Do testu se k nám dostala maličká Toyota Aygo, která je mimo jiné jedním z nejlevnějších aut na českém trhu. Jde již o druhou generaci, která navíc minulý rok dostala facelift. Umí městské minivozítko něčím překvapit a dokáže něco víc, než jen odvezení nákupu ze „sámošky“ na náměstí?
Facelift Aygu určitě pomohl a vizuálně ho přiblížil starším sourozencům. Přidal znak „X“, kterým při pohledu zepředu disponuje například i námi testovaný Yaris. Na fotkách to není zas tak vidět, ale auto je skutečně malinké. Sama za sebe mluví délka 3 455 mm, šířka 1 615 mm a výška 1 460 mm. Vůz vypadá s černými 15palcovými koly a křiklavou barvou vlastně docela stylově. Divokou oranžovou bych si nejspíš netroufl dát na jakékoli větší auto, ale sem se hodí. Barva se jmenuje Pure a k dostání je pouze ve speciální edici Selection s černou střechou a speciálním čalouněním, mimo jiné s koženým volantem, multimediálním systémem x-touch a zatmavenými skly. Vše dohromady dělá z nejmenší Toyoty malou stylovku, moc respektu ale na silnici stejně mít nebudete.
Motor zní až překvapivě dobře, i když moc nejede. Kombinace s malou hmotností vás ale bude bavit.
Pod kapotou tluče benzinový tříválec, jinou možnost nemáte. Motorizace označená 1.0 VVT-i nově respektuje nadcházející emisní normy. Změněno bylo vstřikování, vyšší kompresní poměr a přibyl také EGR ventil. Výsledkem je výkon 72 koní a točivý moment 93 Nm. Na stovku zrychlíte během 13,8 vteřin, což nezní zrovna jako trhač asfaltu. S autem a jeho 890 kilogramy však umí být i zábava a navíc nemusíte ani překračovat rychlostní limity. Jízda s autem je taková nevinná zábava. Motor zní až překvapivě dobře, i když moc nejede. Kombinace s malou hmotností vás ale bude bavit.
Pokud jezdíte často sami nebo ve dvou, tak vám snad ani výkon chybět nebude. Problém by mohl nastat při větším obsazení, pokud si navíc dovolíte najet na dálnici, tříválec by se mohl trochu zadýchat. Tohle auto na dálnice nepatří, ve městě je mu samozřejmě nejlépe a i na silnicích vyšší třídy se budete občas cítit nepatřičně. Naopak ve městě čerpáte ze samých pozitiv. Malé rozměry a dobrý polokruh otáčení z vás dělají městského přeborníka. Malý motor se navíc rychle zahřeje a nemáte při častých startech špatný pocit z týrání pohonné jednotky.
Uvnitř mi poprvé vykouzlila úsměv barevná kombinace oranžové a černé. I v interiéru si užijete trochu hravosti, ale je již naprosto totožný s dvojčátkem Citroën C1. Překvapí vás dostatek prostoru, především v oblasti hlavy, a vyloženě špatně na tom nejsou ani pasažéři na zadních sedačkách. Po otevření zadního skla najdete úložný prostor pro 168 litrů zavazadel. Navíc můžete zadní sedadla složit v poměru 50/50 a dostat do autíčka téměř 800 litrů bagáže. Aygo je plné legračních detailů, jako je například plato kufru, které je v podstatě jen kouskem látky s cvočky.
Ostatně, že se zde šetřilo, poznáte již při zabouchnutí dveří. Naprostá většina plastů je tvrdých a nemáte z auta zrovna bytelný pocit. S tím ale musíte počítat, navíc ve voze pravděpodobně nestrávíte více než 20 minut denně. Před řidičem uvidíte jeden velký tachometr, ke kterému je zleva přidán digitální otáčkoměr. Z pravé strany je trochu místa na pár kontrolek a systém, který vám pomůže ke správnému přeřazení. Uprostřed tachometru je malý displej ukazující průměrnou spotřebu, rychlost a podobně. Bohužel jej musíte ovládat tlačítkem u displeje a nemůžete využít tlačítka na volantu.
Na volantu ale máte alespoň ovladače pro regulaci hlasitosti, změnu audio vstupu nebo přijmutí hovoru. Překvapilo mě, že i malé Aygo disponuje parkovací kamerou, jejíž obraz se promítá na palubním 7palcovém displeji multimediálního systému x-touch. Druhé překvapení nastalo po připojení mobilního telefonu, systém totiž zvládne rozhraní Apple CarPlay i Android Auto. Nezapomnělo se ani na bezpečnost, a tak můžete dokoupit předkolizní bezpečnostní systém a upozornění na opuštění jízdního pruhu.
Dostáváme se ke spotřebě. Asi tušíte, že tohle auto vás ani na provozních nákladech nestáhne z kůže. Pokud budete jezdit pouze po městě a nebudete se omezovat, časté starty a stání v kolonách vás připraví zhruba o 5,5 litru na 100 km. Maximálně se připravte na nějakých 6,5 litru, pokud budete automobil vyloženě týrat na dálnicích a znáte jen plný plyn nebo brzdu. Při klidné jízdě se dá dostat i pod 4 litry. Pokud vezmete v potaz nádrž na 35 litrů i se spotřebou nad 5,5 litru to znamená přes 600 kilometrů dojezdu. Dámy a pánové, nechci se vás dotknout, ale kdo z vás to má?
Po týdnu v Aygu jsem od auta odcházel s překvapivým optimismem. Vlastně šlo o velmi odpočinkový týden, kde se nemusíte bát, kam se s autem vejdete nebo ne a nemusíte přemýšlet nad tím, že v levém zrcátku máte více elektroniky než máte doma v obýváku. V Aygu je vše jednoduché, přímočaré a pokud tak úplně nelpíte na egu, auto si dokážete užít. Překvapila mě účast Apple CarPlay, parkovací kamera nebo skoro až sportovní zvuk tříválce. Většina určitě uvítá malou spotřebu i cenu. Aygo začíná na 230 900 Kč, v naší výbavě se vším všudy se pořád dostanete pod 300 tisíc. To byste tomu malému autíčku odpustili i legračně vypadající ovladače i levné plasty, kam se podíváte. Nakonec zjistíte, že pokud nenajedete víc než pár desítek kilometrů denně, nic víc nepotřebujete.