Range Rover P510e SV (2023)
test

Range Rover P510e SV (2023)

Pan nezastavitelný

Pátá generace luxusně zaměřeného Range Roveru přináší nálož nových technologií, ještě lepší jízdní zážitky a hlavně opět o něco více komfortu. Na test jsme dostali skoro to nejlepší, co se dá v této modelové řadě pořídit. I tak se ale provedení s cenou skoro 7 milionů Kč nevyvarovalo drobným nedostatkům.

Nejnovější generace Range Roveru se představila již loni v říjnu a možná se to nezdá, ale nejluxusnější Land Rover se vyrábí v různých generacích již 50 let. To je dost na to, aby si výrobce pohrál se vším, co by mohlo v reálném světě jakkoliv nepříjemně obtěžovat posádku. Do testu se dostavila benzinová plug-in hybridní varianta s výkonem 510 koní. Kromě toho byl vůz vyveden v zakázkové úpravě SV, což znamenalo, že na podlaze se objevily bavlněné koberce s vysokým chlupem. Tento prvek výbavy mě často až nutil k úvaze, zda bych se neměl po každém nasednutí přezout do domácí obuvi. Vzhledem k astronomické ceně testovaného exempláře nebylo ničím výjimečným, že vůz přijel na 22" kolech a nechyběl aktivní vzduchový podvozek s několika jízdními režimy.

Technické parametry Land Rover Range Rover P510e

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 058 × 2 209 × 1 870 mm, 2 810 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon510 koní, točivý moment: 700 Nm
Baterie38,2 kWh (31,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 7,4 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od4 084 513 Kč

I lak karoserie s cenou skoro 200 tisíc Kč dával okolí znát, že „plebs“ v podobě BMW X5 a Audi Q7 by se měl klidit z cesty. Komu by totiž nestačila průbojná vizáž a zlaté akcenty na karoserii, toho by stejně jako mě okamžitě přesvědčilo usednutí za obří dvoubarevný kožený volant. Ten může mít na přání věnec z pravého dřeva, ovšem to bych si osobně odpustil. Land Rover si dal co nejvíce záležet na tom, aby se každý ze čtyř cestujících cítil na palubě páté generace Range Roveru co nejpříjemněji. Nechyběly tak nejlepší materiály, pravá kůže a špičkový audiosystém s 35 reproduktory. Stále je to málo? Pak by mohlo zaujmout „kapitánské“ zadní pravé křeslo s masáží, výhřevem a odvětráváním. Menší tablet mezi druhou řadou sedadel nabízel mnoho nastavení vozu. Změnit se tak dalo ambientní osvětlení v zadní části, stejně jako teplota klimatizace nebo stav okenních roletek.

Jednu věc bych však rozhodně doporučoval. Ačkoliv se na Range Roveru páté generace hledaly chyby jen velmi těžko, kratší karosářská verze (SWB) nenabízí tolik místa pro cestující vzadu. Vyšší postavy se zde budou koleny nepříjemně dotýkat opěráku předních sedadel. Jakmile by si pak někdo ze zadních cestujících chtěl sedadlo položit více vzad, sedák se poposune směrem kupředu, aby cestující měl pocit, že je položen ve kvalitním koženém křesle. Jenže v tu chvíli nastává nedostatek centimetrů pro nohy. Doporučoval bych proto při koupi vozu zvolit delší karoserii (LWB). Díky ní sice vůz bude měřit skoro 5,3 metru, avšak rozvor se natáhne na 3 197 mm.

Nový Range Rover je také prvním Land Roverem v historii, který je vybaven prvkem Power Assisted Doors. Jde o systém kombinující integrovanou detekci nebezpečí a bezpečnostní prvky proti přiskřípnutí. Společně se systémem Soft Door Close jsou pak všechny čtyři dveře pro cestující plně elektricky ovládané. Děje se tak skrze obrazovku systému Pivi Pro, popřípadě přes tlačítka u stropních madel a u mechaniky zámků dveří. Ani v terénu není tato funkce marná, protože zvládala náklony vozu až do úhlu 10 stupňů. Za to klobouk dolů, protože kdo by si přeci špinil ruce s klikami vozu, jehož cena atakuje sumu za velký a luxusní byt na okraji Prahy. A jelikož se jedná o velké SUV, důležité je zmínit i to, že objem kufru činí v pětimístné konfiguraci 857 litrů. V sedmimístné konfiguraci je to již jen 212 litrů a při sklopení obou zadních řad sedadel je možnost využít prostor s 2 050 litry.

Pod kapotou se nacházela zmíněná plug-in hybridní soustava. Ta se skládá z benzinového třílitrového šestiválce, elektromotoru a baterie. Jen elektromotor má sám o sobě výkon 105 kW, takže i v čistě elektrickém režimu nechyběla „pětkovému“ Range Roveru obstojná dynamika a zátah. Při plně nabité baterii s kapacitou 38,2 kWh jsme v zimním chladnějším počasí opakovaně ujeli okolo 80 km. Jsme si ale jisti, že v letních měsících by se dala pokořit i číslovka 100, což zmiňuje i sám výrobce. Důležité je, že využít lze i rychlonabíjení o výkonu až 50 kW. K plnému nabití baterie tak postačí necelá hodina. A za kolik se jezdí s 2,8 tuny vážícím SUV s výkonem 510 koní? Navzdory okolním teplotám, rychlejším přesunům po dálnicích a častému obsazení dalšími dvěma osobami si Range Rover 510e SV neřekl o více jak 3 litry na 100 km.

Co se ale stane, když se vám baterie během cesty vybije? Mnozí by tipovali, že britské SUV začne žrát i trávu kolem silnice. Popravdě, to samé jsem si myslel i já, ale auto mě vyvedlo z omylu. Stačí se jen trošku krotit a průměrný odběr paliva nepřeskočí hranici 12 litrů na 100 km. Vzhledem k 72litrové palivové nádrži se tak dá ujet na jeden zátah klidně i 500 km, aniž by bylo potřeba nabíjet. Za to klobouk dolů a Land Roveru posíláme pochvalu. Kdo bude pečlivě nabíjet, může se v elektrickém režimu pohybovat rychlostí až 140 km/h. V takovém případě se však baterie vybije po ujetí cca 50 km.

Obr, co nezná hranice

Vzhledem k tomu, že ve výbavě lze najít i elektricky ovládanou zadní nápravu, tak i parkování je s tímto obrem poměrně hračka. Zadní kola se umí natočit v úhlu až 7 stupňů a průměr otáčení je menší než 11 metrů. Samozřejmostí je i nálož terénních schopností, které jsme si otestovali při půldenním výletu do Krkonoš. Tam nás uvítal první letošní sníh a bylo znát, že ve spojení s kvalitním zimním obutím je Range Rover páté generace nezastavitelný tank. Hodně pomáhal kromě jiného systém Intelligent Driveline Dynamics (IDD), který 100krát za sekundu sleduje úroveň přilnavosti a reakce řidiče. Díky tomu předvídavě rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu a dále mezi jednotlivá kola.

A co říci na závěr? Prémiových SUV je na světovém trhu tolik, že mnohdy člověk vlastně neví, co si koupit. Nejnovější Range Rover je však adeptem na nejlepší SUV letošního roku. Jeho kvality sráží jen horší odolnost proti kvílení větru skrze dveřní těsnění ve vysokých dálničních rychlostech. Taktéž kratší karoserie nebude ideální volbou pro ty, kteří se rádi vozí vzadu a chtějí využít plný potenciál vozu. Ve všech dalších ohledech je však páté vydání britského SUV naprosto dokonalé a může se směle rovnat s Rolls-Roycem Cullinan. Ten sice svou cenou startuje tam, kde i nejvybavenější Range Rover končí, avšak jízdním komfortem a pohodlím na palubě je na tom jen o maličko lépe. Páté vydání britského kultovního SUV je tak nejlepší volbou pro extrémně náročné a movité zájemce.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

land-rover-range-rover
Klady
  • možnost využít rychlé nabíjení
  • nálož luxusní a bezpečnostní výbavy
  • nízká spotřeba i na dálnici
  • neuvěřitelná průchodnost těžkým terénem
  • nadmíru komfortní podvozek
Zápory
  • kratší karoserie nabídne málo místa vzadu
  • horší odhlučnění dveří ve vyšších rychlostech
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze