😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Test českého autobazaru: dva tisíce elektromobilů pod drobnohledem, baterie překvapily

8
Test českého autobazaru: dva tisíce elektromobilů pod drobnohledem, baterie překvapily
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Pouze 1,5 % elektromobilů a 5,7 % plug-in hybridů mělo při testech SoH baterie pod 80 %
  • Průměrné SoH testovaných vozů bylo 92,62 %, i u aut s vysokým nájezdem zůstává baterie v dobrém stavu
  • Na degradaci baterie má větší vliv styl nabíjení než počet kilometrů

Pouhých 25 bateriových elektromobilů a 18 zásuvkových plug-in hybridů z celkových 2 020 otestovaných aut mělo při detailním měření diagnostikou Aviloo stav zdraví baterie nižší než 80 procent – to je závěr testu, který provedla společnost AURES Holdings, provozovatel sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. Firma během 19 měsíců testování proměřila stav celkem 1 672 bateriových elektromobilů (BEV) a 315 plug-in hybridů (PHEV).

Díky hloubkovému měření stavu zdraví baterie (State of Health, SoH) speciální diagnostikou rakouské značky Aviloo můžeme zájemcům o použitý elektromobil bez obav nabídnout i starší vozidla s vyšším nájezdem. Výrobci často, ale zdaleka ne vždy, garantují životnost baterií do stáří osmi let a 160 tisíc ujetých kilometrů, během nichž by stav zdraví baterie neměl klesnout pod hranici 70 procent. My v AAA AUTO jsme si stanovili vlastní hranici bezpečného výkupu na 80 procent SoH – a naprostá většina nabízených vozů ji s přehledem splňuje,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček. „Přes dvě tisícovky proměřených vozů měly v průměru nájezd 63 300 kilometrů a SoH 92,62 procenta, což je vynikající výsledek. Nejvíce najeto měl bateriový elektromobil s 375 tisíci kilometry, jeho SoH přitom bylo na úrovni 87,5 %. U plug-in hybridů to bylo auto s 221 tisíci kilometry a stavem baterie 82,4 procenta,“ doplňuje.

Jak se lze dočíst v tiskové zprávě, s měřením pomocí Aviloo v „Áčkách“ začali v lednu 2023. Otestování první tisícovky aut trvalo 19 měsíců. Poté však začala elektroauta v nabídce přibývat a další tisícovka byla pokořena za méně než poloviční dobu, konkrétně za osm měsíců. „Vozidla se SoH baterie pod 80 procent jsou ojedinělá, oněch 25 kusů tvoří pouze 1,5 procenta námi testovaných BEV, 18 kusů plug-in hybridů představuje 5,7 procenta. Takové auto nemusíme nutně odmítnout – pokud je jinak v celkově výborném stavu a dokážeme ho nabídnout za zajímavou cenu, jsme schopni ho vykoupit. Jsou to ovšem výjimky, v současné době například z asi 210 nabízených BEV máme jediné s SoH 79 procent, ostatní přesahují osmdesátkovou hranici,“ vysvětluje šéf AAA AUTO. Pouze dva nabízené BEV měly při měření SoH pod 60 %, u PHEV to byly tři kusy a jak doplňuje autobazar, jejich výkup samozřejmě neproběhl. „Tovární záruku v popisu auta uvádíme pouze v případě, že jsme ji byli schopni u výrobce ověřit. V opačném případě nabízíme speciální záruční program Carlife e-Deluxe, ušitý na míru právě elektromobilům,“ doplňuje Petr Vaněček.

O počtu ujetých kilometrů u elektromobilů až tak nejde, mnohem víc záleží na tom, jak se uživatel k baterii choval.

Absolutním rekordmanem v nejnižším SoH byl elektromobil s 25procentním zdravím, a to při nájezdu 72 tisíc kilometrů. U plug-in hybridů to bylo padesátiprocentní zdraví baterie při nájezdu 116 tisíc km. O počet ujetých kilometrů totiž u elektromobilů až tak nejde, mnohem víc záleží na tom, jak se uživatel k baterii choval, jakým způsobem ji nabíjel, zda ji vyjížděl do nuly a podobně,“ vysvětluje Petr Vaněček. Dokládají to i kuriózní případy, na něž v největším tuzemském autocentru narazili – některé plug-in hybridy s nájezdem přes sto tisíc kilometrů měly stav SoH velmi blízký 100 procentům. „Byla to s pravděpodobností hraničící s jistotou vozidla, která jejich řidiči používali jako běžné spalovací vozy a možnost externího dobíjení nevyužívali, což bývá třeba případ služebních aut. Baterie vozu tím pádem téměř nedegraduje,“ dodává Vaněček a přidává: „Díky Aviloo jsme odhalili také jeden nesoulad stavu tachometru, zobrazeného na přístrojové desce, se stavem nájezdu, evidovaným v řídících jednotkách vozu. Detekovali jsme rovněž několik nekvalitních akumulátorů. Taková vozidla jsme samozřejmě odmítli.

Diskuze ke článku
Vladislav Pisa
Měl bych prosbu - byl by možný článek, který by detailně rozebral diagnostiku aviloo, její přesnost - mají tuším dva testy, rychlý a podrobny? - a potenciální chybovost, případně vlivy, který můžou ten výstup ovlivnit?

Děkuji předem 😁
Dini Dini
Dini Dini
Kvůli zvyku řadit PR články mezi normální redakční tvorbu jsou ty áčka ještě vůbec funkční.

Nevím, jestli tam někdo ze zdejších byl, ale já co jsem se tam podíval, to byl vždycky průšvih. Ať už mi slíbili docela přijatelnou cenu za ID.4, pak mě tam s rodinou nechali opravdu přes dvě hodiny čekat a nakonec řekli o 35% míň s důvodem, že EV se bojí nebo že mě tam zaujalo něco ojetýho - 2r starý, najeto 60k...ale auto prostě smrdělo...vyleštěný volant? vadná startovací baterie? nefunčkní přední radar? auto dal do áček pravděpodobně sám autorizovaný dealer? áčka nechtějí ukázat techničák?
Rostislav Cibulka
Přes dvě tisícovky proměřených vozů měly v průměru nájezd 63 300 kilometrů a SoH 92,62 procenta. To mi tedy nepřipadá jako vynikající výsledek, když v průměru klesne SoH o 1 % na každých 8500 km nájezdu.
David Machalsky
Dobrý den,

přiznám se, že elektřině nerozumím, jen jsem zachytil a pochopil, že životnost baterie nekončí až na 0% kapcity, ale spíš už někde (a nevím, jak hluboko) pod 70%, že pak už mohou začít vykazovat chyby. Prostě jsem z toho pochopil, že s autem s baterií, která má 30% kapacitu už se jezdit nedá. Mohl by někdo prosím rozvést, kde je tedy ta pomyslná nula? Když je SOH na 80%, v jaké životnosti tedy baterie je? Třeba se ale ptám úplně špatně, tak mě klidně opravte. Díky

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze