Po loňském vítězství opět dokázali, že patří mezi absolutní světovou špičku. Tým 2 Fast 2 Driverless z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze získal stříbrnou medaili v mezinárodní soutěži ACC Self-Driving Car Student Competition 2025, která se konala 9. července v americkém Denveru a dopředu jsme vás o ní informovali. Mezi 60 univerzitami z celého světa se čeští studenti prosadili až do finále a v závěrečném hodnocení nestačili jen těsně na tým z kanadské York University.
Soutěž, pořádaná firmou Quanser, se zaměřuje na vývoj autonomních vozidel v měřítku 1:10, která musí v reálném čase plánovat trasy, rozpoznávat dopravní značky, semafory a vyhýbat se překážkám – včetně pohybujících se objektů. Letošní zadání bylo přitom výrazně náročnější než v předchozích ročnících – šlo totiž o návrh a realizaci plně funkční autonomní taxislužby. Tým FEL ČVUT, složený ze studentů programu Kybernetika a robotika, v kvalifikační i semifinálové části zvítězil. Ve finále je o prvenství připravil jediný moment – sražená značka znamenala opakování jízdy a ztrátu času. Výsledkem byl těsný rozdíl pouhých 4 % bodového hodnocení oproti vítězům. Přesto je druhé místo mimořádným úspěchem.
„Samozřejmě jsme chtěli vítězství obhájit a chybělo opravdu málo. Nakonec rozhodla jedna malá chyba – kvůli ní jsme nestihli dokončit jednu z plánovaných jízd,“ říká vedoucí týmu doc. Tomáš Haniš z katedry řídicí techniky FEL ČVUT. „I tak si naši studenti zaslouží maximální respekt – odvedli skvělou práci jak během třech měsíců přípravy, tak i během samotného finále v Denveru. Celý systém byl technicky výborně připravený.“
Systém běžel na platformě NVIDIA Jetson AGX Orin a využíval algoritmy strojového učení, fúzi dat ze senzorů, pokročilé řízení a trajektorie bez nutnosti připojení k externímu serveru. Studenti připravovali řešení tři měsíce, testovali jej na reálném modelu města i v digitálním dvojčeti vytvořeném v učebně na Karlově náměstí. Kromě technického úspěchu ale jde i o cennou zkušenost. Z loňského vítězného týmu letos zůstala jen polovina, přesto se noví členové dokázali rychle zapracovat díky vedení zkušených „veteránů“. Tým tvořili Kateřina Hobzová, Jakub Macar, Otakar Kodytek, Jan Kohout, Martin Jeřábek, Ondřej Kuban a doktorand Jan Švancar, který tým vedl jako kapitán.
Do budoucna plánují akademici z FEL ČVUT navázat na tento úspěch i doma. „V příštím roce plánujeme v Praze uspořádat mezinárodní letní školu zaměřenou na autonomní systémy, kde studenti z celého světa získají zkušenosti s návrhem řídicích algoritmů, simulací i praktickým testováním na fyzických modelech vozidel,“ přibližuje plány doc. Tomáš Haniš. Očekávanou překážkou je však zatím nedostupnost vhodného hardwaru, ale tým pracuje na vlastním řešení.

