BMW XM Label (2024)
test

BMW XM Label (2024)

Satanův povoz
4

Výkon 758 koní, sportovní podvozek a dynamika supersportu. To vše zabalené do netradičně tvarované karoserie typu SUV, která poutá pozornost kdekoliv, kam toto monstrum přijede. Vítejte u testu exkluzivního modelu XM Label.

Málokdy se stane, že ve mě zanechá nějaké z testovaných vozidel takové dojmy, jako se to povedlo právě BMW XM v edici Label. Obecně je model XM považován za něco, co se vymyká tomu, co lze na silnicích aktuálně spatřit. Zvěsti dokonce hovoří o tom, že jeho druhá generace nejspíše nikdy nepřijde. A to je za mě velká škoda! Jasně, kdo chce velké BMW s karoserií SUV, má možnost koupit modely X5 a X7, kdy v druhém případě není problém do vozu dostat až sedm osob. V modelové nabídce je pak také model X6, který díky zkosené zadní části střechy vypadá dynamičtěji. Jenže tady jsme u BMW a tato značka vždy hleděla na potřeby a chtíč svých klientů. A proto je tu model XM, jenž kombinuje prvky všech tří zmíněných „sourozenců“.

Technické parametry BMW XM Red Label

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 110 × 2 005 × 1 755 mm, 2 760 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon550 kW, 748 koní, točivý moment: 1 000 Nm
Baterie29,5 kWh (25,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od5 053 900 Kč

Však se na to podívejte sami. Auto má do délky 5,1 m a do šířky měří přes 2 m. Přidejte si k tomu, že s 22" disky kol vypadá XM tzv. „tak akorát“ a najednou máte dojem, že auto nemá soupeře. Dokonce i největší Range Rover aktuální generace není ani se zpětnými vnějšími zrcátky tak široký jako BMW XM. Zúžené dálniční pruhy, kde většinou platí limit 2,2 m, jsou tak pro toto auto předem zapovězeny. Už při pohledu do konfigurátoru modelu lze spatřit široké možnosti individualizace, které zahrnují bohatou nabídku laků karoserie, popřípadě až 23" disky. Některé tuningové firmy ale umí na „XMko“ dostat ještě o palec větší disky, což je ale za mě již celkem riskantní vůči výslednému jízdnímu projevu. Testovaná specifikace na snímcích vyšla na 5,5 milionu korun, za což může hlavně fakt, že edice Label je sama o sobě tím nejlepším, co lze zakoupit.

Jde o vážně velké auto a vidět je to i uvnitř. Dopředu i dozadu se pohodlně posadí čtveřice dospělých osob s výškou do 195 cm. Panoramatické střešní okno zde budete hledat marně. Místo toho je na stropě instalován potah z alcantary, který je podsvícen LED. Stačí v palubním menu zvolit určitý barevný odstín ambientního osvětlení a kabina BMW XM může vypadat jako taneční klub nebo jako klidná koncertní síň. Toto auto je prostě provokace každým coulem a ten, kdo si ho bude chtít pořídit, musí dopředu počítat s tím, že pozornost okolí je dopředu zaručena. Nehledě na to, že po usednutí do vozu jsem si i já připadal, jako bych měl na všech stranách auta terč. Nebyla chvíle, kdy se na mě někdo nepodíval a třeba tankování na čerpací stanici se často neobešlo bez obdivných (a někdy naopak nehezkých poznámek) směrem k designu auta.

Předností a skoro až dominantou byla v tomto případě přední sedadla. Ta kromě podsvíceného loga „XM“ nabízela naprosto kompletní elektrické nastavení. Snad každý typ postavy zde najde ideální pozici, kterou dále zpříjemní třístupňový výhřev, masáž nebo výkonné odvětrávání. Bočnice sedadel mají bohatý rozsah nastavení a červeno-černý odstín kůže se mi moc líbil. Auto nemá moc nevýhod, jako jediné mínus bych mohl uvést, že klimatizace se musí ovládat skrze dotykovou středovou obrazovku. To je ale standard snad u všech aktuálně vyráběných BMW, nikoliv nedostatek modelu XM. Pryč ale od klasických dojmů z kabiny a výbavy. Vůz je v edici Label a to znamená jediné – dechberoucí zážitky a nekonečný příval adrenalinu.

Pod přední kapotou je plnotučný benzinový osmiválec o objemu 4,4 l. Kombinovaný výkon zde společně s elektromotorem dosahuje 748 koní a točivý moment činí rovných 1 000 Nm. Asi není divu, že i přes pohotovostní hmotnost 2,8 tuny umí německé SUV sprintovat z 0 na 100 km/h v čase 3,7 s. To je stejná hodnota, jakou nabízí nejvýkonnější varianta BMW řady 7, což už něco dokazuje. Maximální rychlost je zde elektronicky omezena na 250 km/h, ovšem nebylo by to BMW, kdyby nenabízelo kouzelný příplatek za odblokování omezovače rychlosti. V takovém případě umí tato (černá) bestie jet až 290 km/h a stále by neměla dost. Více už ale z vozu vymáčknout oficiální cestou nepůjde, důvodem je hlavně tovární záruka. Mohu vám ale s klidným svědomím říci, že za doprovodu čtveřice ohromných koncovek výfuků s klapkami uvnitř jsem byl z jízdního projevu BMW XM Label doslova mimo.

Mnozí mohou namítat, že toto auto je přece strašně těžké, musí být neohrabané a ani 748 koní mu nemůže pomoci k extrémně sportovní jízdě na okresních silnicích. Jenže chyba lávky. To jsem si říkal také, ale jakmile jsem zkusil svou oblíbenou okresku, najednou jsem začal názor měnit. BMW XM Label totiž v základu nabízí adaptivní odpružení, sportovní diferenciál na zadní nápravě a velké silné brzdy. V palubním systému pak existuje speciální složka, kde se dají jednotlivě nastavit parametry vozidla. Dokonce i síla brzd lze nastavit do režimů Comfort/Sport. Přitom se zde bavíme o plug-in hybridu, jenž má baterii o kapacitě 25,7 kWh. Po jejím plném nabití, které potrvá skrze AC přípojku maximálně čtyři hodiny čistého času, umí model XM ujet na elektřinu až 70 km.

Najednou se tedy z uřvaného a monstrózně vypadajícího SUV umí stát krotký beránek, jenž po celou dobu ze sebe vydoluje sotva valivý hluk pneumatik. S autem jsem celkem ujel 960 km a nebudu se stydět za to, když vám prozradím, že zrovna ekonomicky jsem nejezdil. Při snaze o kratší eko jízdu jsem sice spatřil na palubním počítači 9,4 l na 100 km, ale jakmile se baterie vybije, stačí jen lehce přišlápnout pedál plynu a spotřeba rychle letí vzhůru. Naopak při plném nabití baterie lze jezdit za 3 l na 100 km. Je ale potřeba dodržovat pravidelné cykly, k čemuž by pomohla instalace nabíjecí technologie DC. Takovou možnost ale bohužel zatím BMW nenabízí, což je jedno z mála negativ.

Sportovní jízda nedělala testované specifikaci žádný problém. Natáčení zadní nápravy pomáhalo při průjezdech ostřejšími zatáčkami a silné brzdy se neunavily ani při opakovaném zastavení z vyšší dálniční rychlosti. Pro extrémně rychlou sportovní jízdu je potřeba mít hlavně vynikající obutí. To bude často rozhodujícím faktorem, které rozhodne o tom, co vše si vlastně budete smět dovolit. Ve výsledku je BMW XM naprostá šílenost postrádající smysl. Jenže to je přesně ono. Jedná se o auto, které se vymyká a nejen designem působí snad na každého, kdo je v jeho blízkosti. Nezkušený řidič se za jeho volantem rychle vytrestá a ti zkušenější se mnohdy zpotí. Krotit skoro tři tuny pod porcí 748 koní není žádná legrace. Já toho byl svědkem, ale i tak bych si XM uměl představit ve své garáži.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

bmw-xm
Klady
  • baterie vystačí na 70 km elektrické jízdy
  • vynikající zvuk výfukové soustavy
  • velmi schopný sportovní podvozek
  • hromada prostoru v kabině
  • brutální dynamika i ve vyšších dálničních rychlostech
Zápory
  • nelze mít vzduchové odpružení
  • absence rychlého nabíjení
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Nazval jste to správně Satanův povoz. S majitelem takového povozu bych nechtěl mít vůbec nic společného. To si koupí drogový bos, nebo jiný mafián.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Tohle auto je šílenost, pro šílené lidi, co mají šíleně moc peněz. :-) Zajímavé, ale jsem neskutečně vzdálený od cílové skupiny. Ale dokážu ocenit, že je to jiné, koukatelné auto, co budí pozornost, což je asi chtění potencionálních majitelů, být vidět.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze