V Česku bude třetí továrna na elektromobily. Díky Toyotě

V Česku bude třetí továrna na elektromobily. Díky Toyotě
Fotografie: Toyota
  • Toyota zahájí ve své továrně v Ovčárech u Kolína výrobu elektromobilů
  • Závod bude za tím účelem rozšířen o novou baterkárnu
  • Projekt podpoří česká vláda ve formě investiční pobídky

Toyota se dohodla s českou vládou na investici zhruba 680 milionů eur (16,6 miliardy korun) do úprav a rozšíření její továrny TMMCZ v Ovčárech u Kolína, někdejší TPMC. Vláda ji podpoří investiční pobídkou ve výši až do výše 64 milionů eur (1,6 miliardy korun), výsledkem bude nová výrobní linka na chystaný budoucí elektromobil, včetně nové svařovny a lakovny. Nejdůležitější je ovšem výstavba nové baterkárny, která bude kompletovat trakční akumulátory pro celý evropský trh. Za tím účelem se plocha fabriky rozšíří ze stávajících 152 032 m2 na 173 202 m2 a k současným zhruba 3 200 zaměstnancům přibyde dalších 245 lidí.

Nejde o první investici do tohoto závodu. Kromě samotného postavení v letech 2002 až 2005 se v období 2020 až 2021 rozšiřovala kapacita kvůli přípravě výroby modelů Yaris a Aygo X na nové platformě TNGA. Tato akce však stála jen zhruba 40 % předpokládaného objemu finančních prostředků aktuálního navýšení. Realizace již začala v podobě přípravných prací, kompletní harmonogram ani datum uvedení nového elektromobilu v tuto chvíli neznáme, mělo by se to ale stát před rokem 2030. Stejně jako nevíme, o jaký model půjde. Co ale víme, že letos v listopadu skončí v Ovčárech produkce čistě benzinové Toyoty Aygo X a nadále bude pokračovat pouze hybridní verze. Protože Yaris se tu už vyrábí pouze jako Hybrid, bude to znamenat konec konvenčních pohonů v této továrně.

Automobilka ve středočeských Ovčárech, dříve patřící kromě Toyoty i koncernu PSA (dnes součást Stellantisu), od roku 2021 už výhradně v rukách Toyoty, vznikla s cílem vyrábět malé, dostupné modely pro evropský trh. Od roku 2002, kdy odstartovala produkce první generace Toyoty Aygo (tehdy ještě společně s odznakovými modely Citroën C1 a Peugeot 107), tu vzniklo více než 4,5 milionu aut. Její současná výrobní kapacita činí cca 220 000 vozidel ročně, jde tedy spíše o menší filiálku.

Protože se jedná o důležitý logistický bod s výborným napojením na dopravní síť, vyrostlo tu v roce 2024 i velké distribuční centrum Mega Hub, zásobující prodejce Toyoty a Lexusu v šesti středoevropských zemích, konkrétně v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a v České republice.

tisková zpráva,
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze