Peugeot 508 SW Hybrid jsme v testu ještě neměli, tak se pojďme rovnou podívat na to, jaká je jeho reálná spotřeba. Později sepíšu i obecný test tohoto elegantního kombíku s plug-in hybridním pohonem.
Technické parametry Peugeot 508 SW (2018) Hybrid Allure
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 778 × 1 859 × 1 420 mm, 1 820 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 165 (133 + 81) kW, 225 (180 + 110) koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 11,8 kWh (9,3 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | ? + 45 |
Cena od | 1 145 000 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Peugeot 508 Hybrid má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,3 l/100 km, ale automobilka v oficiálních materiálech neudává spotřebu elektřiny. Čistě elektrický dojezd je pak dle WLTP až 52 kilometrů v kombinovaném režimu. Cena startuje na 1 145 000 Kč včetně DPH ve výbavě Alure a za vyšší výbavy Allure Pack, GT a GT Pack si připlatíte ještě 35 až 190 tisíc korun, takže v nejvyšší výbavě se cena vyšplhá na 1 335 000.
Palubní počítač Peugeotu 508 SW Hybrid ukázal spotřebu 3,3 l/100 km.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Peugeotu 508 SW Hybrid ukázal spotřebu 3,3 l/100 km, což je mezi plug-in hybridy průměrná hodnota. Spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje, ale podle nabíjení vyšla na 16,9 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 5,6 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to jen o trochu více, 5,8 l/100 km, a při dálniční rychlosti 130 km/h o výrazně vyšší, tam palubní počítač ukázal v průměru 7,45 litru na 100 km. Musím ale dodat, že při jízdě devadesátkou se auto snažilo nabíjet baterii, takže spotřeba by byla trochu nižší.
Peugeot 508 SW Hybrid takto ujel 50 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky tak byly porovnatelné. Peugeot 508 SW Hybrid takto ujel 50 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle nabíjení byla 21,1 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 94 km) | 3,88 l/100 km | nezjištěna |
Mimo město (90 km/h) | 5,55 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 5,8 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 7,45 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 3,3 l/100 km | 16,9 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 21,1 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 4 °C a během testu elektrického dojezdu 2 °C. Okolo těchto hodnot se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 50 km čistě na elektřinu.
Skutečná spotřeba vyšla na 4,2 l/100 km a 14,4 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 339 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. nejčastěji jsem jezdil mezi Berounem a Prahou a občas jsem měl možnost nabíjet i v Praze. Na konci testu jsem celkem natankoval 14,29 litrů benzínu a během testu celkem nabil 48,66 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 4,2 l/100 km a 14,4 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (339 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 14,35 kWh/100 km |
Benzín | 4,22 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
I v poměrně nízkých teplotách, se kterými už některé plug-in hybridy mají problém, fungoval Peugeot 508 SW Hybrid překvapivě dobře. Je ale škoda, že hybridní systém nedokáže pracovat s daty v navigaci při trasách delších, než je elektrický dojezd. I když je jasné, že danou trasu neujedu na elektřinu, využívá ji auto do poslední chvíle třeba i při jízdě maximální povolenou rychlostí po dálnici. Když pak elektřina v baterii dojde, teprve přepne automaticky do hybridního režimu. Efektivnější by bylo, kdyby si v takovém případě auto elektřinu v baterii rozplánovalo na celou trasu, jak to některé pug-in hybridy dělají.
Příjemné je, že mohu nastavovat silnější a slabší rekuperaci, pomocí voliče převodovky vybírám mezi základním režimem D a silnější rekuperací B. Mrzí mě ale, že nejde navolit neutrální plachtění úplně bez rekuperace, protože to by v případech, kdy není potřeba brzdit, bylo rozhodně efektivnější.
Celkově se mi s Peugeotem 508 SW Hybrid jezdilo příjemně. Výkon motoru je dostatečný i na rychlejší jízdu, ale aby jej přední náprava dokázala opravdu přenést na silnici, je potřeba opravdu suchý asfalt. Pokud je asfalt jen trochu vlhký, dochází už k prokluzu kol při prudkém zrychlení. Z hlediska jízdních vlastností v zatáčkách mi ale nízký kombík vyhovoval mnohem lépe, než SUV 3008 s vyšším těžištěm a měkčím podvozkem.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz