Tvrdší limity emisí pro rok 2030 značí blížící se konec spalovacích motorů

Tvrdší limity emisí pro rok 2030 značí blížící se konec spalovacích motorů
1
  • Europoslanci schválili návrh snížení emisí CO2 pro nová auta od roku 2030
  • Ta budou muset vypouštět o 40 procent CO2 méně, než stanoví norma pro rok 2021

Evropský parlament se vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut, než navrhovala Evropská komise. Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle kterého auta vyrobená od roku 2030 budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Evropská komise navrhovala 30 procent. Europoslanci rovněž chtějí, aby se zvýšil podíl prodeje elektromobilů a hybridních vozů tak, aby v roce 2025 činil 20 procent a o pět let později 35 procent.

Emise oxidu uhličitého

Snížení o 40 procent od roku 2030 je o 5 procentních bodů více, než by bylo vhodné podle zástupců České republiky. „Budeme sledovat českou pozici tak, jak vykrystalizovala v posledních dnech a hodinách. Ta hovoří o 35 procentech,“ řekl ČTK ještě před hlasováním europoslanec Pavel Poc (ČSSD). „Asi nejhorší na celém zpřísnění emisních limitů je, že jsou stanovovány arbitrárně bez hluboké a technicky podložené diskuse s odvětvím, které patří mezi ekonomické pilíře hlavních evropských ekonomik. Musíme se připravit, že za dekádu bude v Evropě úplně jiný automobilový průmysl – z pohledu velikosti, struktury a produktů,“ řekl ČTK automobilový expert z EY Petr Knap.

Europoslanci se nakonec rozhodli pro variantu, která u osobních aut a lehkých užitkových vozů počítá pro roky 2025 a 2030 se snížením o 20, respektive o 40 procent. Návrh Evropský parlament schválil poměrem hlasů 389 proti 239. České automobilky varují, že přijetí přísnějších požadavků na snížení emisí CO2 pro osobní auta a dodávky může v Česku podvázat ekonomický růst a konkurenceschopnost. Negativně se také může projevit na zaměstnanosti v tuzemském autoprůmyslu.

Diskuze ke článku
Peppa
Namísto strašením o snížení zaměstananosti ať začnou OPRAVDU makat na výrobě dostupných elektromobilů.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze