Nabídka elektromobilů na českém trhu začíná být čím dál tím zajímavější a velkou měrou za to vděčíme příchodu nových čínských značek. Jednou z těch zajímavějších je Zeekr, který si můžete vyzkoušet, prohlédnout i zakoupit u společnosti Top Drive Club, jež nám testovaný model X zapůjčila. Máme tu čest s provedením Privilege All-Wheel Drive, které prodejce, navzdory výkonu 351 kW, prezentuje jako městský elektromobil „s prémiovým stylem a výkonem“.
| Zeekr na testování zapůjčil TopDriveClub, renomovaný prodejce nových elektromobilů v ČR. . |
Čína znovu útočí. Projeli jsme malý Zeekr X, dvojče Volva EX30
Technické parametry Zeekr X Privilege AWD
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 432 × 1 836 × 1 566 mm, 2 035 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 315 kW, 428 koní, točivý moment: 543 Nm |
| Baterie | 69 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | ?, dojezd: 425 km |
| Cena od |
Decentní a neotřelý interiér
Trochu netradičně začnu prvkem, který v létě určitě oceníte, což je odvětrávání sedaček. To si jako řidič můžete vychutnat dokonce ve třech stupních, ale zároveň je docela škoda, že Zeekr X má odvětrávání pouze u řidiče, protože záda se v létě určitě budou potit i spolujezdci. Někoho také může zamrzet, že zadní okénka nelze stáhnout kompletně dolů, takže děti nebudou mít tak dobrý výhled ze sedačky. Ovšem to jsou spíše menší výtky k interiéru, který je podle mě jinak skutečně moc hezky zpracovaný a budete se v něm cítit komfortně.
Z vyzdvihnutí pak stojí prostornost. Vůz sice navzdory označení městský není vyloženě drobátko, na délku má téměř 4,5 m a celková šířka i se zrcátky činí poměrně standardní 2 m a nějaké drobné. Uvnitř se budete dost možná cítit, jako byste seděli ve větším vozidle. Celý interiér navíc působí velmi vzdušně a má spoustu měkčených materiálů, kdy některé z nich jsou snad až nadprůměrně měkké. Zajímavě a velmi hezky působí i kombinace modré a bílé, minimálně u použitých odstínů. Decentní je také podsvícení v lince na palubní desce nebo třeba v mřížkách reproduktorů, které si samozřejmě můžete upravit dle libosti. Příznivci naprostého soukromí si nepochybně brzy všimnou i integrované kamery nad bezrámovým zrcátkem, jež na ně bude dohlížet.















Zatímco vrchní část dveří působí třeba jako z Lexusu, spodní část už vypadá docela jinak. Jedná se o základní tvrdý plast, který najdeme třeba i u Volkswagenu ID.3. Službu nicméně udělá a podle mě nijak neurazí, zvlášť, když se výrobce poměrně vyřádil na sloupcích a také v oblasti stropu, kde najdeme materiál připomínající semiš. Tento materiál je velmi příjemný na dotyk a působí skutečně prémiově, stejně jako designové madlo nad dveřmi spolujezdce. U řidiče pro změnu najdete pouzdro na brýle a vzadu pasažéři madla zřejmě nepotřebují, takže na ně zde čeká přisvícení a věšák, který ale najdou i na sloupku vedle sedadel. Mimochodem, malou kabelku si můžete klidně pověsit i přímo pod displej infotainmentu, hned vedle dvojice USB-C s výkonem 27 a 60 W, což chválím, protože s 60 W můžete klidně nabíjet i počítač a podpora standardu Power Delivery naštěstí nechybí. Málem bych ještě opomněl zmínit velkou panoramatickou střechu s UV filtrem. Musím říct, že ani v horkých letních dnech, kdy teploty daleko převyšují 30 stupňů Celsia, jsem neměl pocit, že by byl vůz nadměrně zahřátý právě kvůli střeše. Klimatizace, respektive výdechy, jsou integrované a proudění vzduchu si lze nastavit skrze infotainment.
Výčet zajímavostí ale tímto rozhodně nekončí. Kromě piktogramu velryby na čelním skle před řidičem si nepochybně všimnete speciálního tlačítka v odkládacím prostoru dveří, které je zamýšleno jako nouzové a je zde pro případy manuálního odjištění dveří, kdyby standardní otevírání nefungovalo. Prostor na lahve je pak rozhodně velkorysý. Netradiční podobu mají také ovladače pro ovládání oken, které jsou na rozdíl od zmíněného Volksawegnu rovnou čtyři a působí vcelku stylově a minimalisticky. Nastupování do auta je pak trošku o zvyku, jelikož musíte ruku trochu netradičně strčit do otvoru, namísto toho, aby například klika vyjela, ale po chvíli si na toto řešení zvyknete.
Otevírací úhly dveří jsou dostačující a navíc jsou dveře bezrámové, což je nepochybně další prvek, který má navodit prémiovou atmosféru. V přiloženém videu se můžete přesvědčit, že s průměrnou výškou 180 cm budete mít za sebou stále mnoho místa na nohy i nad hlavou. Zadní sedadla jsou dělená a můžete je sklopit zatažením za šňůrku, přičemž samozřejmě nechybí Isofix, který najdeme i na sedadle pasažéra. Kde už, co se prostornosti týče, přichází nějaké omezení, to je zavazadelník, který má objem 362 l. Na městský elektromobil je to podle mě naprosto dostačující, což můžu dosvědčit i jako majitel Mazdy MX-30, která má jen o 4 l více. Na rozdíl od Mazdy si zde ale užijete automatického otevírání pomocí plynových vzpěr.
Když se na Zeekr X podíváme zvenčí, jde o designově povedené a vizuálně zajímavé auto, které určitě upoutá pozornost nejen kvůli tomu, že na českém trhu značku zatím příliš neznáme. Ostatně docela detailně design tohoto městského elektromobilu již dříve popsal kolega. Za mě osobně Zeekr X vypadá zkrátka a jednoduše hezky, ale zároveň nemůžu říct, že by mi design nějak zvlášť přirostl k srdci. Výrazným prvkem jsou rozhodně světlomety a také zadní světelná linka se stovkami LED. Pod kapotou se nachází menší „frunk“, kam sotva vměstnáte kabel k AC napájení, ale rozhodně platí, že lepší než nic.
Dokonalý ve všech směrech?
Ačkoliv jsem doposud převážně jen chválil, samozřejmě jsem v průběhu používání narazil i na pár věcí, ze kterých jsem až tak nadšený nebyl. Jedná se například o loketní opěrku, která podle mě není příliš dobře vymyšlená. Nelze s ní posouvat, a tak si budete mnohdy loket opírat o tvrdou část, pokud si budete chtít nechat ruku na volantu či v jeho blízkosti. Pokud si do opěrky odložíte telefon, je zase možné, že se budete ruku fakticky opírat právě o smartphone, což mi přijde trochu nedomyšlené, i když chválím aktivní chlazení bezdrátové nabíječky o výkonu 50 W včetně chytrého silikonového polstářku, jenž telefon podrží na místě. Dalším prvkem, ze kterého jsem zrovna neskákal radostí, jsou výstražná světla na stropě, respektive související tlačítko. Tento prvek Zeekr rozhodně od Tesly (či jiných značek, které mají stejné řešení) přebírat nemusel a tlačítko výstražných světel měl raději umístit namísto mírně infantilního tlačítka/věšáku na kabelku pod displej infotainmentu.








Ovládací tlačítka nebo snad „čtverečky“ na volantu mi popravdě také nepřijdou moc praktické. Chápu, že se jednalo o odlišovací prvek, aby to nevypadalo až příliš podobně jako u Tesly, tyto čtverečky jsou však poměrně kluzké a určitě by jim prospělo vroubkování nebo drsnější textura, což pochopíte zejména v tropických teplotách, kdy mohou trochu klouzat. Volant jako takový se však drží příjemně a volič jízdního směru máte díky integraci do páčky vždy po ruce. To je za mě zřejmě nejlepší možné umístění tohoto prvku.
Po předešlých dvou testech vozů značky BYD jsem navíc vlastně i rád, že Zeekr nemá otočný displej, který jsem stejně nevyužíval, ale klasický horizontálně umístěný tablet. Spolehnout se můžete na jemné rozlišení, líbivý vizuál i svižné rozhraní, a to jmenovitě díky nasazení čipsetu Qualcomm Snapdragon 8155 s 16 GB RAM a 128GB úložištěm, kam se vám můžou ukládat záznamy z kamer. Navíc neschází ani obrazovka přímo před volantem, i když by někdo mohl namítnout, že ji může bez problémů kompletně nahradit head-up displej.












Zeekr X má mimochodem také Sentry mód, podporuje V2L, gesta před obrazovkou podobně jako třeba BMW a samozřejmě zvládá i OTA aktualizace. Rozhraní se skutečně používá příjemně a v praktické horní roletě si lze ihned po nastoupení do vozu vypnout otravné upozorňování na překročení rychlosti, rozpoznávání únavy (které ale naštěstí identifikuje, když máte nasazené sluneční brýle, tudíž vás v takové situaci nebude neustále přesvědčovat, že jste unavení), a také si zde lze upravit bezrámová zrcátka nebo například aktivovat Pet mód, když v autě na chvíli potřebujete nechat vašeho mazlíčka. Zeekr má také vlastní virtuální obchod, takže můžete nainstalovat Spotify, Amazon Music, ABRP nebo Tidal. Nechybí ani Kalendář či aplikace AccuWeather a některé další. Pěkně funguje také head-up displej, který nabídne i rozšířenou realitu, nesmím zapomenout zmínit ani velmi dobře hrající soundsystém Yamaha.
Brutální akcelerace, průměrně velká baterie
Pojďme si ale povědět také něco o jízdním projevu, protože testované provedení AWD slibuje zběsilé zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 s. Akcelerace je tak skutečně špičková a pochválit lze i schopnost utáhnout až 1 600 kg. Co mě však zaujalo ještě víc, je samotný projev během akcelerace. Pokud budete akcelerovat během jízdy, dočkáte se velmi příjemného zrychlování, které nemá podobu okamžitého škubnutí, ale svým chováním tak trochu připomíná nástup turba u spalovacích motorů. V porovnání s jinými podobně výkonnými elektromobily je mi tak osobně projev tohoto vozidla sympatičtější. Velmi dobrá je rovněž manévrovatelnost, což oceníte třeba i během parkování, kdy vám bude k dispozici sestava kamer s 360stupňovým pohledem o příkladné kvalitě.
Samozřejmě stále platí, že u čtyřkolky, která je navíc na 20" kolech, je dojezd o něco menší ve srovnání s rovněž nabízenou zadokolkou, která je o 100 tisíc korun levnější, ale má pouze jeden elektromotor a je obuta na 19" kolech. Kombinovaný dojezd podle WLTP činí dle prodejce až 400 kilometrů, zatímco u zadokolky se jedná až o 440 kilometrů. V obou případech se musíte spolehnout na 400V architekturu a baterii s kapacitou 69 kWh, což je víceméně stejná hodnota, jakou hodlá nabídnout třeba levnější provedení Mazdy 6e s udávaným dojezdem 479 kilometrů a zadním náhonem. V praxi jsem pak podle palubního počítače jezdil za cca 20 kWh/100 km, jednalo se přitom o cestování po městě kombinované s příměstským dojížděním a cca 30 % v podobě dálničních přejezdů. Z pohledu nabíjecího výkonu se mi pak podařilo téměř dosáhnout avizovaných 150 kW a také se potvrdil příslib výrobce, že lze Zeekr X nabít z 10 na 80 % za půl hodiny. Potěší rovněž, že nechybí funkce kondiciování baterie pro ideální průběh nabíjení a za velkou přednost někdo může považovat také podporu 22kW AC nabíjení.
Zhodnocení
Zeekr X je vesměs povedeným elektromobilem, který si vás získá pěkně zpracovaným interiérem, pořádnou porcí výkonu, kvalitním infotainmentem (i když ne v češtině), ale i příjemným jízdním zážitek a relativně výkonným nabíjením. Nejedná se přitom o žádnou kopii Volva, jak by se mohlo na první pohled zdát, i když obě značky spadají pod Geely, ale logicky se nelze ani vyhnout srovnání, kdy to může mít Zeekr X u průměrného českého zákazníka poměrně těžké. V cenové hladině 1,2 milionu Kč je konkurence více než dost a s přihlédnutím k velikosti baterie/dojezdu, ale třeba i prostornosti zavazadelníku či nabíjecímu výkonu, je zřejmé, že Zeekr X za danou cenu zůstane spíše záležitostí pro fajnšmekry.
Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

To mě teda fakt pobavilo.
Myslím si, že fajnšmekr by si tohle teda fakt nekoupil....