Mazda CX-60 e-Skyactiv D
test

Mazda CX-60 e-Skyactiv D

První jízdní dojmy z elektrifikovaného šestiválce

Mazda CX-60, která zaujala koncepcí pohonu známou hlavně z prémiových značek, přichází po plug-in hybridu s druhou motorizací. Pod kapotou má naftový šestiválec, ale označení e-Skyactiv D naznačuje, že spoléhá na elektrifikaci. Vyzkoušeli jsme ji při úsporné, sportovní i běžné jízdě.

Současná evropská vlajková loď značky Mazda, velké SUV Mazda CX-60, vstoupila na trh jako plug-in hybrid a tuto motorizaci jsme již otestovali. Přinesli jsme jak první jízdní dojmy z Německa, tak i kompletní test plug-in hybridu Mazda CX-60 PHEV. Jako druhá motorizace na trh přichází naftový řadový šestiválec o objemu 3,3 litru, který nese označení e-Skyactiv D. A právě písmeno E na začátku napovídá, že i zde hraje nějakou roli elektřina.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D spoléhá na pomoc elektromotoru

Mazda vyvíjí celou řadu pohonných jednotek. Od 100% elektromobilu přes sériový plug-in hybrid s Wankel motorem a tradiční plug-in hybrid až po „konvenční“ motory. Představitelé automobilky si totiž uvědomují, že i benzínové a naftové motory se ještě nějakou dobu budou prodávat. V případě Mazdy ale ani benzínové a naftové motory nejsou úplně konvenční. Mazda se totiž snaží vyvíjet co nejefektivnější motory i na benzín a naftu a jde vlastní cestou.

Nejnovější generace naftových motorů Mazda, která nese označení e-Skyactiv D, se některými vlastnostmi blíží zážehovým motorům na benzín. Toho bylo dosaženo úpravou spalovacího prostoru, zejména tvaru horní části pístu, aby bylo dosaženo dokonalejšího a efektivnějšího spalování. Zároveň ale tento šestiválec o objemu 3,3 litru spoléhá na nejnovější generaci mild-hybridní technologie, která svým fungováním hraničí s plnohodnotnými hybridy. A právě spojení těchto dvou novinek z něj dělá teoreticky velmi úsporný motor, navzdory počtu válců a vyššímu zdvihovému objemu. A jaká je realita?

Technické parametry Mazda CX-60 e-Skyactiv D200

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 745 × 2 134 × 1 686 mm, 1 983 kg
PohonNafta, hnaná náprava: zadní
Výkon147 (141 + 129) kW, 200 (192 + 175) koní, točivý moment: 450 Nm
Nádrž58 l
SpotřebaKombinovaná: 4,9 l / 100 km
Cena od1 257 590 Kč

Nejprve vůz zkoušíme v rámci „eco-rally“, během které je cílem jet co nejvíce ekonomicky, ale snažit se přiblížit běžnému stylu jízdy a nejet extrémně pomalu. Přestože po dálnici jedeme rychleji než některé další posádky a i když po okreskách jedeme s lehkou nohou, brzdí nás spíše ostatní účastníci provozu, dojíždíme do cíle se spotřebou 4,5 l/100 km podle palubního počítače a podle tankování vychází ještě nižší spotřeba.

Elektromotor umožňuje snižovat otáčky

Šestiválec dokáže pracovat v mnohem nižších otáčkách, než jsme zvyklí u čtyřválců, má tišší a plynulejší chod a při sundání nohy z plynového pedálu dokáže „plachtit“ s vypnutým spalovacím motorem. Nemalou část trasy má tedy vypnutý motor, což vede k velkým úsporám paliva. V režimu „plachtění“ ale mírně rekuperuje a po určité době (nejspíše kvůli plné baterii) se režim plachtění vypíná, což je škoda. Bez rekuperace by auto dokázalo plachtit určitě déle a rekuperace by se mohla využívat jen při sešlápnutí brzdového pedálu, když je opravdu potřeba brzdit.

Narekuperovaná energie má ale velký vliv na úspory i při akceleraci a zejména jízdě do kopce. 12kW elektromotor totiž pomáhá spalovacímu motoru. Ten je tak méně zatížený a automatická převodovka jej může nechat v nižších otáčkách (kde má i nižší spotřebu), než kdyby musel celou práci udělat pouze spalovací motor. Není tedy výjimkou, že při pomalejší jízdě do kopce běží v otáčkách pouze 1 000 za minutu, případně mírně nad touto hranicí. Až když se vybije baterie pohonu a elektromotor přestane pomáhat, 8stupňová převodovka podřazuje a posílá spalovací motor do otáček okolo 1 250 za minutu. A ve zmíněných nízkých otáčkách motor rozhodně nejeví známky podtáčení.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D je přeborník v „plachtění“

Zajímavé je také to, že když auto přechází z režimu „plachtění“ do běžné jízdy po rovině, dokáže při citlivé práci s plynovým pedálem chvíli udržovat rychlost, i když je spalovací motor vypnutý. Zde je právě ta hranice mild-hybridu, protože mild-hybrid je definovaný tak, že se nedokáže pohybovat pouze pomocí elektromotoru. Ten slouží pouze jako pomoc spalovacímu motoru. Díky odlišné konstrukci oproti ostatním mild-hybridům to ale u Mazdy v omezené míře možné je. Většina mild-hybridů má v podstatě pouze silnější startér, který dokáže rekuperovat při brzdění motorem a pomoci při akceleraci nebo jízdě do kopce. Když se ale netočí spalovací motor, nemůže se točit ani startér-generátor. Mazda ale u této nové generace mild-hybridu používá stejnou koncepci jako například u Mazdy CX-60 PHEV, tedy elektromotor uložený v převodovce. Omezením v případě mild-hybridu je tedy jen výkon elektromotoru a nízká kapacita baterie hybridního pohonu, která má hodnotu 0,33 kWh, zatímco plnohodnotné hybridy začínají přibližně na pětinásobku. Stačí ale použít výkonnější elektromotor a větší baterii a vznikne plnohodnotný hybrid nebo dokonce plug-in hybrid.

Po jízdě s lehkou nohou zkoušíme dynamiku auta při sportovnější jízdě. Z režimu Normal tedy přepínáme na Sport. Akcelerace sice není tak rychlá jako u mnohem výkonnějšího plug-in hybridu, ale pocitově má e-Skyactiv D rychlejší reakci na plynový pedál. I když je možnost řazení i pomocí pádel pod volantem, nechávám to na automatické převodovce, protože jejímu fungování není co vytknout. Při tomto stylu jízdy ale spotřeba samozřejmě stoupá.

Podvozek je podle mě optimálně naladěný, aby poskytl odpovídající komfort, ale zároveň aby se vysoké auto příliš nenaklánělo v zatáčkách. Při ostřejší jízdě sice náklony cítit jsou, zkrátka jde o SUV a fyzika se obejít nedá, ale auto příjemně drží stopu. Tomu napomáhá i koncepce s podélně uloženým motorem a pohonem zadní nápravy. Pozitivní vliv má nižší hmotnost ve srovnání s plug-in hybridem.

Jakou spotřebu má Mazda CX-60 e-Skyactiv D při běžné jízdě?

Zbývá tedy otestovat, jaká je spotřeba při běžné jízdě na horní hranici rychlostních limitů a 45kilometrová cesta na letiště se jeví jako ideální příležitost. Trasa vede většinou po dálnici, kde se střídají rychlostní limity 120 km/h s omezeními na 100 km/h. První zmíněná rychlost je častější, protože to je maximální povolená dálniční rychlost ve Španělsku. Zpočátku jedeme mírně do kopce a spotřeba se pohybuje mezi 6 a 7 litry na 100 km. Pak ale přichází mírně zvlněný terén, kde auto začíná využívat „plachtění“ s vypnutým motorem a spotřeba začíná klesat. Pár kilometrů před barcelonským letištěm jsou omezení na 80 km/h a těsně před letištěm pak 60 km/h. Výsledná spotřeba v cíli je podle palubního počítače 5,2 l/100 km, což na kombinovanou trasu s převahou dálnice není špatné. Zvláště u SUV této velikosti.

Mazda tedy udělala velký kus práce a to, co bychom před nedávnem považovali u třílitrového naftového SUV za nemožné, se podařilo. Jak fungování motoru, tak i konečný výsledek ukazuje, že jde o jeden z nejlepších mild-hybridních systémů na trhu. Plnohodnotný full-hybrid to sice není, protože na elektřinu zvládne jet jen ve velmi omezeném režimu, ale rozhodně přesahuje schopnosti mild-hybridních systémů. Dokud se budou prodávat i naftové motory, tato kombinace dokáže výrazně snížit spotřebu i emise.

Foto: Mazda

mazda-cx-60
Klady
  • schopnost jet chvíli i bez spalovacího motoru
  • dobře odladěný podvozek
Zápory
  • není možné vypnout rekuperaci
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze