Tesla zřejmě zavede do dvou let obousměrné nabíjení. Musk s tím ale nesouhlasí

2
Tesla zřejmě zavede do dvou let obousměrné nabíjení. Musk s tím ale nesouhlasí
Fotografie: Tesla
  • Americká automobilka systému V2X dlouhodobě příliš nefandí
  • Vystoupení jejích šéfů na investorském dni možná odhalilo, proč tomu tak je

Na podobných vystoupeních obvykle prezentuje technologické novinky Tesly osobně Drew Baglino, šéf divize pohonů a elektrovýzbroje. Nejinak tomu bylo na nedávném investorském dni, kde prezentoval celou řadu novinek. Jednou z nejdůležitějších bylo oznámení, že Tesly budou do dvou let schopné poskytovat obousměrné nabíjení, tedy některou ze služeb V2X. To znamená energii nejen přijímat, ale také ji v případě potřeby vydávat, ať už v základní úrovni uživateli prostřednictvím výkonné palubní zásuvky (V2L neboli vehicle to load), pokročilé V2H (vehicle to home), kdy vůz dokáže prostřednictvím obousměrného wallboxu napájet celý dům, či dokonce špičkové V2L (vehicle to load), kdy vůz slouží jako zásobník energie a ve špičkách ji vrací do sítě.

Tuto funkci už řada konkurentů poskytuje, například V2L se stává prakticky standardem zejména u velmi populárních elektrických pick-upů a například Nissan Leaf podporuje funkci V2G již deset let, ačkoliv automobilka nabídla potřebnou domácí nabíječku teprve nedávno. V tomto směru tedy pozice inovátora Tesle utekla a nebyla to zřejmě náhoda, i když se pan Baglino snažil vysvětlit, že nešlo o vědomé rozhodnutí, spíše o přirozený posun priorit. Jenže pak si vzal slovo osobně Elon Musk a tak trochu poodhalil karty, když pronesl jeden ze svých pověstných zjednodušujících bonmotů bez ohledu na to, co předtím říkal jeho podřízený. Podle něj o V2X velký zájem nebude, protože když odpojíte elektromobil, zhasne vám prý dům, a to nechcete.

Kromě toho, že to samozřejmě nemusí být vůbec pravda, protože stačí mít dům zároveň připojený k veřejné síti, možná trochu nechtěně jsme se podle electrek.co stali svědky něčeho, co je zřejmě nejen názorovou nejednotou uvnitř Tesly, ale také důkazem, že směrování automobilky je stále zcela závislé na rozhodování jediného muže. A ten, i když dosud prokázal nevídanou dávku vizionářství a odvahy, nemusí být neomylný. Argument obhajující postoj Tesly, že elektromobily dělají dost pro stabilizaci sítě už tím, že se (myšleno především v USA) nabíjejí hlavně v noci, kdy je k dispozici přebytek elektřiny, má také svou nepochybnou váhu. Takže uvidíme, zda se systém V2X prosadí i bez podpory jednoho z nejdůležitějších světových elektromobilních hráčů.

Diskuze ke článku
Jiří Zýka
Jiří Zýka
V2L by se mi v elektromobilu líbilo, ne že ne. Aspoň na uvaření kafe v rychlovarce by to bylo fajn. Ale chápu, proč to moje freeSCH Tesla nemá.

Ale V2H nebo dokonce V2G mi přijde docela nesmyslné. Proč bych si měl opotřebovávat v autě baterii, kterou potřebuji udržovat v kondici místo opotřebené baterie, kterou mám jako pevnou instalaci u domu? Tam mi rychleji postupující degradace nevadí.
By mě štvalo, že si koupím EV, které ujede dejme tomu Teplice-Brno bez dobíjení a ještě mi 50km zbyde. Ale protože jej cykluji do gridu, tak po 5 letech je z té 50km rezervy nula, nebo mi dokonce ještě bude chybět, takže se budu muset před Brnem zdržovat nabíjením.
A dost pochybuji, že bych z toho vyšel šul nul, tedy že bych na této službě vydělal tolik, aby hodnota starého EV + příjem z V2X = nové EV.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze