Pražský tým eForce Prague Formula představil svou nejnovější elektrickou a autonomní formuli CTU.25, jejíž ambicí je navázat na mimořádně úspěšnou sezónu 2024. Za projektem stojí studenti a studentky především z Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní ČVUT, kteří nový monopost postavili dle pravidel nejprestižnějších evropských závodů série Formula Student.
Studentský tým eForce Prague Formula dnes v Praze představil novou autonomní elektroformuli! Tým🏎vyvinul v souladu s pravidly nejprestižnějších závodů v Evropě. Je také lehčí než loňská a má vyladěnější pohon.
— CVUTFEL (@CVUTFEL) May 19, 2025
👀https://t.co/wRioFkvBpt
📷P. Neugebauer@CVUTFEL @STROJARNA pic.twitter.com/q0NJbMd9S1
„V předchozích měsících jsme se opravdu důkladně zaměřili na odstranění slabých míst loňského monopostu. Slabiny jsme našli v akumulátoru, chlazení a celkové váze monopostu,“ vysvětlil kapitán týmu Jan Cába. A podařilo se. Nový vůz je o 20 kilogramů lehčí než předchůdce – jeho celková hmotnost nyní nepřekračuje 190 kg. Klíčovou roli v tom sehrálo nové pohonné ústrojí i výrazně přepracovaný akumulátor.
„Současný akumulátor umí rekuperovat až 120 kilowattů. Na klasickém závodě v kategorii endurance (vytrvalost) tak nepotřebujeme brzdit mechanickými brzdami, protože většinu energie budeme schopni zrekuperovat a vrátit zpátky do baterie. Tím pádem je akumulátor i výrazně lehčí,“ popsal Cába. „K tomu jsme optimalizovali systém chlazení a vyvinuli nové casingy na motor. To je také významný posun.“
Zákaz aktivní aerodynamiky? Žádný problém
Výzvou letošního vývoje byl zásah do aerodynamiky – organizátoři na konci roku 2024 zakázali aktivní systém odsávání vzduchu zpod vozu. Pro tým to znamenalo přepracování celého aerodynamického balíčku. „Zákaz byl vydán až koncem roku 2024. V tu dobu jsme tak ještě museli upravit design naší formule a pozměnit celý aerodynamický balíček. Vylepšit přední křídlo, vyrobit komplexnější prvky, abychom mohli celkový přítlak dorovnat tím, že už sice nemáme aktivní aerodynamiku, ale komplikovanější dílčí aeroprvky,“ vysvětlil kapitán týmu. „Šlo o velký zásah, ale tým ho zvládl, protože s tímto vývojem částečně počítal.“
Nabité léto: Česko, Německo i Maďarsko
Tým čeká i letos intenzivní závodní léto. „Začneme 12. července v Nizozemsku. Tam budeme jezdit pouze pilotovaně,” uvedl Jan Cába. „A 28. července následují závody v Maďarsku, už 4. srpna nás pak čekají závody v Česku – v Mostě.“
Největší vrchol ale přijde až 18. srpna, kdy se CTU.25 postaví na start v německém Hockenheimu – na nejsledovanější a nejprestižnější soutěži série Formula Student.
Loňský rok? Zlato, stříbro i úspěchy doma
Sezóna 2024 byla pro eForce mimořádná. Tým vyhrál bezpilotní kategorii na soutěži Formula SAE Italy, kde dominoval ve všech dynamických disciplínách a získal stříbro v Engineering Design Event. V elektrické kategorii obsadil páté místo, přičemž exceloval v efektivitě (2. místo) i konstrukčním návrhu (3. místo). Úspěchy zaznamenal také v Německu (3. místo autonomní kategorie) a doma v Mostě (vítězství v autonomní části).
V další sezóně je tak rozhodně na co se těšit.

