Z ČVUT na pole position. Studenti ukázali novou formuli – lehčí i rychlejší

Z ČVUT na pole position. Studenti ukázali novou formuli – lehčí i rychlejší
Fotografie: Fakulta elektrotechnická ČVUT
  • Nový monopost CTU.25 je lehčí, výkonnější a připravený na evropské tratě – váží pod 190 kg a nabízí rekuperaci až 120 kW
  • Tým musel přepracovat aerodynamiku kvůli novým pravidlům, ale i bez aktivních prvků drží přítlak na maximu

Pražský tým eForce Prague Formula představil svou nejnovější elektrickou a autonomní formuli CTU.25, jejíž ambicí je navázat na mimořádně úspěšnou sezónu 2024. Za projektem stojí studenti a studentky především z Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní ČVUT, kteří nový monopost postavili dle pravidel nejprestižnějších evropských závodů série Formula Student.


V předchozích měsících jsme se opravdu důkladně zaměřili na odstranění slabých míst loňského monopostu. Slabiny jsme našli v akumulátoru, chlazení a celkové váze monopostu,“ vysvětlil kapitán týmu Jan Cába. A podařilo se. Nový vůz je o 20 kilogramů lehčí než předchůdce – jeho celková hmotnost nyní nepřekračuje 190 kg. Klíčovou roli v tom sehrálo nové pohonné ústrojí i výrazně přepracovaný akumulátor.

Současný akumulátor umí rekuperovat až 120 kilowattů. Na klasickém závodě v kategorii endurance (vytrvalost) tak nepotřebujeme brzdit mechanickými brzdami, protože většinu energie budeme schopni zrekuperovat a vrátit zpátky do baterie. Tím pádem je akumulátor i výrazně lehčí,“ popsal Cába. „K tomu jsme optimalizovali systém chlazení a vyvinuli nové casingy na motor. To je také významný posun.

Zákaz aktivní aerodynamiky? Žádný problém

Výzvou letošního vývoje byl zásah do aerodynamiky – organizátoři na konci roku 2024 zakázali aktivní systém odsávání vzduchu zpod vozu. Pro tým to znamenalo přepracování celého aerodynamického balíčku. „Zákaz byl vydán až koncem roku 2024. V tu dobu jsme tak ještě museli upravit design naší formule a pozměnit celý aerodynamický balíček. Vylepšit přední křídlo, vyrobit komplexnější prvky, abychom mohli celkový přítlak dorovnat tím, že už sice nemáme aktivní aerodynamiku, ale komplikovanější dílčí aeroprvky,“ vysvětlil kapitán týmu. „Šlo o velký zásah, ale tým ho zvládl, protože s tímto vývojem částečně počítal.

Nabité léto: Česko, Německo i Maďarsko

Tým čeká i letos intenzivní závodní léto. „Začneme 12. července v Nizozemsku. Tam budeme jezdit pouze pilotovaně,” uvedl Jan Cába. „A 28. července následují závody v Maďarsku, už 4. srpna nás pak čekají závody v Česku – v Mostě.

Největší vrchol ale přijde až 18. srpna, kdy se CTU.25 postaví na start v německém Hockenheimu – na nejsledovanější a nejprestižnější soutěži série Formula Student.

Loňský rok? Zlato, stříbro i úspěchy doma

Sezóna 2024 byla pro eForce mimořádná. Tým vyhrál bezpilotní kategorii na soutěži Formula SAE Italy, kde dominoval ve všech dynamických disciplínách a získal stříbro v Engineering Design Event. V elektrické kategorii obsadil páté místo, přičemž exceloval v efektivitě (2. místo) i konstrukčním návrhu (3. místo). Úspěchy zaznamenal také v Německu (3. místo autonomní kategorie) a doma v Mostě (vítězství v autonomní části).

V další sezóně je tak rozhodně na co se těšit.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze