Technologie by mohly v Evropě pomoci předejít úmrtím kvůli vysoké rychlosti

9
Technologie by mohly v Evropě pomoci předejít úmrtím kvůli vysoké rychlosti
  • Nepřiměřená rychlost je závažným problémem v mnoha evropských zemích
  • V důsledku vysoké rychlosti je usmrcena přibližně třetina osob

Evropská rada pro bezpečnost dopravy navrhuje, aby se od roku 2022 stal povinnou výbavou pro všechny nové vozy takzvaný Inteligentní asistenční systém přizpůsobení rychlosti (ISA: Intelligent Speed Adaptation). Odhaduje se, že toto jediné opatření by mohlo snížit počet usmrcených osob na evropských silnicích o 20 %. Balíček bezpečnostních opatření včetně snižování dovolené rychlosti by měl zachránit více než 25 tisíc lidí mezi lety 2022 a 2037, ale pouze pokud bude přijat v plném rozsahu.



Graziella Jost, ředitelka projektu Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC), uvedla: „Každý týden zemře 500 lidí na silnicích v EU, což je číslo, na které několik let upozorňujeme. Příliš rychlá jízda je stále zabijákem číslo jedna. Je to velmi jednoduché: chceme-li snížit počet úmrtí na silnicích, musíme efektivně řešit rychlost. Právě nyní má EU příležitost, která má obrovský potenciál. Implementace ISA do každého nového vozidla jako standard by mohla nakonec zabránit pětině úmrtí na silnicích. Vyzýváme poslance Evropského parlamentu, aby podpořili toto zásadní opatření k záchraně lidských životů.“

V roce 2018 došlo jak v oblasti usmrcených, tak těžce zraněných osob k meziročnímu nárůstu, v důsledku čehož nedošlo ke splnění ani jednoho z uvedených strategických cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011–2020 (NSBSP). V důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice bylo v uplynulém roce usmrceno 565 osob, tj. meziročně o 63 více (+ 13 %), těžce zraněno pak 2 465 osob, meziročně o 126 více (+ 5 %). V obou sledovaných parametrech se tak nepovedlo navázat na historicky nejnižší počty evidované právě v roce 2017.

Graf počtu usmrcených osob na silnicích

Nejvyšší podíl ze všech dílčích cílů je dlouhodobě evidován jak v oblasti usmrcených, tak těžce zraněných u nepřiměřené rychlosti. Vloni se na všech usmrcených podílela 39 % (218 usmrcených), na těžce zraněných pak 29 % (713 těžce zraněných). Např. v Ústeckém kraji činil podíl usmrcených vlivem nepřiměřené rychlosti 57 % (21 usmrcených), na Vysočině pak podíl těžce zraněných 43 % (50 těžce zraněných). Meziročně vzrostl počet usmrcených o 42 osob, jen ve Středočeském kraji bylo usmrceno o 23 osob více, v Moravskoslezském pak o 13 osob více. V důsledku nepřiměřené rychlosti bylo meziročně těžce zraněno o 87 osob více, v Jihomoravském kraji + 36, Královéhradeckém + 22, ve Středočeském + 21.

Diskuze ke článku
V.tre.
Jakmile to zavedou, koupím si ještě jedno normální auto a už to s tím doklepu. Jedno zanovni mám a dve mi budou stačit. Eště abych to musel strkat do zásuvky.
Amundsen
Stačí zpřísnit lékařské prohlídky pro řidiče nad 65 let,mladým řidičům prvních 5 let přidělit místo 12 bodů jen 5 a na všechny motocykly omezovač rychlosti na 130 km/h.Pokud se tohle zvládne,potom smrtelné nehody klesnou minimálně na polovinu.
Enigma
Bohužel díky tomu, že politici věří mýtu "Rychlost zabíjí" a zavádějí omezení + radary tam, kde to nemá žádné opodstatnění, objevuje se tu jiný problém. Opatření akorát tak přinutí řidiče, aby hlídal rychloměr a ne provoz. Paradoxně razantní omezování rychlosti může přinést více škody než užitku: https://auto-mania.cz/snizeni-rychlosti-na-30-kmh-zpusobilo-vice-nehod-s-vaznymi-nasledky-i-smrtelnymi-zranenimi/ nebo https://autobible.euro.cz/zona-30-prinesla-vice-smrtelnych-nehod-zraneni-padesatka-se-vracet-nebude/ .
Myslím si ale, že do budoucna bude nedílnou součástí vozů autopilot, zadám do něj cíl cesty a autopilot mě tam dopraví, na 99,9 % nebude potřebovat zásah uživatele.
Sam
To je ale dojemná snaha o blaho lidí. Teď jsem se dočetl, že lidí je moc, planeta se přelidňuje, 2 miliardy uprchlíků, chystají se k nám do Evropy spousty lidí z Afriky. A tady se řeší takové nesmysly. Třeba takoví důchodci - senioři - když zemřou tak se ušetří jejich důchod, tak jak se šetří u těch co celý život platili a a těsně před důchodem odešli.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze