budou dopravovat zboží z přístavu po celém Los Angeles

Ekologické pohony šetrné k životnímu prostředí se konečně dostávají do běžného života. V Los Angeles se chystá nový systém přepravy zboží, který bude využívat nákladní auta na vodík. Shell tam pak pro ně otevře dvě vodíkové čerpací stanice. Jde o společnou iniciativu losangeleského přístavu a společností Toyota, Kenworth a Shell. Jejich společný plán Shore to Store počítá s přeměnou dopravy zboží nakládaného v přístavu Los Angeles tak, aby fungovala zcela bez emisí. Toyota proto tomuto kalifornskému městu v první fázi projektu dodá deset velkých nákladních vozů s vodíkovým pohonem.

Toyota - kamion na vodík

Projekt spolufinancuje agentura California Air Resources Board (CARB), která přispěla částkou 41 milionů dolarů. Celkové náklady na úvodní fázi programu činí 82,6 milionů dolarů. Umožní však snížit emise skleníkových plynů o 465 tun. „Přístav Los Angeles ukazuje světu, že se nemusíme rozhodovat mezi ochranou životního prostředí a ekonomickým růstem. Dotace CARB umožní přepravovat zboží po přístavu i mimo něj bez produkce zplodin,“ popisuje starosta Los Angeles, Eric Garcetti.

Spojení Toyoty a tahačů Kenworth

Bezemisní nákladní vozy Toyota budou vybudované na platformě Kenworth T680. Budou dopravovat zboží z přístavu po celém Los Angeles, ale i do sousedních přístavů a na sever Kalifornie. Automobily se stanou součástí flotil firem Toyota Logistics Services, která má již zkušenosti s používáním vodíkových nákladních aut Toyoty k dopravě zboží například v přístavu Long Beach. V další fázi se využití bezemisních technologií rozšíří do terénních vozů a vozidel obsluhujících sklady. Kalifornský přístav Hueneme dostane také dva bezemisní traktory a vodíkové vysokozdvižné vozíky Toyota, které budou pracovat v přístavních skladech.

Síť vodíkových čerpacích stanic

Na podporu těchto aktivit vybuduje Shell dvě velké vodíkové čerpací stanice uzpůsobené pro potřeby nákladních aut. Budou stát ve Wilmingtonu a Ontariu. Přidají se tak ke třem podobným stanicím, které fungují v objektech Toyoty v Los Angeles. Vytvoří tak integrovanou síť vodíkových čerpacích stanic pro nákladní auta. Nové čerpací stanice Shell budou denně dodávat více než tunu vodíku generovaného ze sta procent pomocí obnovitelných zdrojů energie. Stanice u Toyota Logistics Services v Long Beach a Toyota Technical Center v Gardeně vybudované Air Liquide pak budou sloužit jako důležitá výzkumná a vývojová centra.

Toyota mimochodem už několikátým rokem prodává první sériově vyráběný automobil na vodík, a sice model Mirai.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze