Tým globálních a evropských manažerů minulý týden na pravidelné konferenci Kenshiki forum 2023 společnosti Toyota Motor Europe (TME) prezentoval nejnovější elektrifikované produkty a technologie od Toyoty. Kenshiki v japonštině znamená pochopení, nebo náhled, přičemž letošní akce pořádaná pro více než 300 médií byla zaměřena na bateriové elektromobily, resp. vozidla poháněná vodíkem, která v příštích letech sehrají významnou roli v rámci firemní multi-technologické strategie. Cíl Toyoty, označovaný jako „Mobilita pro všechny“, a její cíl dosáhnout v Evropě do roku 2040 plné uhlíkové neutrality, celosvětově pak do roku 2050, se promítá do přístupu Toyoty k vývoji nových produktů.
Detailnější pohled na mentální postoj firmy poskytl na fóru Kenshiki Simon Humphries, Chief Branding Officer a vedoucí návrhář společnosti Toyota Motor Corporation: „Z našeho pohledu se mobilita ve své podstatě redukuje na svobodu. Se svobodou přicházejí příležitosti, a my v Toyotě jsme přesvědčeni, že každému by měly být dostupné příležitosti, které mobilita nabízí, bez ohledu na to, kde daný člověk žije nebo za jakých podmínek, aby nikdo nebyl opomenut.“ Zmíněnou ideu potvrzuje multi-technologická strategie Toyoty, která navrhuje nízkoemisní a bezemisní řešení mobility v souladu s konkrétními potřebami daného regionu; produkty naplňující poptávku zákazníků nebo odpovídající podmínkám místní infrastruktury, které jsou však i dostupné, aby na cestě k uhlíkové neutralitě nebyl nikdo opomenut.
Simon Humphries představil několik koncepčních modelů, které budou stát v čele nové generace bateriových elektromobilů Lexus a Toyota; vysvětlil, že nová architektura postavená na stavebnicovém návrhu v kombinaci podvozku Gigacast, minimálního počtu dílů a nového operačního systému Arene přináší větší svobodu návrhářů ve prospěch ještě lepších uživatelských zkušeností. Atraktivní modelová nabídka budoucích bateriových elektromobilů Toyota a Lexus, která byla na fóru Kenshiki prezentována, se již v příštích letech objeví na evropských cestách – včetně koncepčních modelů Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, Toyota FT-3e, Toyota Sport Crossover a Toyota Urban SUV.
Cesta k uhlíkové neutralitě
TME vloni oznámila svůj cíl v Evropě do roku 2040 dosáhnout úplné uhlíkové neutrality. Toyota ve svých evropských provozech a výrobních závodech do roku 2030 splní cíle uhlíkové neutrality v rozsahu 1 a 2 iniciativy SBTi. V rámci plnění rozsahu 3 pak Toyota v roce 2035 dosáhne stoprocentní dekarbonizace nových prodávaných vozidel, resp. do roku 2040 úplné uhlíkové neutrality hodnotového řetězce a logistiky – kde TME již nyní úspěšně začíná využívat elektrické nákladní vozy poháněné vodíkovými palivovými články na čtyřech klíčových logistických trasách z Belgie do Německa, Francie a Nizozemí. Střednědobý plán uvádění produktů TME popsal Jošihiro Nakata, prezident a CEO společnosti Toyota Motor Europe: „I nadále budeme nabízet různorodé technologie zaměřené na dekarbonizaci, ale zároveň postupně zvyšovat počty bezemisních vozidel, která zákazníkům nabízíme.“
Zastoupení elektrifikovaných modelů Toyota na evropských trzích již dnes činí 71 % a do roku 2024 by se mělo zvýšit na 75 %; podíl dále poroste s tím, jak se budou nové bateriové elektromobily stále více promítat do objemů prodeje značky. Do roku 2026 bude TME nabízet přibližně 15 různých bezemisních vozidel značky Toyota, od osobních vozů až po lehké užitkové automobily, přičemž zastoupení bateriových elektromobilů v evropských prodejích Toyoty by mělo přesahovat 20 %, tedy více než 250 000 vozidel ročně. Na adresu vodíku pak Jošihiro Nakata vysvětlil, že Toyota je i nadále pevně přesvědčena o jeho významu pro snižování uhlíkových emisí v rámci evropské mobility, zejména v souvislosti s rozšiřující se infrastrukturou a dostupností zeleného vodíku.
Vodíková strategie Toyoty zahrnuje hned několik odvětví mobility; v oblasti osobních vozů Toyota nabízí Mirai. V oblasti užitkových vozidel pak značka prostřednictvím svého závodu Hydrogen Factory Europe začleňuje stávající technologie palivových článků do nákladních vozidel, linkových a dálkových autobusů, člunů – a pick-upů, jak dokládá i prototyp Hiluxu poháněný vodíkovým palivovým článkem, prezentovaný na fóru Kenshiki. Další rozvoj vodíkové technologie Toyota podpoří v roce 2026 uvedením třetí generace systému svých palivových článků.
Většina nových Toyot v Česku jsou hybridy, Lexusy jsou hybridní téměř všechnyOdkaz Toyoty na hrách v Paříži 2024
Matt Harrison, COO společnosti Toyota Motor Europe, v souvislosti s tématem vodíku zdůraznil, že na olympijských hrách v Paříži 2024 se objeví až 10 různých produktů na vodík. Toyota coby celosvětový partner pro mobilitu Mezinárodního olympijského výboru a Mezinárodního paralympijského výboru poskytne flotilu více než 2 650 elektrifikovaných osobních automobilů. Matt Harrison vysvětlil, že v rámci těchto řešení se objeví 250 prostředků APM (Accessible People Mover), speciálně upravených pro hry Paříž 2024 a vyráběných v Evropě v souladu s místními podmínkami a potřebami města Paříž: „Toto vozidlo bylo navrženo ‚na poslední kilometr cesty‘ do cíle a přepravu lidí se speciálními potřebami. Po skončení her se flotila vozidel APM stane součástí našeho dědictví trvale udržitelné mobility pro Paříž.“