Zvenku plug-in hybrid moc nepoznáte. Jak je vidět na testovaném kousku, i na elektrifikovanou verzi můžete nasadit M-Paket, což u dřívějších modelů nešlo. Jedinou změnou je označení a samozřejmě také nabíjecí port za levým předním kolem. Jinak jde o pěkný kus auta, který ale na rozdíl od X5 nepůsobí zavalitě. Je to dáno také výškou 1 676 mm, jedině zde se čísla nezvětšují. Na délku autu naměříte 4 708 mm, na šířku 1 881 mm a rozvor je poctivých 2 864 mm.
Osobně se mi moc líbí větší maska s aktivními klapkami, které umí držet v motoru ideální teplotu nebo zlepšit aerodynamiku. S 20" koly a M-Paketem auto vypadá skvěle. Trošku zvláštně působí světla, která dodávají lehce hloupoučký výraz při pohledu zepředu.
Technické parametry BMW X3 30e
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 708 × 1 891 × 1 676 mm, 2 065 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 215 (135 + 80) kW, 292 (184 + 109) koní, točivý moment: 420 Nm / 1 350 ot/min |
Baterie | 12 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 600 + 50 km |
Cena od |
Po nastoupení je vše tak, jak má být. Rozložení i vzhled je typické BMW poslední doby, zde je přidáno pár efektních znaků M-paketu. Pokud jste zvyklí na BMW X5, rozdíl v prostoru především na šířku poznáte. Mně ale „kokpitovější“ pocit uvnitř vyhovoval, je vlastně dost podobný tomu v klasické řadě 3. Rozhodně zde netrpíte nedostatkem, a to ani ve druhé řadě.
Kufr doznal úbytku kvůli baterii plug-in hybridu o rovných 100 litrů. Celkově tak můžete počítat s prostorem 450 litrů, což je pořád velice slušná hodnota a celý testovací týden mě objem kufru neomezil. Ve vyšší hraně kufru najdete vedle baterky také menší prostor pro nabíjecí kabely. V prostoru zavazadelníku samozřejmě nechybí různá poutka, 12V nabíjecí zásuvka a lze zde také pohodlně sklopit zadní sedadla.
Kůže interiéru působí velice hodnotně, stejně jako zbytek vnitřku. Sedačky jsou vybaveny dofukem a jsou kompletně nastavitelné. Pohodlnou polohu zde najde opravdu každý a nabízí skvělé boční vedení. Jak je dnes již nutností, všude najdete nabíjecí porty jak USB, tak novější USB-C, a to i pro cestující vzadu. Nechybí ani bezdrátová nabíječka, takže nouzi váš chytrý telefon určitě mít nebude.
Středový displej má exkluzivní kvalitu, kontrast a rozlišení. Na 10,25 palcích umí zobrazit veškeré funkce, na které jste zvyklí. Nechybí rozdělení displeje a možnost zobrazit více informací najednou. Ne, že by nebyl infotainment intuitivní, ale přijde mi zbytečné měnit každé dva roky uživatelské rozhraní. Líbilo se mi menu před 5 lety, kdy začal iDrive být skutečně intuitivní. Fajn byly také dlaždice, které se daly upravovat podle preferencí uživatele. Nevadí mi ani widgety, které se taktéž dají lehce upravit. Nemyslím si ale, že je potřeba rozhraní měnit tak často. Sžijete se však velmi rychle. Především, pokud máte s BMW již nějakou zkušenost. Dost vám pomůže ovládání kulatým ovladačem iDrive, dotykový displej, gesta i hlasové ovládání.
Ještě větší displej je před řidičem místo klasických budíků. Digitální přístrojový štít má 12 palců, ale BMW již delší dobu chybí větší možnost personalizace. Tak velký a kvalitní displej by šel využít určitě lépe. Většina ukazatelů nelze vyměnit, zobrazit tak lze pouze klasické informace palubního počítače, bezpečnostní asistenty nebo mapu. Nelze ale například mapu roztáhnout přes celý displej. Vzhled se mění v závislosti na režimu jízdy ECO Pro, Comfort, Sport. Škoda, že i v režimu Comfort se ukazuje na přístrojovém štítu pouze ukazatel „síly“ a ne otáčkoměr. BMW tak ukazuje, že spalovací motor se dostává stále více do pozadí. V režimu Sport prostředí ukazatelů zrudne a vidíte vše, co potřebujete.
Naprosto skvěle funguje barevný head-up displej, který je dostatečně velký a přehledný. Všechny důležité informace vám naservíruje přímo na cestu před vámi, a to včetně výstražných znameních nebo dopravních značek.
Parkování na modrých zónách v Praze vám zůstane zapovězeno.
Jak už vám nejspíš došlo, pod kapotou najdete plug-in hybridní ústrojí. Zážehový dvoulitr o výkonu 184 koní je kombinovaný s elektromotorem v automatické převodovce. Elektromotor má sám o sobě 109 koní, celkový systémový výkon činí 292 koní, točivý moment má 420 Nm. Spotřeba by měla být od 2,4 litru na 100 kilometrů. Hodnota to není nereálná, musíte ale splnit několik předpokladů. Emise CO2 činí podle WLTP 56 g na kilometr. Nedostanete se tak pod 50 g, což znamená že vám parkování na modrých zónách v Praze zůstane zapovězeno.
Ve srovnání s čistě benzinovou alternativou plug-in hybrid přidává 275 kilogramů váhy. Dieselová 30d je lehčí jen o 175 kg. Konečných 2 065 kg není na tak velké auto zas tak hrozné, plug-in hybrid je ale jediný s hmotností přes 2 tuny.
Celkový výkon 292 koní a točivý moment 420 Nm je naprosto dostačující. Samo o sobě mluví zrychlení z nuly na sto kilometrů za 6,1 vteřiny, maximální rychlost je pak 210 km/h. Pořádně bych si promyslel zvolený podvozek. Ten, který je součástí M-Paketu, je ve spojení s 20" koly opravdu dost tuhý. Pokud je vaším snem brousit okresky, pak je tužší podvozek v pořádku (možná bych si ale rozmyslel, jestli zvolit SUV). V jiných případech bych si vystačil s klasickým podvozkem, podle mě se bude hodit více.
Pokud ale přepnete na pádla a zvolíte režim Sport, dostane se vám překvapivě dost zábavy. Auto umí být až nebezpečně rychlé a ihned budete chtít vyzkoušet jeho limity. Pořád platí, že BMW se snaží alespoň něco sportovnosti vtisknout každému autu a hybridní SUV (jakkoli to zní zvláštně) není výjimkou.
Nejvíce vás asi bude zajímat spotřeba. Začněme elektrickým režimem. Nabití 12kWh baterie skrze port za levým předním kolem trvá 6 hodin z klasické zásuvky. Pokud natrefíte na wallbox nebo nabíječku pro elektromobily, nabíjení zabere 3,5 hodiny. Na začátku mi auto ukazovalo dojezd čistých 33 kilometrů. Naštěstí je ale BMW více než férové a je ve svých předpovědích spíš defenzivnější. Na první pokus jsem s plně nabitým autem ujel 42 km a napodruhé dokonce 51 kilometrů.
Bez nabíjení klidným tempem zvládnete okresku za 5,5 litru.
Pokud s autem plánujete jezdit bez nabíjení, počítejte s osmi litry benzinu při klasických přesunech. Na dálnici jsem se viděl spotřebu 8,6 litru, dobil jsem však 12 kilometrů dojezdu na elektřinu, které si auto šetří do města. Velmi těžko se spotřeba měří, protože auto buď nabíjí, nebo se snaží baterii využívat. Takový výlet z Prahy do Orlických hor a zpět pouze s jedním nabíjením vyšel na krásných 5,9 l/100 km. Bez nabíjení klidným tempem zvládnete okresku za 5,5 litru. Celkově jsem s autem ujel 609 kilometrů, nabíjel jsem jen párkrát a finální spotřeba činila 6 litrů. Myslím, že jde o velice dobré skóre, když vezmete v potaz, že součástí byly i dynamické testy. Jen pro zajímavost, novinářské auto mělo za celý svůj krátký život 8,5 l/100 km od vyjetí z výrobního závodu. Číslo je to velmi nízké, novináři se totiž s autem nepárají, navíc auto často dlouho stojí nastartované například kvůli focení.
BMW X3 je velmi vyspělým autem. Vlastně je na zamyšlení, jestli někdo potřebuje velkou X5. Věřím, že 90 % majitelů bude o malinko menší X3 stačit, samozřejmě pokud nepotřebujete 7 sedadel. Technologie dodané v menším balení si s ničím nezadají s luxusními limuzínami a zde máte výhodu překonání lehčího terénu. Systém xDrive funguje výtečně a nemusíte se bát vyštrachat se k horské chatě bez řetězů. Plug-in hybridní pohon má opět smysl, pokud v práci/doma máte možnost nabíjení. I bez nabíjení se ale může jevit hybrid jako komfortnější než diesel, spotřeba bude podobná, a benzin má mnohem příjemnější projev. Jedinou pihou na kráse je nemožnost parkovat v centru Prahy na modrých zónách zdarma.