Kamion se spotřebou menší než 2 litry na sto kilometrů? Společnost Shell takový má

21
Kamion se spotřebou menší než 2 litry na sto kilometrů? Společnost Shell takový má
  • Úsporný kamion pochází ze spolupráce společnost Shell a AirFlow Truck Company
  • O pohon se stará šestiválcový motor o výkonu 400 koní
  • Na střeše návěsu jsou umístěny solární články o výkonu 5 000 W, které dobíjejí 48voltovou baterii

Společnosti Shell a AirFlow Truck Company představily prototyp superúsporného nákladního automobilu. Kamion nazvaný Starship dokázal, že významně snižovat spotřebu je možné i v oblasti nákladní dopravy, když dosáhl 2,5krát vyšší efektivity přepravy nákladu, než je severoamerický průměr. Tato iniciativa společnosti Shell navazuje na koncept úsporného osobního automobilu Shell Concept Car s průměrnou spotřebou 2,2 l / 100 km z roku 2016.

Prototyp nákladního automobilu budoucnosti dosáhl v prvním reálném testu ve Spojených státech 2,5násobně vyšší efektivity přepravy nákladu: až 68,9 tunokilometrů na litr paliva v porovnání s 27,8 tunokilometry představujícími severoamerický průměr. Při svém prvním testu směřoval superúsporný kamion napříč Spojenými státy z východoamerického San Diega do západoamerického Jacksonville po trase dlouhé 3 700 kilometrů. Vůz s nákladem o hmotnosti 18 tun dokázal tuto vzdálenost urazit s průměrnou spotřebou 26,3 l / 100 km, přičemž nejlepším výsledkem v průběhu celé trasy bylo 23,8 l / 100 km. Jinak řečeno, kamion potřeboval k přepravě 1 tuny nákladu na 100 kilometrů pouhých 1,46 litru paliva. Pokud by takto efektivního provozu dosahovaly všechny kamiony ve Spojených státech, kde jich jsou 2 miliony, každý rok by nákladní doprava vyprodukovala o 229 milionů tun CO2 méně.

Prototyp Starship vděčí za nízkou spotřebu paliva nejen svému aerodynamickému tvaru a karoserii z karbonových vláken, ale také úspornému šestiválcovému motoru s výkonem 400 koní či převodovce uzpůsobené pro jízdu při nízkých otáčkách. Na střeše návěsu jsou umístěny solární články o výkonu 5 000 W, které dobíjejí 48voltovou baterii sloužící k napájení světel, stěračů, ventilátorů, klimatizace či Wi-Fi. Do budoucna bude tahač také vybaven hybridním systémem s elektromotorem na standardně nepoháněné zadní nápravě. Ten bude poskytovat přídavný výkon při jízdě do kopce, kdy je spotřeba paliva nejvyšší. Při cestě z kopce pak vozidlo dokáže získávat energii zpět a ukládat do baterie, aby ji bylo možné následně použít pro brzdění či akceleraci.

Jsme rádi, že projektem Starship můžeme potvrdit náš dlouhodobý cíl udržet Shell na vrcholu v oblasti technologických inovací a energetické efektivity. Díky spolupráci s firmou AirFlow Truck můžeme hledat inovace pro úsporu paliva a posouvat její hranice,“ vysvětluje Robert Mainwaring, technologický manažer pro inovace divize Shell Lubricants. „Doprava představuje víc než čtvrtinu celosvětového využití energie a jednu pětinu celosvětových emisí oxidu uhličitého, které s energií souvisejí. Až 72 % z toho lze připsat silniční dopravě, kde tvoří významnou část právě nákladní vozidla. Zvyšování efektivity provozu a s tím spojená úspora paliva v odvětví komerční dopravy by proto mohly pomoci emise snižovat.“

Na projektu Starship se společnost Shell podílela technickými konzultacemi v oblasti komponentů motoru a pohonného řetězce, jakož i doporučeními ohledně veškerých potřebných maziv. Vozidlo Starship používá novou generaci motorových maziv Shell. Ta jsou plně syntetická a vyznačují se nízkou viskozitou pro ochranu výrazně zatěžovaných motorů nákladních aut. Vyspělá aditiva navíc poskytují ochranu proti opotřebování, usazování a poškození oleje. Kromě motorového oleje používá Starship maziva Shell také v převodovce, diferenciálu a ložiscích kol.

Diskuze ke článku
Petr Eger
K tomuto clanku bych rad dodal, ze San Diego je na jihozapade Ameriky a pokud myslite Jacksonville na Florida, tak to je na jihovychode Ameriky.
Tato trasa napric Amerikou je jedna z nejlepsich na spotrebu, protoze je na ni minimum kopcu, je to v podstate rovina.
Ke spotrebe musim dodat, ze urcite modely severoamerickych kamionu, kterym se rika "classic", maji horsi spotrebu asi 5 mpg, coz je 56 l/100 km. Auta s novejsim designem maji v prumeru spotrebu 6 mpg, coz je 47 l/100 km a nove aerodynamicke kamiony pres 7mpg, coz je asi 40l/100km.
Ja sam tu jezdim s kamionem v USA 20 let a na teto trase za dobrych podminek jsem schopny udelat spotrebu 8 mpg,a vic coz je asi 35 l/100 km.
Nezminili jste se o potencialni cenne kamionu, ale predpokladam, ze bude o mnoho vyssi nez u bezne prodavanych kamionu, takze to s tou financni usporou pro firmy asi nebude tak zhave.
martin
už jen ten nadpis......pod 2l/100km, nějak vám tam vypadla ta tuna, ale povedlo se chytil jsem se
Zdeněk
Ten autor clanku bude poradnej chytrolin :-)
Jediny kde se zamyslel a nebo to bylo dilem nahody je nadpis ,nojo ma chyba ze jsem se nachytal...
Bus 77
No nevím,ale naše autobusy jezdí v reálném provozu za 19-22l/100km při celkové hmotnosti
18-19 tuin, tak co je na tom tak převratného? Používáme busy VDL-Bova !!!
Bus77

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze