Inovovaný Spring na českém trhu. Je hezčí, levnější a má „frunk“
test

Inovovaný Spring na českém trhu. Je hezčí, levnější a má „frunk“

První jízdní dojmy
13

Dacia Spring si po modernizaci zachovala původní techniku, dostala však řadu významných vylepšení a přepracovaný design. Navíc je levnější a zůstává nejdostupnějším plnohodnotným elektromobilem na českém trhu.

Dacia uvádí na český trh modernizovaný Spring, ve kterém jsme také ujeli několik prvních kilometrů. Ponechala mu stejný technický základ pocházející prapůvodně ze spalovacího Renaultu Kwid a sdílený s Dongfengem Nano Box, avšak výrazně přepracovala design vně i uvnitř a na přání zákazníků odstranila některé nedostatky, jimiž stávající Spring trpěl. Konstruktéři především přeladili podvozek, který sice budil nadšení svou téměř absolutní tolerancí k nerovným vozovkám, avšak zároveň se extrémně nakláněl v zatáčkách a postrádal směrovou stabilitu do míry, která mohla být v extrémních situacích až nebezpečná. První a největší změnou jsou tedy výrazně tužší tlumiče, které by tento nedostatek měly eliminovat.

Technické parametry Dacia Spring (2024) 65

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 701 × 1 583 × 1 519 mm, 984 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon48 kW, 65 koní, točivý moment: 113 Nm / 500 ot/min
Baterie? (26,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 30 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 225 km
Cena od469 900 Kč

Druhým archaismem, který přišel na paškál, byl pevně montovaný sloupek řízení bez možnosti jakéhokoliv nastavení. To už je dnes rovněž minulostí a volant dostal možnost snadného výškového nastavení. A do třetice došlo i na přístrojový štít, který měl ve stávajícím Springu podobu nehezké, pestrobarevné mozaiky, jejíž zář navíc nešlo ztlumit a výrazně komplikovala noční cestování. To se změnilo a v kapličce se objevil barevný displej o úhlopříčce 7", který je standardem pro všechny výbavy a nabízí standardní, elegantní a přehlednou infografiku. Navíc jej doplňuje rovněž zcela nový infozábavní systém s 10" obrazovkou, který nabízí povedenou volitelnou navigaci, on-line služby, aplikace, zrcadlení a další atributy moderních aut.

A do třetice tu máme největší atrakci. Komu nedalo spát, že velký a zcela prázdný prostor pod kapotou si přímo říká o „frunk“, už může být klidný. Dacia jej totiž nabídla jako příplatkové příslušenství za 4 499 Kč, pojme 35 l a unese 8 kg. Tedy více než dost pro veškeré nabíjecí příslušenství a povinnou výbavu. Tím ale novinky v praktičnosti nekončí; kufr povyrostl na 305 l, více je i odkládacích prostor v autě, navíc přibyl systém odnímatelných chytrých doplňků YouClip, s nímž lze na spodním okraji středového panelu, mezi oběma displeji, na předních sedadlech zezadu či na vnitřní straně víka kufru umístit stojánek na nápoje, baterku, háček či jejich kombinaci, dále pasivní stojan na chytrý telefon či jeho verzi s indukčním nabíjením.

A konečně velká novinka, kterou je obousměrný nabíjecí konektor V2L. I přístup k němu prošel proměnou, protože ochranná dvířka se nevyklápějí na paralelogramu nahoru, ale obyčejným pantem doleva, což vypadá na praktičtější a koneckonců i trvanlivější řešení. A do konektoru pod ním lze zasunout V2L adaptér a z něj odebírat až 3 680 W. Lze tedy pod širým nebem uspořádat například grilovací párty, stejně jako používat ruční či zahradnické nářadí na 230 V. Pochopitelně, že baterie s 26,8 kWh má své kapacitní limity, takže lze nastavit míru minimálního nabití, která musí činit nejméně 15 %. A hodina elektrického grilování stojí zhruba 15 % kapacity.

Nový Spring se řídí podobně jako ten stávající, ovšem kromě již zmíněných bonusů přináší i nový volant s přepracovaným posilovačem řízení. Tomu zůstal velmi lehký převod, takže těsné manévrování znamená hodně točení, ale dojem je modernější. Úzký a vysoký vozík získal s přeladěným podvozkem hodně na stabilitě, jízda už nepřipomíná plavbu na bárce bez stoprocentní jistoty, kterým směrem se vůz v příští sekundě vydá. Pryč je ovšem logicky někdejší bezbřehý plavný komfort, schopnost pohlcovat nerovnosti spadla do běžného průměru. Komu je co příjemnější, je otázka preferencí, ovšem jízda po kvalitních vozovkách je výrazně jistější než dříve. Po dálnici jsme nejeli, ale při dalším testu rádi stabilitu vyzkoušíme i tam.

Zatímco velmi lehce zpřevodovaný pohon je i přes skromných 65 koní i nadále ve městě překvapivě čiperný, při odstavování auta je i nadále třeba dávat pozor na fakt, že se po vypnutí zapalování a vytažení klíčku nijak nezabrzdí. Klasická ruční brzda s pákou zde tedy rozhodně není jen pro okrasu, pokud ji nezatáhnete, zaparkované auto se vám z kopce prostě rozjede. Na druhou stranu přibyla poloha zvýšené rekuperace „B“, s níž Spring po uvolnění plynu zpomaluje výrazně silněji. Ovšem ne natolik, aby se rozsvítila brzdová světla. S ovládáním jediným pedálem tak ve městě nadále spíše nepočítejte. Zvyk také chce trochu nelineární náběh brzdného účinku po sešlápnutí pedálu, který vyžaduje více síly, než jsme zvyklí.

Nesrovnatelně lépe působí interiér se zcela novou palubní deskou a displeji a s tlačítkovým ovládáním, které se sice blíží standardům Renaultu a Dacie, ovšem jen do míry dané specifiky ryze asijského modelu, z nějž Spring vychází. Okna se tak spouštějí dvěma páčkami na spodním okraji středového panelu, klimatizace má zase elektronické ovládání, avšak není automatická. Samozřejmě se nic nezměnilo ani na dimenzích extrémně úzkého interiéru, do něhož se sice dva dospělí vedle sebe vejdou, ale budou si po cestě blíž než v jiných autech. Vzadu je pak pohodlí max. pro odrostlejší děti. Nadále však platí, že zadní lavice je sklopná jen vcelku.

Dacia Spring opět nabízí dvě motorizace, přičemž ta slabší o výkonu 45 k a s nejvyšší rychlostí 110 km/h je určena jen pro startovní linii Essential. Ta stojí 419 900 Kč, což je momentálně suverénně nejnižší cena za plnohodnotný elektromobil na našem trhu. Ovšem sleva není zadarmo, a tak si do této verze nedokoupíte 30kW DC nabíjení ke standardnímu 7kW AC, navigaci s parkovací kamerou ani jinou barvu než základní bělobu, nebo zeleň za 12 500 Kč. V základní výbavě je také pouze nabíjecí kabel na 230 V, za 400V je žádán doplatek 8 000 Kč, což ale platí pro všechny linie. Essential se také musí obejít bez klimatizace a vystačit si se 14" koly místo 15" u všech ostatních verzí. Na druhou stranu, nechybí dálkově ovládaný centrál, světelný senzor, zadní parkovací senzory, multimédia Media Control či vylepšená bezpečnostní výbava plnící standard GSR2.

Vyšší Expression cenově poskočil na 469 900 Kč, ovšem přihazuje nejen silnější motor s 65 k s maximálkou 125 km/h, ale také klimatizaci, dešťový senzor, vícebarevný interiér a možnost doplatku za DC nabíjení (15 000 Kč) a navigaci (20 000 Kč). Rovněž rozšiřuje počet nabízených barev na 6 a vyjíždí na 15" kolech. A konečně dobrodružně laděný Extreme za 494 900 Kč, který přihazuje navigaci s parkovací kamerou, gumové koberce, polokoženkové čalounění a systém V2L. A také možnost doplatku za přední parkovací senzory 4 000 Kč.

Záruka činí 3 roky/100 000 km, podle toho, co nastane dříve, tu lze v několika krocích za příplatek prodloužit až na 5 let/100 000 km. Trakční baterii kryje garance 8 let/120 000 km, k dispozici jsou i servisní balíčky opět v několika stupních až po 5 let/100 000 km. Vozy už jsou k objednání, dodací lhůta momentálně osciluje kolem čtyř měsíců.

Foto: Dacia

dacia-spring-2024
Klady
  • dobře obestavěný prostor
  • stabilní a předvídatelná jízda
  • praktické novinky ve výzbroji i výbavě
  • dynamika v městských rychlostech
  • úhledný design vně i uvnitř
Zápory
  • horší pasivní bezpečnost
  • pomalé DC nabíjení, navíc vždy za příplatek
  • omezená použitelnost mimo město
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Moc povedený update, hlavně po vzhledové stránce, když se technika zase tak moc nezměnila. Kdyby takové prdítko, to s větší baterií, bylo za 350 tis. Kč, už by to bylo hodně veselé s EV. A ta žlutá barva, ta se mi moc libí, asi jsem skrytý důchodce, ale važně je fajn.
Josef L
Josef L
No nevím, asi bych zvolil místo toho 2 roky starou Mazdu MX-30 s nájezdem do 15 tis. km, za stejné peníze s výrazně lepšími parametry a užitnou hodnotou.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Auto je použitelné až za 470+8 tis. Kč. Ale jinak za ten dobíjecí kabel se platí třeba i u Škodovky, je to myslím 16 tis. Kč, ale zvládá tři fáze.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze