Nový Range Rover Sport je jednou z nejvýznamnějších novinek loňského roku. Ačkoliv má v názvu Sport, jeho jízdní kvality se dají přirovnat k limuzíně luxusní třídy. Kvůli ekologii vybavil Jaguar Land Rover všechny modely určitým stupněm elektrifikace, přičemž nejméně násilným řešením je instalace mild-hybridní techniky. Ta byla přítomna i v mém případě u varianty Sport P530, kdy číslovka stále udává počet koní. O tom, že před vámi nestojí jen tak něco obyčejného, svědčí především velká sportovní kola o velikosti 22" a čtveřice poctivých koncovek výfuku s vynikajícím hutným zvukem. V exkluzivní výbavě First Edition vůz nabízel taktéž modro-zelený lak karoserie, na zakázku vyrobené kožené čalounění sedadel a součástí byla taktéž velmi bohatá výbava, která by vydala na několik dalších odstavců.
Technické parametry Land Rover Rover Sport 3 P530
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 946 × 2 209 × 1 820 mm, 2 430 kg |
---|---|
Pohon | Benzín, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 390 kW, 530 koní, točivý moment: 750 Nm |
Nádrž | 90 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 615 900 Kč |
Zvenčí nový Range Rover Sport určitě nikomu neudělá ostudu a snadno si jej zle splést s větším Range Roverem. Velikostně jsou si vozy hodně blízko a hlavně zepředu je vizáž také hodně podobná. Po usednutí do interiéru testované verze jsem si opět připadal, jako bych právě otevřel dveře luxusního apartmá. To umí opravdu jen vozy značky Range Rover. Ani německá prémiová trojka nenabídne tak luxusní dojem a pocit kvality. Rozměrná celokožená křesla připomínající pohovku z luxusního butiku byla to první, co mě okamžitě dostalo do pohody a klidu. Člověk do nich tak nějak „zapadne“, ale přitom stačí pár kliků v palubním systému a rázem jde přifouknout bočnice, prodloužit sedák či zapnout velmi dobrý masážní program s 5 intenzitami a 10 typy masáže.
Nová generace modelu Sport měří na délku 4 946 mm, do šířky povyrostla na 2 209 mm a na výšku lze naměřit 1 820 mm. Díky většímu rozvoru 2 997 mm se v kabině nachází mnohem více prostoru pro nohy zadních cestujících, což je významné plus. Dozadu se s přehledem posadili dva rozměrní cestující s výškou 185 cm, ani jeden si přitom nestěžoval na to, že by mu někde scházelo místo. Překvapivě mi přišlo, že na rozdíl od většího Range Roveru současné páté generace je ve Sportu místa o dost více. Možná za to ale může fakt, že u nejvyšší řady Range Rover je nabízeno ještě provedení s karoserií LWB, kde je již místa naopak o dost více. Nastupování do vozu je usnadněno vzduchovým podvozkem, který nabízí režim „Nástup do vozu“. Světlá výška zde činí standardně 216 mm, avšak během pár sekund se může zvýšit až na 281 mm.
Díky tomu lze v náročném terénu využít přední nájezdový úhel 33°, přechodový úhel 26,9° a zadní nájezdový úhel až 30°. Range Rover Sport se nebojí ani průjezdů hlubokými kalužemi nebo brody, protože je schopný se „ponořit“ až do 90 cm. Stále zde přitom hovoříme o verzi P530, která výkonem a zvukovým projevem připomíná spíše závodní náčiní na německé dálnice. Britská automobilka se totiž spojila s BMW a převzala osmiválec s označením N63. Tento 4,4l vidlicový motor nabídne točivý moment 750 Nm a zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 4,5 sekundy. Standardem je spojení s osmistupňovým automatem od ZF a pohon všech kol vyladěný přímo v Land Roveru, což znamená snadný odpich snad na jakémkoliv podkladu.
Horší je to se spotřebou, a to navzdory tomu, že je zde přítomna 48V síť a startér generátor. Ani v ekonomickém režimu jsem nebyl schopen klidným tempem jezdit za méně jak 10 litrů na 100 km. Lehce dynamičtější jízda a komfortní režim znamená odběr benzinu na úrovni 14 litrů, sportovní jízda během chvíle pozměnila spotřebu na 22 l na 100 km. Pro spořílky tak P530 vážně není. Kouzlo Range Roveru Sport je ale úplně jinde. Zatímco třeba u BMW X7 M60i, které má stejný motor a výkon, se budete cítit jako doma hlavně na hladkých okreskách a dálnicích, s „Rangem“ není problém vyjet mimo zpevněnou cestu a upalovat rychlejším tempem po vlhké louce, zabahněné lesní cestě nebo v hlubších sněhových kolejích. Přesně pro tyto případy je tady otočný volič systému Terrain Response 2, což konkurenci chybí.
Ve výbavě se nacházel elektronický zadní diferenciál, aktivní stabilizátory potlačujícími náklony karoserie v zatáčkách silou až 1 400 Nm a systém pro vektorování točivého momentu pomocí silných brzd i řízení všech kol. Ve finále je tak Sport P530 auto dvou tváří a je jen na řidiči, kterou z nich si zvolí. Zadní náprava byla schopna natočit kola až o 7,3°, takže parkování ve stísněných prostorech mi nedělalo sebemenší problém. Potěší taktéž 90l palivová nádrž, díky které není potřeba mít strach, že při plném zatížení neujedete ani 200 km. Nutno však podotknout, že zvuk výfuků a motoru se stal pro mě stal návykovým a ke konci týdne bylo těžké jezdit pomalým tempem, při kterém se otáčky motoru povalovaly u číslovky 1 300. A negativa? Vlastně jsem přišel jen na jedno. Tím je občas nervózní převodovka, která postrádá sametovost a při hrubším zacházení s vozem si chvílemi nevěděla rady, co vlastně dělat.
Kdo hledá prémiové SUV, které se nelekne hrubšího terénu a kaluží, ten by měl sáhnout po Range Roveru Sport. Není nutné volit zrovna vrcholné provedení, které jsem otestoval, ale kdo už jej bude mít v hledáčku, musí si připravit minimálně 3 miliony Kč a počítat s tím, že časté zastávky na čerpací stanici se stanou součástí jeho života. Chyb má ale auto jen minimum a otázkou je spolehlivost, která by díky špičkovému motoru od BMW nemusela být špatná. Jízdními schopnostmi však model Sport překonává většinu svých konkurentů a hlavně v drsném terénu takřka nenajde soupeře, což je jeden z důvodů, proč volit právě tento vůz.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz