V Česku máme jednu veřejnou nabíječku na pět elektromobilů

9
V Česku máme jednu veřejnou nabíječku na pět elektromobilů
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • V naší republice fungovalo na konci června celkem 5 184 veřejných dobíjecích bodů
  • Ultrarychlých nabíječek bylo celkem 344, tedy 6,6 %
  • Téměř tři čtvrtiny patří do kategorie AC

Statistiky Centra dopravního výzkumu sledují aktuální počty veřejných nabíjecích bodů v celé Evropské unii a rozlišují celkem sedm kategorií. Střídavé (AC) s výkonem do 7,4 kW, AC s výkonem od 7,4 do 22 kW a AC s výkonem přes 22 kW. Dále stejnosměrné (DC) s výkonem do 50 kW, DC s výkonem od 50 do 149 kW, UFDC s výkonem 150 až 349 kW a UFDC s výkonem od 350 kW. V celé EU bylo na konci června 2024 k dispozici celkem 767 925 nabíjecích bodů, z toho 85,72 % AC všech tří kategorií. Samotná kategorie AC 7,4–22 kW pak tvoří více, než tříčtvrteční podíl (75,46 %). Bez zajímavosti není ani vysoký podíl (8,64 %) pomalých nabíjecích bodů AC < 7,4 kW, podobně jako 6,71 % nabíječek kategorie UFDC 150–349 kW. Nejrychlejší kategorie UFDC od 350 kW pak zabrala 1,54 %.

Počet nabíječek v EU červen 2024
Podíly jednotlivých kategorií nabíječek v EU na konci 1. pololetí 2024

Za pozornost stojí Francie, která z celkového počtu 137 439 veřejných nabíječek zařadila téměř třetinu z nich (32,58 %) do nejnižší kategorie AC < 7,4 kW. Jiné země se takovému poměru ani neblíží, i když Švédsko se se svými 17,69 % se unijnímu průměru 8,64 % také vymyká. Opačným extrémem je Německo s 12,82% podílem nabíječek třídy UFDC 150–349 kW, který je rovněž vysoko nad průměrem EU 6,71 %. A nakonec opět Francie, která vládne kromě nejnižší i naopak nejvyšší kategorii UFDC od 350 kW. Takových nabíječek totiž nabízí plných 4,59 %, zatímco průměr v Unii činí 1,54 %.

Počet nabíječek v Česku červen 2024
Podíly jednotlivých kategorií nabíječek v Česku na konci 1. pololetí 2024

V Česku je situace odlišná. Z celkového počtu 5 184 veřejně dostupných konektorů jich totiž do kategorie AC spadají necelé tři čtvrtiny (72,69 %), z toho zdaleka nejběžnější je kategorie AC 7,4–22 kW, do níž patří celkem 3 645 nabíječek, tedy 70,31 % z celkového počtu. Zásadně se liší zastoupení kategorie DC 50–149 kW. Ty u nás tvoří téměř pětinu nabídky (1 002 kusů, 19,33 %), zatímco v eurounijním průměru zabírá tato kategorie jen dvacetinu trhu (5,05 %). Česko však vyniká v jiném parametru; nezvykle příznivým podílem počtu elektromobilů a veřejných nabíječek. Koncem prvního pololetí totiž bylo u nás registrováno celkem 27 658 osobních aut na baterie. A to znamená 5,33 elektromobilu na jeden nabíjecí bod. A to je zhruba třetina proti unijnímu průměru.

Diskuze ke článku
den
den
Samotne cislo aut pro nabijecku nic nevypovida - jestli je jich moc nebo malo.
Je to slozitejsi
1. AC nabijecky kterych je nejvic pouzivaji nejen BEV a i PHEV.
2. AC nabijecky skoro nepouzivaji lidi ktere maji vlastni zasuvku/WB
3. DC nabijecky pouzivaji asi vsichni BEV ale skoro zadne PHEV
Petr Basa
Petr Basa
Nezvykle příznivý podíl počtu elektromobilů a veřejných nabíječek je nám k ničemu. Veřejných nabíječek je stále málo. Kdyby se ten podíl rozlišil podle velikosti obcí, zjistilo by se, že menší města a větší obce jsou prakticky nepolíbeny, a veřejně dostupné nabíjení tam chybí. Rozhodně máme co budovat, a to že dosud nízký počet českých BEV dělá ten podíl "příznivým", na tom nic nemění.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze