Audi A1
test

Audi A1

Nejmenší z rodu má styl a dobře se řídí
1
  • Audi A1 nabízí virtual cockpit, nejvyšší řadu infotainmentu i celou řadu asistentů
  • Bezdrátové nabíjení telefonu je návyková věc a zvuk linoucí se z reprosoustavy Bang & Olufsen mě velmi překvapil
  • Po designové stránce Audi působí velmi sportovně, ale s motorizací 30 TFSI to sportovec není

Nejmenší z rodiny Audi, ale přesto hezké, roztomilé a pro někoho možná i vysněné. Nová generace Audi A1 je designově povedená a hned v úvodu vám povím, že i jízdně dokáže zaujmout. Ale to stále není vše.

Podobně jako Audi Q8, tak i Audi A1 určitými prvky odkazuje na historicky úspěšné modely Audi – třeba trojicí nádechů pod přední kapotou. Jak to tak bývá u nejmenších modelů v nabídce, tak i Audi A1 si můžete velmi individualizovat. Je libo výrazný žlutý, červený nebo modrý lak? Žádný problém.

Na test se nám dostala verze, kterou najdete pod označením Edition One S line, a to v krásném modrém laku s bílými koly a paketem S line, který podtrhuje sportovnější vzhled. Tomu však neodpovídá technika pod kapotou. Nejeden kolemjdoucí mi říkal, že ten třílitr pod kapotou musí s autem slušně cvičit. Šlo o domněnku, která vzniká při pohledu na nové označování modelů. Audi A1 30 TFSI ale opravdu neznamená třílitr pod kapotou. Edition One je výbavový paket. Ten zahrnuje paket S line, kontrastní lakování střechy, LED světlomety a 18palcová kola Audi Sport bílé barvy.

Motorizace 30 TFSI vskutku neznamená třílitr.

Audi A1 navazuje prakticky na všechny své předchůdce, ať už jde o Audi A8, A7 nebo Q8. Tím, že Audi A1 patří do nižšího segmentu, na středové konzole nenajdete displeje dva, ale jeden. Ten, co v dražších modelech ovládá klimatizační podmínky, v Audi A1 nehledejte. Místo toho si klimatizační podmínky nastavíte na klasických tlačítkách. Co je naopak naprosto stejné je systém infotainmentu. Ten běží na 10,1palcovém dotykovém displeji. Chybí zde však haptická odezva.

Nejmenšího člena rodiny Audi připojíte přes datovou SIM kartu na internet. Díky tomu máte online aktualizované mapové podklady v reálném čase, informace o počasí, možnost vyhledávat body zájmu a tak podobně. Audi A1 není po technologické stránce žádný nazdárek. Přijde nová aktualizace mapových podkladů a vy nevíte co s tím? Nepotřebujete to vědět. Audi si balíček samo stáhne, nainstaluje a vám to jen v notifikační liště oznámí. Audi tento infotainment označuje MMI Navigation plus a řekne si za něj 54 500 Kč. Jestli však máte rádi moderní technologie, pak s investicí neváhejte.

Co mě velmi překvapilo byla příplatková reprosoustava Bang & Olufsen s 3D zvukem. I zde příplatek ve výši 20 900 Kč doporučuji. Nejdříve jsem byl trošku skeptický, ale i v malém autě hraje Bang & Olufsen skvěle. Většinu věcí včetně hudby obsloužíte pomocí multifunkčního volantu a zbytek přes virtual cockpit, který běží na displeji o úhlopříčce 10,25 palce. Dá se poznat, že má o něco málo hrubší rozlišení než dražší modely, ale neuráželo mě to a oči z toho nebolí.

I v nejmenším Audi můžete mít bezdrátové nabíjení telefonu. Avšak není nabíjení jako nabíjení. Pokud používáte větší telefon, konkrétně třeba iPhone 8 Plus jako já, tak ho zde v pohodě nabijete – na rozdíl od některých modelů BMW, kam se telefon nevejde. Potěšit vás může i podpora Apple CarPlay.

Při parkování se můžete spolehnout na parkovací senzory, nebo rovnou využít parkovacího asistenta za 22 100 Kč. Na dálnici si můžete koupit kávu a zapnout adaptivní tempomat i s hlídáním jízdního pruhu. Tyto věci ještě pár let zpátky patřily výhradně do vyššího segmentu. Například za adaptivní tempomat si připlatíte 15 400 Kč.

Jak už jsem řekl výše, tak označení 30 TFSI opravdu neznamená třílitrový šestiválec. Testované Audi A1 mělo pod kapotu litrový tříválec naladěný na 116 koní. Jeho typický tříválcový projev poznáte. Výkon jde na přední kola přes 7stupňovou automatickou převodovku S tronic. Dokážu si představit, že jakmile dostane Audi A1 silnější motor, bude to i celkem zábavné auto. I tak mě Audi A1 bavilo.

Spotřeba tříválce se dá držet okolo pěti litrů a díky lehčímu předku A1ka i velmi dobře zatáčela. Při přepnutí na dynamický režim se nic významně nezmění, tedy až na zvukové dobarvování motoru, jak jsme si na to už zvykli i u jiných. Jakékoli sportovní ambice skončí na tom, že tříválec postrádá sílu, a jakmile zjistíte, že dokážete jezdit i za více jak deset litrů, tak to příště zkoušet nebudete.

Designově se mi Audi A1 líbí. Oproti předchozí generaci narostlo ve všech směrech. I do nejmenšího Audi si můžete objednat věci, které byly dříve tomuto segmentu zapovězeny. Reprosoustava Bang & Olufsen hraje skvěle, milovníky technologií potěší i nejvyšší řada infotainmentu, popřípadě bezdrátové nabíjení i pro opravdu velké telefony či Apple CarPlay. I jízdně mě Audi A1 bavilo, ale jen do té doby, než jsem se podíval na ceník. Testovaný kus se cenovkou přehoupl přes jeden milion korun. A za takovou cenu tříválec rozhodně nechcete.