Minulý rok jsme se od Audi dočkali poměrně silné ofenzívy. Však došlo na modely A6, A7 nebo Q8. Ani zkraje roku však tato německá automobilka nelení a pro změnu ukázala nové modely z nižších segmentů. Tím prvním je Audi A1 a tím druhým Audi Q3. Protože nejmenší model v nabídce jsme už otestovali, dnes se budeme věnovat Audi Q3.
Jak už to tak bývá, tak nová generace je větší. Stojí na koncernové platformě MQB. Na délku má 4 485, na šířku 1 849 a na výšku 1585 milimetrů, což je jediný rozměr, který je oproti předchůdci menší.
Druhá generace Q3ky dostala osmiúhelníkovou masku singleframe po vzoru Audi Q8. Na masku navazují LED světlomety. Asi nejvíce však u testovaného kusu upoutá lak. Na první pohled to vypadá, že jde o oranžovou. Jakmile však přijdete blíže, tak zjistíte, že to až tak oranžová není – má trošku jiný nádech. Tak či tak vás barva jednoznačně upoutá. Testovaný kus stál na osmnáctipalcových kolech o rozměrech 235/55. Pod atraktivní design se podepsal také S line paket. Samozřejmě i Audi Q3 navazuje na stejný designový jazyk, takže ani zde nehledejte koncovky výfuku, ale jen dvě náhražky.
A co interiér? I ten samozřejmě navazuje na nastolený trend, ale podobně jako Audi A1, tak ani Q3 nemá v interiéru tři displeje, nýbrž pouze dva. Oproti modelům Audi A6, A7, A8 i Q8 vsází Audi Q3 v případě ovládání klimatizačních podmínek na hardwarová tlačítka. Jediné, co se mi moc nelíbí, je pruh pod displejem, kde najdete startovací tlačítko a na druhé straně hardwarový ovladač pro zesilování a zeslabování hlasitosti. Jinak interiéru není moc co vytknout.
Jeden ze dvou displejů, které v Audi Q3 najdete, je hned před řidičem. Ano, jedná se o virtual cockpit. Mercedes už sice Audi v možnosti, jak si displej před řidičem nastavit, zdatně konkuruje, ale třeba BMW v tomto případě zaostává. Ostatně jsem se o tom nedávno přesvědčil při testu nové generace BMW X5. Druhý displej je samozřejmě ten, na kterém běží infotainment. V základní výbavě dostanete 8,8palcový dotykový displej se systémem MMI Touch. Vrcholná verze má úhlopříčku 10,1 palce. V našem případě byla v autě nejvyšší řada MMI Navigace, za níž si Audi účtuje 47 500 Kč. Aby měl tento systém smysl, je potřeba ho mít připojený na internet. Stačí datová SIM karta.
Audi Virtual Cockpit – test
Oceníte především online aktualizované mapové podklady. Informace máte o uzavírkách, nehodách a tak podobně. Audi Q3 v případě potřeby umí zcela přeplánovat trasu. A pokud budete zlobit a neposlouchat pokyny tak jako já, protože sjíždět z dálnice dříve se mi prostě nechtělo, tak si za trest postojíte hodinu v zácpě. Nikdy jsem tudy nejel, tak proč bych nyní jezdil? Uznávám, nad Audi zvítězilo moje ego. Pokud vás nepřesvědčilo Audi, tak třeba budete slyšet na to, že mapové podklady zajišťuje společnost HERE.
Navigaci jsem ignoroval a hned mě vytrestala zácpa.
Jestli nějakým novým Audi už jezdíte, tak infotainment budete dobře znát. Poprvé jsme měli možnosti si ho vyzkoušet v Audi A8. Jediný rozdíl je ten, že zatímco dražší modely mají při ovládání haptickou odezvu, tak Audi Q3 či A1 nikoli. Systém se skládá převážně z dlaždic a je kompletně v češtině. Pracovat můžete i s profily – pokud by se mělo jednat například o sdílené auto ve firmě mezi čtveřicí pracovníků, tak si každý může udělat svůj profil, po jehož aktivaci se celý systém přizpůsobí.
Velkým pomocníkem je vyhledávání pomocí Googlu. Můžete sice sáhnout po vašem chytrém telefonu, ale nastat může i situace, kdy ho třeba nemáte dostatečně nabitý a nabíječku jste nechali doma. Záchranou může být bezdrátové nabíjení mobilních zařízení, které Audi Q3 podporuje. Chválím i to, že Audi vedle USB C ponechala staré dobré USB.
Kromě bezdrátové nabíječky oceníte i slušné odkládací prostory ve dveřích i pod loketní opěrkou a dva držáky na nápoje. Osobně bych neměl problém ani se zavazadelníkem. Nemám rodinu, takže 530 litrů je pro mě opravdu dostačujících. S čím bych však problém měl je fakt, že za cenu 1,3 milionů korun bych rozhodně chtěl dostat parkovací kameru. Naštěstí je to vše jen věc konfigurace.
V základní výbavě má Audi Q3 systém pre sense front, který detekuje překážky před autem včetně chodců či cyklistů a v případě potřeby dokáže zastavit nebo alespoň minimalizovat následky. Tím to však celé pouze začíná. Sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu nebo parkovací asistent – to vše si můžete do Audi Q3 objednat. Audi Q3 vás vyjde minimálně na 856 900 Kč, ale počítejte, že stačí pár systémů či vyšší řada infotainmentu a není problém se s cenovkou dostat i na 1,3 milionů korun jako v našem případě.
V době zahájení prodeje bude Audi nabízet novou Q3ku se čtyřmi motory: třemi jednotkami TFSI a jednou jednotkou TDI. Jejich výkony sahají od 110 kW (150 koní) do 169 kW (230 koní). Všechny čtyři motory jsou čtyřválce s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Testovaný kus měl na víku zavazadlového prostoru nápis 35 TFSI. Pod kapotou byl tedy dvoulitrový benzinový čtyřválec naladěný na 150 koní. Nejde však o mild-hybrid jako v případě Audi Q8. Motor má poměrně lineární nástup výkonu a je skvěle odhlučněný. Na dálnici se už přeci jen dostaví více hluku, a to především kvůli horší aerodynamice, ale také tím, že sedmistupňový S Tronic už musí držet vyšší otáčky. Převodovka mě trošku zklamala. Za studena občas nepříjemně cuká a občas se tak stalo i v případě zahřátého motoru. A jak je na tom spotřeba? Q3ka nám dělala společnost především na dálnici. Po týdenním cestování ukazoval palubní počítač spotřebu 7,5 litru. I podvozkově jde o příjemné auto.
Není nejlevnější a možná ani nejhezčí. Jedná se však i příjemného společníka s rozumnou spotřebou i příjemným podvozkem. Dokáže vám udělat radost, pokud patříte mezi milovníky různých systémů a dobrého infotainmentu, anebo se na všechny vymoženosti můžete vykašlat, vypnout je a užívat si cestu do cílové stanice. Audi Q3 vás totiž do místa doveze až nečekaně pohodlně.