Autonomní taxík z ČVUT míří do Denveru obhájit vítězství. V cestě bude mít MIT

Autonomní taxík z ČVUT míří do Denveru obhájit vítězství. V cestě bude mít MIT
Fotografie: Baidu
  • Tým FEL ČVUT se znovu probojoval mezi světovou špičku v soutěži autonomních vozidel
  • V americkém Denveru je čeká komplexní výzva – provoz autonomní taxislužby s plnou AI autonomií
  • Na startovní čáře se utkají s MIT, Tsinghua University i kanadským systémem QCar

Loni suverénně ovládli mezinárodní soutěž autonomních vozidel, letos míří znovu do akce. Řeč je samozřejmě o studentském týmu 2 Fast 2 Driverless z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze, který postoupil do finále 2025 ACC Self-Driving Car Student Competition, kde bude obhajovat prvenství mezi univerzitní elitou. Na startovní čáře je však v Denveru čeká konkurence z věhlasného MIT, čínské Tsinghua University či University of Ottawa.

Letos ale nepůjde jen o projetí trasy – zadání soutěže je komplexnější než dříve. Týmy totiž musí navrhnout a provozovat autonomní taxislužbu, která v reálném čase plánuje trasy, vyhodnocuje provoz a interaguje se zákazníky – to vše bez zásahu člověka. Hodnotí se nejen efektivita přepravy, ale také schopnost reagovat na dopravní značení, semafory a překážky.

Zadání je letos výrazně náročnější než loni. Přibyly dynamické překážky, složitější rozhodování při plánování tras i nutnost rozpoznávat semafory a značky v měnících se světelných podmínkách,“ říká vedoucí týmu doc. Tomáš Haniš z katedry řídicí techniky FEL ČVUT. „Díky nové verzi modelu vozidla s výkonnější jednotkou NVIDIA Jetson AGX Orin ale můžeme zpracovávat obrazové vstupy přímo na palubě vozidla, což nám umožňuje rozšířit funkce a reagovat rychleji.

Do soutěže se letos přihlásilo přes 60 univerzit, do finále se ale dostalo jen 12 nejlepších. Tým z FEL ČVUT přitom staví na kombinaci reálného testování a digitální simulace – model města si studenti přenesli do učebny na Karlově náměstí, kde v měřítku 1:1 ladí algoritmy k dokonalosti. Samotné vozidlo je pak zmenšeno v poměru 1:10, ale výzvy jsou reálné.

Na vývoji se podílí sedmičlenný tým složený ze studentů programu Kybernetika a robotika, každý má svou specializaci – od plánování trasy přes vizuální percepci až po řízení dynamiky vozu. Vedoucím projektu je doktorand Jan Švancar, který zároveň patřil mezi klíčové postavy loňského vítězného týmu.

Kromě prestiže přineslo loňské prvenství i přístup ke špičkovým simulátorům a výukovým materiálům, které nyní pomáhají i dalším studentům v navazujících projektech. Ať už letos zlato obhájí, nebo ne, už teď je jasné, že ČVUT patří mezi světovou špičku v oblasti autonomního řízení.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze