Na první pohled to vypadá jako trochu bizarní humor. Nač by byla osmahnutým horolezcům a jejich tibetským šerpům v liduprázdných horách autonabíječka? Před lety by taková otázka byla na místě. Jenže realita se zásluhou Číny, která Tibet v roce 1951 okupovala a od té doby jej brutálně asimiluje, v poslední době značně změnila. Z někdejších odlehlých končin, izolovaných od světa, se staly komerční turistické atrakce zejména pro nenasytné Číňany. Samotný Mount Everest navštěvuje ročně přes milion lidí a zdaleka nejde jen o horolezce. Naprostá většina návštěvníků se spokojí s nějakou tou procházkou, spoustou fotek na RenRen, Weibo či jinou čínskou sociální síť a možná i obědem v restauraci a nějakým tím přespáním. Prostě víceméně s tímtéž, co jsme v předcovidových dobách dobře znali i u našich památek.
A k tomu je potřeba patřičný komfort. Ostatně přímo do Lhasy vede už od roku 1950 budovaná cesta, hrdě nazývaná Sečuánsko-tibetská dálnice, ač jde ve skutečnosti o místy pěkně klikatou stezku přes hory, doly a nebezpečné mosty, stoupající až do 4 658 m. n. m.. A protože je třeba zajistit komfort hlavně majetnějším turistům, kteří mají na Tesly (ty se v Číně prodávají jako housky na krámě, jen v březnu jich bylo 34 635, tedy dvojnásobek únorových registrací), vyrostla síť Superchargerů i podél této panoramatické, úchvatně krásné spojnice. A pochopitelně došlo podle teslarati.com i na tibetský základní tábor (druhý je v Nepálu z opačné strany hory) Mount Everest v nadmořské výšce 5 150 m. n. m.. Jde tedy zcela jistě o nejvýše umístěný Supercharger na světě a pravděpodobně ani žádnou jinou nabíječku nenajdete výše.
Sečuánsko-tibetská dálnice je nejdelší vysokohorskou silnicí v Číně. Má dvě větve; severní o délce 2 293 km a jižní (2 149 km). Nabíječky Supercharger se nacházejí v patřičných vzdálenostech podél celé cesty spolu s dostatkem míst k občerstvení či přenocování. Výlet po této nevšední trase může být velmi adrenalinovým zážitkem, patří totiž mezi nejnebezpečnější silnice světa. Každopádně se po ní teď můžete projet Teslou, pokud ji tedy dostanete do Číny. Rusko je totiž elektromobilitou zatím takřka nepolíbené (s výjimkou některých největších měst), o jižněji ležících státech mezi Evropou a Čínou ani nemluvě.