Nepál překvapivě předběhl svět. 3 ze 4 nových aut v něm už jezdí na elektřinu

3
Nepál překvapivě předběhl svět. 3 ze 4 nových aut v něm už jezdí na elektřinu
Fotografie: pixabay.com
  • Nepál zažívá jeden z nejrychlejších nástupů elektromobility na světě
  • Stát masivně snížil dovozní cla a buduje infrastrukturu
  • Zásadní roli hraje i Čína

Ulice Káthmándú, nejlidnatějšího města Nepálu, ještě nedávno dusil smog a zvuk motorek. Teď je doplňují tiché elektromobily, čemuž se věnoval věhlasný americký plátek The New York Times. Ačkoliv totiž ještě před pěti lety tvořily v Nepálu elektromobily zanedbatelný zlomek trhu, dnes je v zemi 76 % všech nově prodaných osobních vozů a polovina lehkých užitkových aut poháněna elektřinou. Díky tomu se řadí Nepál mezi nejrychleji elektrifikující se země světa.

Za prudkou změnou přitom stojí kombinace tří klíčových faktorů: levné hydroelektřiny, vládních pobídek a masivního přílivu čínských elektromobilů. Impulzem pro rozmach elektromobility přitom byla krize v roce 2015, kdy Indie omezila dovoz paliv do Nepálu. To vedlo k masivním investicím do vodních elektráren.

Stát zavedl dotované ceny elektřiny pro dobíjení, díky čemuž je asi 15× levnější než benzin.

A aby stát využil vlastní energii i v dopravě, snížil cla a daně na elektromobily až na 40 %, zatímco na vozy se spalovacím motorem zůstávají na úrovni až 180 %. Navíc začal budovat nabíjecí stanice a zavedl dotované ceny elektřiny pro dobíjení, díky čemuž je asi 15× levnější než benzin.


Z pohledu vozů nepřekvapivě dominují čínské značky jako BYD. „Když přišly modely s delším dojezdem, prodeje vystřelily,“ uvedla Yamuna Shrestha, která začala dovážet do země automobily BYD jako jedna z prvních. „Přichází sem auta, která konkurují Tesle, ale stojí polovinu,“ dodává Karan Kumar Chaudhary, šéf Nepálské asociace automobilového průmyslu.

Nepálská vláda však čelí tlaku kvůli klesajícím příjmům z daní. Letos například centrální banka zvýšila požadavek na akontaci při koupi elektromobilu, stát také zvažuje zvýšení dovozních cel. Chybí i systém recyklace baterií a certifikace kvality vozů, takže vše není tak růžové, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Zcela zásadní pro zemi rozkládající se převážně v Himálaji pak bude přechod veřejné dopravy. Státní firma Sajha Yatayat například provozuje 41 elektrobusů, ale podle jejího bývalého šéfa Kanaka Mani Dixita jich je potřeba nejméně osm stovek. A i v tom se čeká pomoc od sousední Číny.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Vzhledem k tomu, že tam jezdí 5,5 mil aut, to je hodně dobrý.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Jsem pro EV, ale zrovna v tom Nepálu je to hodně uměle pokřivené tím zdaněním. Co je ale technický fakt, tak to že EV dlabou na to, v jaké výšce pracují.
Zdenek Pokorný
Zdenek Pokorný
Logický krok proč draze kupovat ropu z dovozu když si můžu vyrobit levnou elektřinu. Stejně to dopadne v Africe.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze