😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Uvolněná kola za jízdy jsou problémem. Falken proto vymyslel chytré řešení

Uvolněná kola za jízdy jsou problémem. Falken proto vymyslel chytré řešení
Fotografie: Michelin
  • Jedná se o systém Sensing Core
  • Umí hlídat umístění kola na voze na jeden milimetr přesně

Kola, která za jízdy mohou odpadnout, nejsou vždy úplně tou první věcí, jež vás napadne, pokud jde o bezpečnost silničního provozu. Jenže, ač se to nezdá, takový typ nehody je celkem častý a mnoho případů letících kol v plném provozu je plně zadokumentováno videi. Své o tom ví i dvoufázový projekt, který provedla instituce The Transport Road Laboratory v letech 2006 až 2010. Výsledky ukázaly, že každý rok v tomto období bylo ve Velké Británii hlášeno 7 500 až 10 000 případů uvolněných matic kol a 150 až 400 oddělení kol během jízdy. Výsledkem toho bylo 10 až 27 nehod se zraněním a tři až sedm nehod se smrtelnými následky. Něco takového je zkrátka neúnosné, a proto je zde japonská firma Falken.

Ta se sice zabývá vývojem pneumatik, ale současně myslí na další bezpečnostní faktory. Firma Sumitomo Rubber Industries (SRI), která patří právě Falkenu, proto přišla s nápadem na detekci uvolněných kol u osobních a nákladních vozidel, který nevyžaduje další speciální hardware. Technologie Sensing Core je zcela softwarová a má další výhodu v tom, že ji lze nainstalovat do řídící jednotky vozidla. Ta následně spolupracuje se systémem ABS a systémem DWS. Druhý zmíněný používá hned 15 výrobců různých dílů pro automobilky v Evropě, Japonsku, Číně a Indii. Vše pak velmi zjednodušeně pracuje na principu prokluzu a vibrací kol, kdy systém Sensing Core umí vyhodnotit nestabilitu náboje kola a předem varovat před odskočením kola z vozu.

Systém Sensing Core umí poznat rozdíl v řádu jednoho milimetru a vše signalizuje skrze kontrolku, která je podobná té s nízkým tlakem v pneumatice. Nová technologie je součástí celkového konceptu inteligentních pneumatik, jehož cílem je shromažďovat různé informace, jako je stav vozovky a počasí. To vše pak lze sdílet v rámci širšího vozového parku prostřednictvím cloudu. Systém SRI tak nejenže umí předpovědět blížící se nehodu, ale současně umí předpovídat opotřebení pneumatik, a tím vydat varování řidiči nebo správci vozového parku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze