Toyota a Shell chtějí vybudovat vodíkovou stanici pro nákladní vozy

Toyota a Shell chtějí vybudovat vodíkovou stanici pro nákladní vozy
  • Kalifornská energetická komise přislíbila grant v hodnotě 163 milionů korun
  • Investovat se bude do vodíku a elektrické infrastruktury v přístavech, skladech a distribučních centrech

Využití vodíku v nákladní dopravě se zase o trochu přiblížilo realitě. Kalifornská energetická komise (CEC) přislíbila grant v hodnotě osm milionů dolarů (163 milionů korun) světově první čerpací stanici, u které budou moci tankovat auta poháněná vodíkem. Ta by mohla stát v kalifornském přístavu Long Beach. Společně ji plánuje automobilka Toyota a společnost Equilon Enterprises LLC podnikající pod křídly Shell Oil Products US. Realizace jejich velkolepých plánů se teď zase o něco přiblížila, když se jim podařilo získat příslib od CEC o udělení grantu. Ten by s výstavbou dost zásadně pomohl.

Finanční dotace projektu, kterou ještě musí schválit nadcházející shromáždění CEC, je součástí Programu alternativních a obnovitelných paliv a automobilových technologií Kalifornské energetické komise. Tento program se zaměřuje právě na rozvoj vodíkové a elektrické infrastruktury v přístavech, skladech a distribučních centrech v rámci Kalifornie. Společnosti Shell a Toyota očekávají, že nové zařízení podpoří využívání bezemisních nákladních elektromobilů na vodíkové palivové články v oblasti přístavu Long Beach, který je jedním z největších světových center nákladní dopravy.

Vodíkový kamion

Tato stanice přispěje k rozkvětu vodíkové nákladní dopravy v Kalifornii,” říká Oliver Bishop, ředitel sektoru vodíku ze společnosti Shell. “Vodík nabízí slibnou cestu k dekarbonizaci odvětví dopravy, zejména v případě těžké nákladní dopravy, kde má tradiční palivo jen velmi málo alternativ. Společnosti Shell a Toyota spojí své odborné znalosti s cílem poskytnout nákladní dopravě v Kalifornii účinné alternativní palivo.”

V případě schválení projektu Shell vybuduje a bude provozovat vlastní vodíkovou čerpací stanici v lokalitě dopravní společnosti Toyota Logistics Services v přístavu Long Beach, přičemž bude sloužit k tankování těžkých nákladních automobilů Project Portal od Toyoty i aut veřejnosti.

Oceňujeme, že si CEC uvědomuje důležitost tohoto průkopnického projektu v přístavech Long Beach a Los Angeles,” uvádí Craig Scott, ředitel pro vyspělé automobilové technologie ze společnosti Toyota Motor North America. „Toyota i nadále prokazuje, že palivové články jsou jednou z nejprogresivnějších a nejudržitelnějších technologií pro elektrifikaci lehkých i těžkých nákladních vozidel. Tato iniciativa, realizovaná společně s firmou Shell, opět potvrzuje naši společnou snahu o vodík coby životaschopné palivo pro potřeby dopravy a zároveň doplňuje náš retailový projekt čerpacích stanic v severní Kalifornii.”

Dodávky vodíku bude Shell získávat z nedalekého závodu Tri-Gen automobilky Toyota, produkujícího vodík ze stoprocentně obnovitelného bioplynu. Situace u nás je taková, že například Toyota Mirai se v České republice ani oficiálně neprodává. Je otázkou času, jak dlouho může trvat vybudování základní infrastruktury. Přeci jen na výběr je nejenom vodíková Toyota Mirai, ale také Hyundai NEXO. Do vodíku se hrne také Mercedes.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze