V Česku vznikla Elektromobilní platforma. Stojí za ní ty nejtěžší váhy

V Česku vznikla Elektromobilní platforma. Stojí za ní ty nejtěžší váhy
Fotografie: Arval
  • Mezi zakládajícími členy jsou zástupci průmyslu, energetiky i akademické sféry
  • Platforma má ambiciózní cíle ohledně legislativy i pobídek

Elektromobilita v Česku dostává pořádnou vzpruhu. Tři hlavní hráči na poli distribuce elektřiny se domluvili s největší domácí automobilkou a významnou technickou univerzitou na vytvoření společného projektu, který by měl dlouhodobě pomáhat rozvoji elektromobility. Takzvaná Elektromobilní platforma si klade za cíl koordinovat důležité kroky a vytvořit zásadní komunikační bod mezi politiky a firmami, zainteresovanými na rozvoji elektromobility. Pomoci má politikům vylepšit, sjednotit a zjednodušit legislativu ohledně budování nabíjecích stanic, vyhrazování parkovacích míst u nabíjecích bodů a vytváření finančních i nefinančních pobídek k nákupům elektrických automobilů.

Evropa v přijaté strategii „Zelená dohoda pro Evropu“ deklarovala ambici dosáhnout v roce 2050 uhlíkové neutrality. Dekarbonizace sektoru dopravy je jedním z příspěvků pro dosažení tohoto cíle a přináší nové příležitosti pro celou společnost. Obrovský potenciál má elektromobilita pro zlepšení kvality života v centrech měst, ale také pro firmy, které na vlnu elektromobility včas naskočí. Elektromobilní platforma se zapojí do tvorby strategií a legislativních opatření v oblasti ochrany klimatu a elektromobility a do naplňování vládních strategií, jako jsou Národní akční plán Čistá mobilita nebo Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu ČR. Bude předkládat podněty z praxe a spolupracovat s klíčovými institucemi.

Platforma si vytyčila „Pět bodů pro elektromobilitu“, jimž se chce věnovat a dále je rozvíjet. Jsou to:

  1. Dobíjecí infrastruktura a v jejím rámci využití národních a evropských fondů, zjednodušení a zrychlení výstavby dobíjecích stanic, podpora opatření, která umožní uživatelům dostupné a bezproblémové dobíjení na veřejných stanicích, doma či v práci.
  2. Dostupnost vozů pro veřejnost i firemní sféru, s podporou národních a evropských podpůrných mechanismů.
  3. Inovace a vzdělávání neboli podpora rozvoje vědy, výzkumu a vzdělávání, osvěta veřejnosti, podpora nových kompetencí umožňujících transformaci průmyslových sektorů, zejména automotive a energetiky.
  4. Ekosystém elektromobility a v jeho rámci příprava a aktualizace strategií, legislativy a technických norem.
  5. Spolupráce, podpora národní a mezinárodní spolupráce a sdílení zkušeností, spolupráce s vládou, zástupci regionů a municipalit, podpora rozvoje navazujících inovativních odvětví a služeb.

Elektromobilní platformu založily subjekty, které mají v elektromobilitě zvuk. Oblast automotive reprezentuje největší tuzemský výrobce automobilů Škoda Auto, zastoupená Michalem Kaderou. Za energetický sektor jsou členy platformy hlavní tahouni rozvoje dobíjecí infrastruktury: společnosti ČEZ (zastoupená Pavlem Čmelíkem), PRE (Karsten Krämer) a E.ON (Jana Hrabětová). Akademickou sféru pak reprezentuje ČVUT v osobě Pavla Hrubeše.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze