Volkswagen Multivan
test

Volkswagen Multivan

Zaostřeno na technologie
3
  • Volkswagen Multivan pohodlně převeze až sedm cestujících, přičemž druhá řada sedadel jde otočit proti směru jízdy
  • K dispozici je nejenom široká plejáda portů, ale i televize či stůl
  • Adaptivní podvozek DCC funguje velmi dobře a ani spotřeba není špatná
  • Displej infotainmentu má pouze 6,33 palců, ale k dispozici je jak Apple CarPlay, tak i Car-Net

Elektromobilita už promlouvá prakticky do každého segmentu. Osobní vozy s elektrickým pohonem už tu nějaký ten rok jsou, ale až nedávno přišla konkurence pro Teslu Model X v podobě Jaguaru I-PACE, brzy dorazí i Audi e-tron a Mercedes EQC. Na trhu je i pár elektrických dodávek, jako je například Nissan e-NV200. Volkswagen má zase e-Crafter a třeba se jednou dočkáme i elektrického Multivanu. Ten momentálně vsází na spalovací motory, přesto jde o poměrně zajímavý model i po stránce technologií. V roce 1950 ale Volkswagen přišel na trh s jiným užitkovým vozem, pro který se následně vžilo označení Bulli (zkratka z německého Bus, Lastwagen und Lieferwagen). Zrodilo se tak nesmírně populární auto. I proto jsme si něj více posvítili, samozřejmě v moderní verzi.

Design: atraktivní „krabice“

Vymýšlet nějaké velké designové křivky na autě typu Multivan asi ani nejde. A i kdyby šlo, tak to možná zákazníci ani chtít nebudou. Multivan, podobně jako konkurence, je a s velkou pravděpodobností vždycky bude „krabice“, která nemá za úkol ohromovat svými křivkami – od toho jsou na trhu úplně jiná auta.

Vyberete si vaší oblíbenou barvu laku, obujete auto do hezkých kol a i Multivan se vám může líbit. Avšak rozplývat se u lahodného šálku kávy nad jeho designem asi nebudete. Jednoduchost, a především praktičnost v interiéru, o to zde půjde především.

Interiér: příjemný obývák i ložnice

Multivan mě baví v tom, že nastoupit můžu kudy chci. Co tím myslím? Kolikrát jsem nastupoval z pravé strany, protože na místo řidiče prostě projdete. Jen v případě, že máte větší břicho, to není dobrá varianta. Proč to zmiňuji? Multivan vždycky byl a dodnes je velmi multifunkčním autem. Pojďme odzadu. Třetí řada sedadel se dá samozřejmě libovolně posouvat či zcela sklopit. Stejně tak i druhá řada sedadel i stoleček, který je uprostřed. Interiér si tak můžete přizpůsobit opravdu jak potřebujete. A co víc, druhá dvě sedadla jdou i otočit proti směru jízdy.

Každá sedačka má své loketní opěrky, jen třetí řada sedadel nabízí jednu velkou opěrku uprostřed pro vaše ruce. Ta v případě, že na ní sedí tři lidé, zárověn tvoří opěradlo pro prostředního cestujícího. Co dělá Multivan Multivanem je množství odkládacích prostorů. Pod každým sedadlem na třetí řadě sedadel je jeden plastový šuplík. V jednom jsou dvoje bezdrátová sluchátka, ve druhém lepící sada na pneumatiky a třetí je volný. Podobné šuplíky jsou i pod sedadly ve druhé řadě. Spousta přihrádek je též ve stole, stačí si ho jen postavit.

Když usednete za volant, tak jde o klasický model z dílny Volkswagenu. Vlastně tady není nic špatně. Displej před volant si nepořídíte, takže koukáte na klasické analogové budíky. Jen displej infotainmentu je na dnešní poměry poněkud malý. Má 6,33 palců a dokázal bych si ho představit i větší. Jinak je vše v pořádku, sedíte vysoko a pohodlně. Místa máte všude dostatek, a to nemluvím o dvou kastlících a prostoru pro dvě kávy i jednu velkou PET láhev. Spousta místa je i ve dveřích.

Technologie: porty útočí

Trošku netradičně v této kapitole začnu konektory pro pohodlí posádky. Těch má totiž Multivan požehnaně. Dvojice USB je v palubní desce, další najdete pod sedadlem spolujezdce. Pod sedadlem u řidiče je zase 230V zásuvka. A na třetí řadě sedadle vpravo je jak USB, tak HDMI. Přes konektory si můžete na displeji, který se sklápí lehce za první řadou sedadel, pustit nějaký ten film či prohlížet fotografie. Všechno jsem osobně zkoušel a funguje to bez problémů. Stačí připojit dané zařízení, zvolit ho na „televizoru“ a můžete se koukat. Dokonce i přes HDMI si můžete připojit váš počítač a pracovat či koukat na film, i když rozlišení na práci s počítačem není zrovna jemné. A nejen to – zrcadlit na displej můžete i váš iPhone či iPad, a to bezdrátově. Asi už vám i došlo, proč jsou v autě dvoje taktéž bezdrátová sluchátka. Řidič se spolujezdcem mohou mít zapnuté rádio a vy naopak poslouchat váš oblíbený film.

Pojďme teď na chvilku k infotainmentu. Jak jsem již psal, displej je na dnešní poměry poněkud menší. To však neznamená, že je zastaralý. Dobře, vychytávky a grafiku jako v novém Volkswagenu Touareg nečekejte. K dispozici jsou standardní funkce jako připojení chytrého telefonu, navigace, rádio a podobně. Počítat však můžete i s Apple CarPlay a Android Auto. Připlatit si můžete také za Car-Net. Ten standardně pracuje se třemi funkcemi:

  • App Connect
  • Guide & Inform
  • Security & Service

První má pod palcem služby jako CarPlay, Android Auto a MirrorLink. Guide & Inform se zase stará o mapové podklady. Dále máte možnost vyhledávat čerpací stanice, parkovací místa, číst zprávy, sledovat předpověď počasí či si prohlížet mapy na Google Earth. Poslední služba Security & Service je takový anděl strážný – v případě nehody zavolá na linku 112. K dispozici máte i aplikaci pro chytré telefony, a to jak pro iOS, tak Android. Nejpohodlnější cestu, jak připojit infotainment na internet, představuje hotspot z vašeho telefonu.

Zamrzela nás absence bezklíčkového otevírání dveří, které je u mnoha jiných vozidel již standardem.

Jízdní asistenti: žádný chudý příbuzný

Žádný chudý příbuzný rozhodně Volkswagen Multivan není. Ty nejmodernější systémy nečekejte, ale základ v dané cenové relaci je k dispozici. Spolehnout se tedy můžete na adaptivní tempomat, systém nouzového brzdění a parkovací senzory včetně parkovací kamery i hlídání jízdního pruhu. Nechybí ani automatické dálkové světlomety.

Jízdní vlastnosti: pohodář

Multivan má ve vínku adaptivní podvozek DCC. Zvolit si tedy můžete sportovnější, nebo naopak komfortnější režim, přičemž mě překvapilo, jak podvozek umí být pohodlný. Samozřejmostí je i pohon všech kol. Vždycky když sedím v Multivanu, hned se uklidním. Skvělé jsou loketní opěrky pro obě ruce. Vyšší sezení za volantem člověku dává větší přehled a vy chcete do cílové stanice prostě dojet, hlavně žádný spěch.

Sedmistupňová automatická převodovka DSG spolupracuje se čtyřválcovým naftovým motorem o výkonu 204 koní. V kombinaci s pohonem všech kol zvládne minivan i nějaký ten terén, řekněme cestu na hory po zasněžených silnicích. Multivan rozhodně není terénní auto – rychle narazíte na malou světlou výšku či nájezdové úhly. Obávat se nemusíte ani spotřeby, která se dá v klidu držet i pod 9 litry, tedy pokud zrovna v autě nepovezete všechny vaše devadesátikilogramové kamarády, plný kufr a rakev lyžařské výbavy.

Existují daleko atraktivnější modely po designové stránce, existuje i levnější konkurence, ale Multivan je prostě Multivan. Při nějaké rozumné výbavě nejde o nikterak levné auto, ale jen málokterý vůz nabídne takovou univerzálnost. Uvezete sedm lidí, můžete vyrazit na hory nebo dovolenou, kde budete spát v autě, a přes pracovní týden si můžete vozit výrobky k zákazníkům. Nemluvím ani o tom, že spousta rodin, které nutně potřebují auto pro šest a více lidí, už nekoukají po sedmimístných SUV, ale právě po Multivanu či podobné konkurenci. A důvod? Ten je jednoduchý. Multivan pojme sedm lidí, kteří budou mít dostatek prostoru na dlouhé cesty, ale i nějaká ta zavazadla, což se o sedmimístných SUV nedá říci. To vše v kombinaci se solidní spotřebou, infotainmentem, který nikterak nezaostává, a pohodlným podvozkem. Jen ta cena, která v základní verzi startuje na 999 900 Kč včetně DPH, není zrovna nízká.

volkswagen-transporter
Klady
  • pohodlný podovozek
  • odkládací prostory
  • spotřeba
  • prostornost
Zápory
  • absence bezklíčkového otevírání
  • univezrálnost
  • cena
  • malý displej infotainmentu
Diskuze ke článku
Anonym
Na ty, co mi projdou pod rukama dávám tajnou značku. Už jste ji někdo našli?
Harley Davidson
Nedávno jsem vybíral vůz kategorie osobní ,,dodávka" a samozřejmě i Multivan byl jedním z horkých adeptů. Rozhodoval jsem se mezi Multivanem, Véčkem od Mercedesu a nakonec jsem koupil Peugeot Traveller. Pochopitelně, že cena byla jedním z rozhodujících faktorů při koupi, nicméně konečné rozhodnutí padlo při pohledu na kolonky plusy/mínusy toho kterého konkrétního vozu. Traveller mi, při ceně o cca 25% nižší, nabízí téměř identickou výbavu jako Multivan (mluvím o provedení s jednou poháněnou nápravou). Navíc veškeré uživatelské recenze a postřehy servisů mě přesvědčily o tom, že Multivan už dávno není oním etalonem kvality, na který byli lidé v minulosti zvyklí. Tím, ale v žádném případě nepopírám, že je Multivan krásné všestranné auto s mimořádnými užitnými vlastnostmi. Tato kategorie vozů má opravdu to pravé kouzlo v praktičnosti. Takové auto lze používat téměř současně jako osobní, maximálně pohodlný vůz, stejně jako obytňák a nebo náklaďáček. Kdo nevyzkoušel, nepochopí!!!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze