Při sčítání celkové uhlíkové stopy elektromobility hraje čím dál důležitější roli, co se stane s trakční baterií elektromobilu, když ve své původní roli doslouží, ať už stářím, nebo kvůli mimořádné události typu velké nehody. Už dávno se ví, že i vysloužilá sada, která svými parametry přestala stačit svému původnímu účelu, může další léta dobře sloužit v rámci tzv. Second life jinde. Tam mohou i starší články, pokud nejsou poškozené, spokojeně sloužit dál a oddálit nezbytný konec v podobě recyklace. Nejčastěji se dosud mluvilo o bateriových úložištích u nabíjecích stanic, ovšem že lze myslet i mnohem velkoryseji, aktuálně dokázala automobilka Toyota.
Ta vyvinula a nyní začíná prakticky testovat takzvaný Sweep Energy Storage System, což není nic jiného, než jakýsi obří zdroj UPS, schopný stabilizovat napájení celé továrny a vyrovnávat výpadky či nerovnoměrnosti v dodávkách energie z obnovitelných zdrojů. Ani to není nová myšlenka, ovšem Toyota má důležité prvenství v tom, že vyvinula způsob, jak angažovat kromě samotné baterie i měniče z elektromobilů, čímž odpadá nutnost další samostatné jednotky s tímto účelem. Instalace by tak měla být kompaktnější a především citelně levnější. V tomto případě se pochopitelně počítá s přednostním využitím elektrovýzbroje z havarovaných či poškozených elektromobilů, avšak i těch už začíná být k dispozici dost na to, aby celá úvaha začala dávat smysl.
Hlavní výhodou systému Sweep Energy Storage je, že v něm můžou vedle sebe fungovat akumulátory zcela odlišných koncepcí, včetně Ni-MH a olověných, přičemž je schopen řídit tok energie spínáním a vypínáním jednotlivých bloků sériově spojených baterií v řádech milisekund. A umožňovat případnou výměnu příliš zdegradovaných baterií za chodu, v režimu hot swap. Vůbec poprvé byl nainstalován v roce 2022 ve spolupráci s firmou Jera, což je největší japonský výrobce energie a velkoodběratel zkapalněného zemního plynu LPG. Tamější instalace dostala kapacitu 1 260 kWh a vybíjecí výkon 485 kW.
Toyota spustila praktické testování a měření celého systému v továrně Mazdy v Hirošimě. Na první pohled nelogické spojení má naopak hluboký smysl; Toyota totiž už v roce 2017 částečně majetkově vstoupila do Mazdy a opačně, obě automobilky navíc úzce spolupracují na vývoji nových modelů a Mazda ve své síti prodává i přebrandované Toyoty, například Mazda 2 Hybrid je ve skutečnosti Toyota Yaris Hybrid, vyráběný v České republice, s jinými logy. Stabilizační bateriový modul v podobě velkého ISO kontejneru se tak bude ověřovat právě v Hirošimě, přičemž hlavním účelem bude stabilizace napájení z obnovitelných zdrojů.
A právě v této roli by se tento vynález mohl uplatnit i jinde, ideálně i ve veřejných rozvodných sítích. Otázkou samozřejmě zůstává nákladnost takového řešení, jako druhý život pro baterie z elektromobilu to ale vypadá na reálnou alternativu.
