Tesla honí setiny a pokukuje po zakázané technologii

1
Tesla honí setiny a pokukuje po zakázané technologii
Fotografie: Tesla
  • Fanoušci už pět let marně čekají na uvedení nové generace Tesly Roadster
  • Ta má podle Elona Muska nabídnout dynamiku, jaká tu ještě nebyla
  • Posloužit k tomu zřejmě má i řešení, které se už jednou ukázalo jako nebezpečné

První zprávy o brzkém příchodu druhé generace Tesly Roadster se objevily už v roce 2020, od té doby čekáme, s čím a kdy americká automobilka přijde. Podle původních zpráv totiž měla nastavit nová měřítka dynamiky, jenže čas ani konkurence nečekají a podnikavý Chorvat Mate Rimac mezitím místo slibů předvedl auto, zrychlující z klidu na 100 km. Z Tesly, která do té doby vyráběla nejdynamičtější elektromobil světa, v reakci na to přišel nový slib na hranici uvěřitelnosti o studených tryskách, které jako příplatková výbava mají Roadsteru pomoci pokořit stovku za 1,1 s. A svět napjatě čeká, kdy se tento technologický zázrak objeví na silnicích.

Jenže dynamika není jen podélná, rychlost je třeba udržet i v zatáčkách. A tady nastává problém, protože konvenční automobily se v této oblasti už přiblížily hranicím fyzikálních možností. Proto Tesla přichází s dalším nezvyklým řešením. Podle Carbuzz si totiž nechala patentovat systém, aktivně vytvářející přítlak pod vozidlem s pomocí podtlaku. Běžná řešení totiž mají problém, že nefungují v nízkých rychlostech, kdy by byla potřeba nejvíce. Tesla si tedy chce pomoci soustavou ventilátorů, vysávajících vzduch zpod podvozku, která zlepší přítlak i v nízkých rychlostech.


Pokud vám to něco připomíná, máte pravdu. Se stejnou myšlenkou přišel samotný Colin Chapman, objevila se v závodech Can-Am v roce 1970 a k dokonalosti ji dotáhl tým Brabham ve formuli 1 v sezóně 1978. Brabham BT46B díky ventilátorům, odsávajícím vzduch zpod vozidla, doslova opanoval Velkou cenu Španělska s Niki Laudou za volantem. Jenže tato technologie byla už tehdy ilegální a i když Brabham patřil samotnému Berniemu Ecclestonovi, po jediném závodě vyhověl protestům soupeřů a tento model ze závodů stáhl.

Mezi námitky proti jejímu používání patřilo mimo jiné, že vůz v zatáčkách generuje příliš velké boční přetížení, které může přímo ovlivnit jezdcovu kondici. A pochopitelně že se vůz bude moci rozjet na rychlost, v níž už neposkytne řidiči žádnou možnost korekce v případě chyby nebo poruchy zařízení. Jenže to zdá se Tesle nevadí a podala v USA patent US12377920B1 na systém „adaptivní aerodynamiky pro přítlak“. To ještě nemusí znamenat, že jej opravdu použije, nicméně zdá se, že honba za setinami sekundy se přesouvá do fáze, kdy jsou důležitější jiné věci, než absolutní bezpečnost posádky za všech okolností.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 6. 8. 13:45
Hm googlujte McMurtry Spéirling
Tam pritlak staci i na jizdu vzhuru kolama. A je to ciste EV.

Take blaboly o bezpocnosti a "zakazane" technologii...

To ze neco je zakazany ve formuli 1 nic neznamena. Tesly neplanuji jezdit v F1, ze jo.
Porad zakazuji ruzne veci. Ted' jsem videl dokument o nejakem inovativnim tlumici , se kterym 10 let jezdil mclaren. J-damper. Az mu to zakazali. Z toho duvodu, ze porad vyhraval :-). A to neni pak zajimavy.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze