Superkoncern Stellantis veřejně deklaroval zrychlení přechodu k elektromobilitě. V roce 2030 chce prodávat v Evropě více než 70 % (o deset procentních bodů nad průměrem trhu) a v USA přes 40 % nízkoemisních vozidel. Stejně jako všichni ostatní velcí hráči, i on se chce stát lídrem trhu s čistými auty. Cesta k tomu povede přes přísnou standardizaci, efektivitu a rozsáhlé investice. Jen do roku 2025 má do koncernu natéct 30 miliard eur (cca 772 miliard korun), které pomohou elektrifikaci a vývoji softwaru, podobně jako kapitálovým investicím do společných podniků při zachování maximálního důrazu na efektivitu a trvale udržitelné marže v dvouciferných procentuálních hodnotách. Pracuje se na posílení synergií, optimalizaci výrobních i distribučních nákladů a vytváření nových zdrojů příjmů, zejména z on-line služeb a softwarového byznysu. Nový přístup se týká všech 14 koncernových značek na obou stranách Atlantiku, mezi nimiž se bude postupně navazovat užší spolupráce. Společnost také chce zvyšovat podíl na trhu s lehkými užitkovými vozidly. Koncern chce do roku 2026 dosáhnout vyrovnání TCO (Total Cost of Ownership, celkové náklady na vlastnictví vozu podle standardizovaného výpočtu) elektromobilu a spalovacího auta. Klíčem k tomu je udržení vysoké efektivity, v průměru o 30 % lepší, než je v průmyslových podnicích zvykem.
Vzniknout mají čtyři nové, univerzální platformy a tři škálovatelné moduly elektrického pohonu s typizovanými bateriemi. STLA Small s dojezdem do 500 km, STLA Medium s dojezdem do 700 km plus STLA Large a STLA Frame, obě s dojezdem až 800 km. Kompaktní pohonné jednotky EDM (Electric Drive Module) zahrnují elektromotor, reduktor a invertor. Lze je snadno škálovat a použít pro libovolnou konfiguraci pohonu. Ať už předních, zadních nebo všech kol, případně pohon 4xe (klasická mechanická čtyřkolka, poháněná elektrickým motorem). Platformy budou počítat s dodatečnými hardwarovými a softwarovými vylepšeními, která jim pomohou dožít se dalšího desetiletí. Každá značka si bude ovládání a software dolaďovat zvlášť, což pomůže udržet její unikátní charakter. Počítá se s vytvořením nových standardů dojezdu a rychlosti nabíjení. Nové elektromobily z koncernu Stellantis mají ujet 500 až 800 km a nabíjet se rychlostí až 32 km/min. V roce 2026 se počítá se zavedením baterií s pevným elektrolytem, už letos také začnou dodávky užitkových vozidel s palivovým článkem.
Každá z koncernových značek dostala své krédo/slogan, vyjadřující její filozofii. Abarth – Rozpaluje lidi, ale nikoliv planetu; Alfa Romeo – Od roku 2024 z ní bude Alfa e-Romeo; Chrysler – Čisté technologie pro rodiny nové doby; Citroën Electric – Pohoda pro každého; Dodge – Trhá asfalt, ale ne svět; DS – Umění cestovat ve velkém stylu; Fiat – Být zelený znamená být zelený pro všechny; Jeep – Bezemisní svoboda; Lancia – Nejelegantnější cesta k záchraně planety; Maserati – Jednička v rychlém přepychu. Elektrická; Opel/Vauxhall – Zelená se vrací do módy; Peugeot – Udržitelná mobilita je sexy; Ram – Postaven, aby sloužil udržitelné planetě; Užitková vozidla – Globální lídr v oblasti užitkových vozidel.
Společnost chce v Evropě i Americe vybudovat do roku 2030 celkem pět „gigafactories“, tedy velkých továren na baterie s řetězcem partnerů a subdodavatelů. Ty by měly zpracovávat lithium z vlastního jihoamerického zdroje a zaměřit se do roku 2024 na dva typy bateriových chemií. Jednu vysokovýkonnou, druhou ekologickou bez niklu a kobaltu. Výsledkem má být zlevnění baterií mezi roky 2020 a 2024 o 40 % a do roku 2030 o dalších 20 %. V roce 2025 by měl koncern umět produkovat více než 130 GWh, o pět let později pak dvojnásobek. Jednou z priorit je maximalizace životnosti baterií, ať už jejich opravitelností, repasovatelností, využitelností v programu Second Life a co nejsnazší recyklovatelností. Celý systém má být samozřejmě nastaven na udržitelnost.