Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, zveřejnila velmi zajímavou analýzu, ze které vyplývá, že mladé v ČR elektromobily sice lákají, ovšem jsou pro ně drahé. Dozvěděli jsme se ale také, že v AAA AUTO patří vysokoškoláci a mladí do 25 let k 10,5 % zákazníků, kteří si letos pořídili ojetý automobil. Upřednostňují přitom vybavené automobily, nejčastěji Škodovky.
„Současná mladá generace se na jednu stranu snaží být více „zelená“, a tedy šetrnější k životnímu prostředí, zároveň ale chce být nezávislá a mobilní. A přestože elektromobily mladé lákají, nemůžou si je dovolit, proto si spíše pořizují auta se spalovacími motory. Nadpoloviční většina mladých do dvaceti pěti let si vybírá vozy v dieselu, a to i kvůli nižším provozním nákladům. Emise je vlastně až tolik nezajímají, zásadní je v tomto věku cena,“ vysvětluje Karolína Topolová, Co-CEO skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.
TOP 10 nejprodávanějších modelů roku 2024 u zákazníků do 25 let:
Pořadí | Model |
---|---|
1. | Škoda Octavia |
2. | Škoda Fabia |
3. | Volkswagen Golf |
4. | Škoda Superb |
5. | Volkswagen Passat |
6. | Škoda Rapid |
7. | BMW 3 |
8. | Ford Focus |
9. | Hyundai i30 |
10. | Audi A4 |
Podle dat AURES Holdings počet mladých do 25 let, kteří si kupují automobil, roste každoročně před letními prázdninami, nejvíce pak na podzim, kdy se vysokoškoláci vrací do poslucháren. „Nejvyšší poptávku z řad mladých očekáváme tradičně v následujícím měsíci, kdy se hlavně vysokoškoláci vrací do škol, a potřebují tak být v průběhu studia mobilní. Zklidnění ekonomické situace pozorujeme i v navyšování ceny, kterou jsou mladí ochotni investovat do vozu. Přestože třicet šest procent kupuje stále ta nejlevnější auta do 100 000 korun, vyšším tempem rostou prodeje aut v cenovém rozmezí 200 až 300 tisíc korun, které si pořídilo meziročně o patnáct procent více zákazníků. Navíc vyšší investici nahrává i dostupnost úvěrů, kterých mladí často při nákupu automobilu využívají,“ doplňuje Topolová.
Nepřekvapí, že i u českých zákazníků do 25 let vede co do oblíbenosti domácí Škodovka, jež je tahounem napříč všemi generacemi. Jak můžete vidět v tabulce výše, mezi nejoblíbenější vozy patří Octavia (20 %) a Fabia (7,8 %), třetí je pak Volkswagen Golf (5,1 %). Ze zajímavostí lze vypíchnout, že náhon na všechna čtyři kola upřednostňuje jen 12 % zákazníků a nejoblíbenějšími barvami jsou stříbro-šedá (26,7 %), černá (19,0 %) a bílá (17,4 %).
„Mladí častěji vyhledávají automobily s vyšší výbavou. Například automatickou převodovku si pořizuje 36 procent z nich, u starších zákazníků to je jen lehce přes třicet procent. Ještě vloni tomu ale tak nebylo. To si z nich automat pořizovalo jen 24 procent,“ uvádí na závěr Karolína Topolová.
Asi stejný důvod jako komentář přede mnou. Je blbost, že to jsou nejoblíbenější barvy. Prostě berou to, co je, v té motorizaci a výbavě (ceně), co chtějí a barvu neřeší, max. si vyberou jeden z 50 odstínů šedi, jak je u firemních aut zvykem.
O oblíbené barvě zákazníků se dá mluvit v případě, že si zákazník opravdu vybírá nové auto do výroby podle sebe a nakonfiguruje si ho přesně dle chuti, včetně barvy.
Jinak, místo té Octávky za 100-150 by si mlaďas mohl koupit iOn nebo něco z těch trojčat, ale proč by to, proboha, dělal ? :-)