Model X7 je vlastně to nejlepší, co lze od BMW zakoupit. Terénní odnož vlajkové řady 7 je možné koupit v sedmimístném provedení a s výbavou, jejíž výčet by znamenal popsání jednoho listu formátu A4. Mnou testované provedení toho bylo jasným důkazem. Cena přes 4 miliony Kč, 7 míst k sezení a nejsilnější motor z nabídky, který se objevuje například u nového Range Roveru Sport P530. Přítomna byla velmi krásná 23" zakázková kola, která ale přinášejí jedno velké negativum. S jejich volbou je potřeba počítat nejen s příplatkem 103 tisíc Kč, ale taktéž s horším jízdním komfortem. Hlavně české okresky dokáží pohlednost vozu nepěkně odměnit, takže je potřeba dopředu zvažovat, zda je více komfort posádky, nebo vzhled vozu.
Technické parametry BMW X7 M60i xDrive
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 181 × 2 000 × 1 835 mm, 2 600 kg |
---|---|
Pohon | Benzín, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 390 kW, 530 koní, točivý moment: 750 Nm |
Nádrž | 83 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 3 283 800 Kč |
Hodně se mi líbil lak karoserie Manhattan, který k vozu náramně sedl. Dokonce se objevil názor, že takto vypadající X7 se přímo hodí do vozového parku vojenských složek a prakticky už chyběl jen modrý majáček na střeše. Další věci bych si ale na testovaném voze nejspíše odpustil. Tak třeba svítící linka kolem masky chladiče je za mě již trochu moc. S faceliftem navíc přední Matrix LED světlomety dostaly „dvě patra“ a s tím souvisí docela netradiční problém. Kdo pojede v noci a aktivuje dálkový režim, najednou uvidí několik centimetrů široký pruh na překážce před vozem, který rozděluje potkávací a dálková světla. To se dalo dopředu očekávat, protože světlomety samotné od sebe dělí část plastu na přední masce. Finální osvit silnice před vozem ale rozhodně není dokonalý, byť v dálkovém režimu světla svítí dostatečně široko a vysoko.
Po usednutí do interiéru jsem se okamžitě cítil jako doma a hledání nedostatků se stalo velkým oříškem. Loňská modernizace odstranila klasické palubní budíky a místo toho přibyl velký prohnutý displej, který se spojil se středovou obrazovkou. Novinkou je jiný vzhled výdechů ventilace a taktéž absence lišty s tlačítky pro její ovládání. Tento trend mě začíná iritovat, protože zrovna u modelu X7 je klimatizační systém vybaven širokým spektrem funkcí a vše se musí ovládat dotykem, případně otočným ovladačem iDrive. Interiér oživilo příplatkové celokožené čalounění Merino Ivory White/Atlas Grey. Sedadla vypadala přímo skvostně, nechybělo kompletní elektrické nastavení a masážní program. V letních parných dnech posádka vpředu ocení třístupňové odvětrávání.
Model X7 je od svého faceliftu standardně dodáván se sedmimístným interiérem, ovšem za příplatek 23 036 Kč lze kabinu proměnit na šestimístnou. Co se týče místa, prakticky není možné najít nějaké nedostatky. Ani 195 cm vysocí cestující se nebudou v první a druhé řadě sedadel jakkoliv tlačit. Prosklená panoramatická střecha sice ubírala pár centimetrů místa, ale i s její volbou byla kabina stále dostatečně vzdušná. Druhá a třetí řada sedadel měla svůj vlastní panel pro ovládání klimatizace a nechyběla ani čtveřice USB-C. Tady se myslelo zkrátka na vše a možná jen roletky v bočních oknech by přišly vhod. Prosklení druhého páru dveří je totiž enormní a tovární zatemnění oken je z mého pohledu nedostatečné.
A jak je to s objemem kufru? Při vyklopení třetí řady sedadel činí objem pouhých 300 litrů. To stačí na větší nákup, ale tím to končí. Po jejím sklopení se kufr zvětší na 750 litrů. Teprve po zajetí druhé řady sedadel vznikne rovná plocha o objemu 2 120 litrů. Díky pravidelnému tvaru kufru lze díky tomu do vozu dostat i větší lednici nebo pračku. To nejzajímavější na BMW X7 M60i je pak pohonná jednotka. Ta nabízela výkon 390 kW (530 koní), osm válců, mild-hybridní techniku a ekologický jízdní režim EcoPro. V něm umí X7 vyřazovat do neutrálu až do rychlosti 180 km/h a díky váze 2,6 tun lze na neutrál ujet klidně i dva kilometry v kuse. Není divu, že průměrná spotřeba se na konci týdne zastavila na 9,2 litrech na 100 km, což je na takto velké a výkonné SUV krásné.
Součástí této motorizace je i čtveřice pravých koncovek výfuku, které mají krásný hutný zvuk a umějí si ve sportovním režimu odfrknout. Je s podivem, jak 530koňové BMW s hmotností větší dodávky umí jezdit komfortně a za málo. Kdo se bude hodně snažit, na jednu nádrž může ujet klidně i 800 km. Nebavím se zde o stylu jízdy „brzda provozu“, ale o klidném přesunu napříč městy po dálnici do rychlosti 120 km/h. Sluší se dodat, že elektromotor (umístěný v obalu osmistupňové převodovky Steptronic Sport) dokáže v rámci mild-hybridní technologie přispět výkonem 9 kW a točivým momentem 200 Nm. To je velmi solidní pomoc při zrychlování z místa nebo při potřebě rychlejšího připojení na dálnici. Samozřejmostí je taktéž pohon všech kol xDrive. Ten využívá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku v převodové skříni. Podle aktuální situace se rozděluje výkon mezi přední a zadní kola, přičemž vždy je upřednostněna zadní náprava.
BMW X7 M60i xDrive je ukázkou toho, že i v dnešní době lze postavit silné, komfortní a přitom dostatečně úsporné sedmimístné SUV. Ano, pohled na výsledné emise CO2 mohou někomu způsobit trauma, ale do budoucna chce BMW vyrábět jen a pouze elektromobily, což znamená, že benzinová X7 bude stejně jednoho dne nahrazena elektrickým ekvivalentem. Testované provedení mělo jen minimum negativ, což dokazuje, že cena okolo čtyř milionů Kč je oprávněná. Navíc brutální dynamika nebo dominantní posed za volantem jsou jednou z mnoha věcí, které snad nikdy nepřestanou bavit.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz