Shell vyvinul kapalinu, která umožní nabíjení elektromobilů za méně než 10 minut

3
Shell vyvinul kapalinu, která umožní nabíjení elektromobilů za méně než 10 minut
Fotografie: Shell
  • Shell ve spolupráci s RML Group představil nový chladicí systém pro baterie, který umožňuje dobití z 10 na 80 % kapacity za méně než 10 minut
  • Díky imerznímu chlazení dokáže technologie snížit tepelné zatížení článků, zlepšit bezpečnost a prodloužit životnost baterií

Shell se pochlubil, že v rámci spolupráce s britskou společností RML Group vyvinula divize Shell Lubricants speciální chladicí kapalinu EV-Plus Thermal Fluid založenou na vlastní technologii Gas-to-Liquid (GTL). Ta umožňuje efektivní imerzní chlazení baterií, díky němuž lze dosáhnout dramatického zkrácení doby nabíjení bez kompromisů v oblasti bezpečnosti či životnosti akumulátorů.

Při příležitosti oslav Světového dne elektromobility jsme nadšeni, že můžeme ukázat, jak technologie Shell EV-Plus Thermal Fluids dokáže výrazně zlepšit teplotní výkon baterií a otevřít cestu k vyšší účinnosti nabíjení, lepší bezpečnosti, pohodlí a hospodárnosti – a tím podpořit široké rozšíření elektromobilů, které je vyžadováno legislativními iniciativami po celém světě,“ uvedl Jason Wong, výkonný viceprezident Shell Lubricants. „Tento vývoj je důkazem našeho závazku k společné inovaci, která umožňuje přinášet více hodnoty s nižšími emisemi – a to na základě našich zkušeností s vysoce výkonnými transformátorovými oleji, proprietární technologií Gas-to-Liquid (GTL) a jednofázovými kapalinami pro imerzní chlazení datových center.

Pilotní bateriový modul o kapacitě 34 kWh, který využívá nový chladicí systém, se dokáže nabít z 10 na 80 procent kapacity za méně než 10 minut. To v praxi znamená přibližně 24 kilometrů dojezdu za každou minutu strávenou u nabíječky – tedy téměř pětinásobek toho, co dnes nabízí většina elektromobilů.

Podle Shellu jde o řešení, které nejen výrazně zrychlí nabíjení, ale také umožní stavbu menších, lehčích a méně složitých bateriových modulů.

Technologie funguje na principu plného zaplavení bateriových článků elektricky nevodivou kapalinou. Tím je zajištěn rovnoměrný odvod tepla a zároveň ochrana před rizikovými tepelnými jevy. Podle Shellu jde o řešení, které nejen výrazně zrychlí nabíjení, ale také umožní stavbu menších, lehčích a méně složitých bateriových modulů.

Hlavní inženýr projektu ze společnosti Shell, Robert Mainwaring, k tomu uvedl: „Spotřebitelé hledají vyšší energetickou účinnost, delší dojezd a rychlejší nabíjení. Naším cílem v rámci tohoto projektu bylo ukázat, jak mohou Shell EV-Plus Thermal Fluids podpořit výrazné zkrácení doby nabíjení, aniž by došlo ke kompromisům v oblasti integrity a životnosti článků.“ Technologie EV-Plus Thermal Fluid bude každopádně detailně představena na veletrhu The Battery Show North America, který se uskuteční 6. až 9. října 2025 v Detroitu.

Diskuze ke článku
Danousek Gaming
Danousek Gaming
Zajímavý článek, ale to nejzásadnější tam nesedí ... rychlost nabíjení! 10-80% pro 34kwh článek znamená 23,8kWh nabito za 10minut. Výsledná rychlost nabíjení je tedy okolo 140-150kW/h a to rozhodně není nic úžasného, touto rychlostí nabíjíme běžně již dnes a bezproblému i rychleji.
Michal Faraday
Michal Faraday
O zaplavení bateriových článků pro chlazení se mluví již dlouho a pokud je toto na úrovni prototypu tak žádný zázrak. Mimochodem to hlavní co omezuje rychlost je chemie článků a nikoliv chlazení.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze